rezultati dvogodišnjeg istraživanja

Riječki učenici građanski odgoj ocijenili peticom: Poticaj razvoju kritičkog mišljenja

Ervin Pavleković

SNIMIO: SERGEJ DRECHSLER

SNIMIO: SERGEJ DRECHSLER

Učenici smatraju da se nakon odslušanog GOO-a mogu zauzeti za sebe bez da povrijede drugu osobu, mogu reći ne za ono što ne žele, mogu lakše izraziti svoje mišljenje te mogu imati shvaćanja za poziciju drugih.



RIJEKA – Jučer su predstavljeni rezultati dvogodišnjeg istraživanja provedbe riječkog modela Građanskog odgoja i obrazovanja u riječkim osnovnim školama, provedeno u suradnji s Centrom za primijenjenu psihologiju Odjeka za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci. Evaluacija je pokazala visoki postotak zadovoljnih učenika, roditelja, nastavnika i ravnatelja, a sam projekt dobio je više priznanja i nagrada. GOO se provodi već petu godinu zaredom kao izvannastavna aktivnost, jednom do dva puta tjedno, s fondom do 70 sati godišnje. Nastava je iskustvena, terenska i praktična te u središte procesa stavlja učenike i njihov kognitivni, socijalni, psihološki i emocionalni razvoj. S obzirom na interdisciplinarnost GOO-a, i njegovi provoditelji dolaze iz različitih struka – profesori, učitelji, pedagozi, povjesničari, psiholozi, filozofi, sociolozi i edukacijski rehabilitatori – a svi prolaze i dodatnu stručnu edukaciju.


Bolji na testu znanja


O rezultatima dvaju istraživanja provođenja GOO-a govorila je predstavnica Centra za primijenjenu psihologiju Filozofskog fakulteta u Rijeci Barbara Kalebić Maglica, posebno se osvrnuvši na drugo, opsežno, longitudinalno istraživanje koje se provodilo od 2018. do 2020. godine. Njime je bilo obuhvaćeno oko 400 učenika svake godine podijeljenih u eksperimentalnu i kontrolnu grupu, 404 roditelja, 21 ravnatelj škola i 19 provoditelja programa. Kako je Kalebić Maglica u izlaganju pojasnila, učenici su vrlo zadovoljni nastavom na koju su se odlučili jer žele iskusiti nešto drugačije, naučiti kako biti bolji građani te naučiti nešto o zanimljivim temama koje se obrađuju.


Učenici smatraju da se nakon odslušanog GOO-a mogu zauzeti za sebe bez da povrijede drugu osobu, mogu reći ne za ono što ne žele, mogu lakše izraziti svoje mišljenje te mogu imati shvaćanja za poziciju drugih. GOO-om su zadovoljni i roditelji te ravnatelji koji uviđaju njegovu važnost, jer, kako smatraju, potiče aktivno sudjelovanje učenika u zajednici te razvijanje njihovoga kritičkog mišljenja, stoga se zalažu za njegovo uvođenje kao obaveznog predmeta. Štoviše, na testu znanja kojem su pristupili oni koji pohađaju GOO i koji ga ne pohađaju, rezultati jasno pokazuju kako oni koji su pohađali GOO imaju značajno bolje rezultate.


Nagrade i priznanja




Kako je riječki gradonačelnik Vojko Obersnel napomenuo, uvođenje Građanskog odgoja izazvalo je velik interes, a osim što su neki drugi gradovi, županije i škole preuzeli riječki model tog predmeta, on je nagrađivan i priznat – Središnji koordinacijski odbor akcije Gradovi i općine – prijatelji djece dodijelio je projektu nagradu Naj akcija 2017. godine, Udruga gradova proglasila ga je najboljim u kategoriji “Grad građana”, a Europska komisija je u analizi politika obrazovanja, usavršavanja i osposobljavanja u zemljama članicama EU za 2018. godinu posebno istaknula riječki model GOO-a. Također, Grad Rijeka je za riječki model GOO-a 2019. dobio nagradu “Gradovi za jednakost” kao najbolje ocijenjen grad za osobito istaknutu praksu u području jednakosti.


Grad Rijeka uložio je do sada u implementaciju GOO-a i popratne aktivnosti oko 1, 7 milijuna kuna, a besplatno je ustupio sve materijale za provedbu tog modela školama, gradovima i županijama koji su prepoznali njegovu vrijednost i provode ga na svom području – gradovi Pula, Pazin, Umag, Labin, Poreč, Rovinj, Sisak, Osijek i Opatija, zatim Istarska, PGŽ i Krapinsko-zagorska županija te OŠ Ludina iz Sisačko-moslavačke županije.