Muzej računala

Alternativna tehnološka povijest u Peek&Pokeu. Kada umjetna inteligencija poveže sadašnjost i prošlost

Vladimir Mrvoš

Kroz stvaralačku moć umjetne inteligencije, ali kojom još uvijek upravljaju kreativni ljudi, ovaj projekt zamišlja kako bi povijest računala izgledala da je počela prije više od jednog stoljeća



 


RIJEKA  Riječki Muzej računala PEEK&POKE objavio je zanimljiv serijal kratkih priča iz domene tehnološke fantastike. Radi se o serijalu »Alternativna stvarnost: računalna povijest oko 1890. godine«. U muzeju kažu da im je jedan od ciljeva učiti djecu o budućnosti kroz upoznavanje prošlosti računala i srodnih tehnologija. Napredak je ponekad toliko brz da mnoge tehnologije zastare prije nego li dođe uobičajeno vrijeme kada se pohranjuju u muzej. Kasnije je problem pronaći sačuvane predmete jer se »nova tehnologija« često smatra bezvrijednom i sveprisutnom. Znajući to, postavlja se pitanje koliko bi toga bilo sačuvano da su se računala i igraće konzole pojavile davno, čak više od jednog stoljeća u prošlosti?


Screenshot


AI video i slike


To pitanje navelo ih je da pokrenu neobičan, razigran i vizualno provokativan projekt uz pomoć alata umjetne inteligencije, a s ciljem promicanja stvarne izložbe u muzeju. »Alternate Re[ai]lity: Computer history circa 1890« projekt objavljen je na društvenim mrežama (Facebook, Twitter i Instagram) u obliku AI videa i slika. Radi se o seriji sadržaja koja stvara model kronika »nijemog videa« – izmišljeni almanah računalne povijesti koji oponaša arhivske dokumentarne snimke koje izvještavaju o »inovacijama« 1890-ih, kao da su računala i igraće konzole postojali prije 130 godina.




Kirill Karnovich-Valua, kreativni direktor u Digital Da Vincisu kaže da je retro-stari izgled fotografija uvijek bio povezan s muzejima i poviješću.


Nadrealni projekt


– Ovaj lako prepoznatljiv sepia stil može se vidjeti na obiteljskim portretima viktorijanskog doba, crno-bijele fotografije pokazuju nam kako se gradio Eiffelov toranj, a nijeme videokronike vraćaju nas u prošlost ranih 1900-tih godina. Ali vrijeme leti, a sad su računala, igraće konzole, prvi mobiteli, pa čak i neki Appleovi proizvodi, već dio povijesti i imaju svoje mjesto u muzejima. Zato smo pomislili – zašto ne bismo zamislili računala i igrice u ovoj estetici prvih povijesnih fotografija i nijemih filmova, kaže Karnovich-Valua.


Davor Pasarić, suosnivač Peek&Pokea napominje da je uz zabavno, prisutno i edukativno iskustvo u srži misije Peek&Pokea.


– Odlučili smo promovirati sezonu 2024. pokretanjem nadrealnog projekta na društvenim mrežama. Kroz stvaralačku moć umjetne inteligencije, ali kojom još uvijek upravljaju kreativni ljudi, ovaj projekt zamišlja kako bi povijest računala izgledala da je počela prije više od jednog stoljeća. Posebno smo zahvalni slovenskom studiju Digital Da Vincis koji nam je pomogao u realizaciji, objašnjava Pasarić.


Ova priča je upravo završila sa zadnjom objavom koja gledatelje vodi i u svemir. Kroz priču su obrađeni mnogi stvarni eksponati Muzeja računala Peek&Pokea kao što su prva računala, igraće konzole, telefoni, pa čak i tehnologija za istraživanje svemira, a sve u obliku zabavnog sadržaja stvorenog najnovijim AI alatima kao što su Midjourney, alati za pretvaranje slike u video (Runway, Pika, Luma) i AI generator glazbe (Udio). Produkciju je izveo mali slovenski AI studio Digital Da Vincis. Priča je dostupna na web stranici i YouTube kanalu muzeja.