Učenici GEK-a i PIGŠRI-u u laboratoriju PIGŠRI-a
Na nastavi latinskog jezika, pod mentorstvom profesorice Ane Marković te Irene Sabo, dipl. inž. kemije realiziran je vrijedan ekoprojekt u koji su učenici dviju škola, Gimnazije Eugena Kumičića Opatija i Prirodoslovne i grafičke škole Rijeka, međusobno razmjenjivali i nadopunjavali svoja znanja i proizveli vrijedan dezinficijens
povezane vijesti
Na natječaju tijekom školske godine 2021./2022., koji su ga već tradicionalno otvorili INA i Novi list, u kategoriji srednjih škola prvu je nagradu osvojila Gimnazija Eugena Kumičića Opatija (GEK) za ekoprojekt GEKO-EKO dezinficijens, kojim se, kako je istaknuto u obrazloženju, realizira povijesni aspekt i ekološko branje lovora te kemijska obrada lovora u cilju pripreme GEKO-EKO dezinfekcijskog sredstva.
Također, uz ovaj projekt u koji su bili uključeni učenici dviju škola, GEK-a i Prirodoslovne grafičke škole Rijeka (PGŠRI), upoznavaju se s dobrobiti primjene lovora kroz povijest. Zanimljivo je bilo saznati više o samom tijeku izrade GEKO-EKO dezinficijensa, pozadinu ove zanimljive priče, te smo podatke za ovu objavu dobili iz škola koje su svojim projektom osvojile žiri.
Od ideje do proizvoda
– Na nastavi latinskog jezika, sve pod mentorstvom profesorice latinskog jezika Ane Marković te Irene Sabo, dipl. inž. kemije realiziran je projekt GEKO-EKO u koji su uključeni učenici dviju škola: Gimnazije Eugena Kumičića Opatija (GEK) i Prirodoslovne i grafičke škole Rijeka (PGŠRI).
Projekt GEKO-EKO nagrađen je prvom nagradom na natječaju Ine i Novoga lista u prosincu 2021. godine. Učenici su projekt predstavili 29. travnja 2022. godine na Danu škole u Opatiji, a 1. lipnja predstavljen je i na Danu škole Prirodoslovne i grafičke škole u Rijeci. Nakon predstavljanja GEKO-EKO dezinficijensa, učenici dviju škola anketirali su mještane Opatije i Rijeke, a osobni dojmovi poslužili su kao smjernice za poboljšanje samog dezinficijensa. Krajnji cilj Projekta nije bilo isključivo sudjelovanje na natječaju i osvajanje nagrade, već provesti ideju u djelo, u čemu se, unatoč preprekama, i uspjelo – naveli su iz opatijske i riječke srednje škole.
– Cijeli proces izrade dezinficijensa započeli smo ekološkom rezidbom lovora koji smo kasnije destilirali vodenom parom i kao produkte izdvojili eterično ulje i hidrolat lovora iz biljke. Osim što smo uz pratnju mentora mogli vidjeti i primijeniti aparaturu za izvedbu ovog procesa, naučili smo i nešto novo o eteričnim uljima i njihovom dobivanju, o hidrolatima te još neke zanimljivosti o samom lovoru.
Saznali smo da su ženski listovi lovora pogodniji za dobivanje eteričnog ulja zbog veće koncentracije ulja, a najpovoljnije razdoblje za rezidbu lovora je u ožujku i travnju, baš kada smo i mi bili u rezidbi. Da ponekad teorija ne podržava praksu uočili smo i na pripremi dezinficijensa jer guar guma kojoj je svrha učiniti da dezinficijens bude teksture gela nije dobro reagirao u dodiru s etanolom. Ovdje nam je bog Merkur dao volju za rad i ustrajnost, ali isto tako oštroumnost i vitalnost.
Od problema s bazom do odluke o mirisu
Naime, uz pratnju mentora, na početku smo guar miješali s vodom kako bismo dobili željenu smjesu, ali nismo predvidjeli da kasnije, kada budemo trebali miješati guar s etanolom i hidrolatom, neće doći do zgušnjavanja i željene teksture. Pokušali smo najprije miješati guar s hidrolatom, pa naknadno dodati etanol, ali ni taj način pripreme nije urodio plodom jer je pripravak i dalje bio previše rijedak i nije se mogao lijepo razmazivati i prianjati na kožu.
Pokušali smo miješati sastojke i mikserom, ali to je izazvalo kontraefekt i došlo je do pretjeranog zgušnjavanja. Upravo u toj situaciji morali smo primijeniti svoja znanja iz područja kemije kako bismo došli do drugog rješenja za pripremu dezinficijensa. Umjesto guara pokušali smo upotrijebiti ksantan koji se pokazao kao bolja opcija.
Imali smo dvije različite ksantan gume u kojima zrnca nisu bila jednake veličine te smo uočili da se ksantan u sitnijim zrncima u doticaju s etanolom i hidrolatom bolje zgušnjava i jednostavniji je za pripremu. Jednako tako priprema ksantan gume ovisi o temperaturi i o načinu miješanja.
Tekstura gume je znatno bolja kada se miješa ručno i na sobnoj temperaturi, a ne mikserom. Kada smo uspjeli riješiti probleme s tzv. bazom dezinficijensa, mogli smo krenuti na možda čak i najzanimljiviji dio same pripreme – isprobavanje i odluka o mirisu (mirisima dezinficijensa).
Pripremili smo tri vrste dezinficijensa koji u sebi sadržavaju različite koncentracije eteričnih ulja, upravo zato jer o ukusima se ne raspravlja (De gustibus non disputandum est.) i kako bi svatko pronašao dezinficijens koji mu najbolje odgovara. Pri biranju mirisa dezinficijensa vodili smo se načelom donje, srednje i gornje note mirisa te smo ga prilagođavali ovisno o tome što nam se najviše sviđa.
Podijeljeni u grupe i uz pratnju mentora mogli smo pripremiti bazu dezinficijensa, a zatim i dodati određene količine eteričnih ulja koja su nastala od zaštitnih biljaka rimskih i grčkih bogova – istaknuli su učenici, zadovoljni stečenim iskustvom i rezultatima svog zalaganja.
Želja za radom važnija od vještine
– Nakon mnogo provedenih sati u laboratoriju došli smo i do krajnjih proizvoda na koje smo iznimno ponosni i s kojima smo zadovoljni jer je u njih uloženo puno truda i rada. Primjerke dezinficijensa mogli smo ponijeti kući, kako bismo uživali u dezinficijensu i predstavili ga svojim ukućanima i prijateljima i tako dobili još povratnih informacija o tome što smo napravili. Svi su primijetili da je dezinficijens izrazito dobre teksture jer ne isušuje kožu kao ostali dezinficijensi, već naprotiv, hidratizira je. Osim teksture, pozitivne komentare dobio je i naš izbor mirisa. Nama učenicima prešlo je u naviku svakodnevno koristiti dezinficijens te se često nalazi u našim torbama i ruksacima gdje god da idemo. Proveli smo anketu među učenicima i drugima koji nisu sudjelovali u projektu. Rezultati ankete važni su ne samo za daljnji razvoj dezinficijensa, nego mogu biti i bitan predmet proučavanja psiholozima jer se na temelju ovih podataka može vidjeti koliko su se ljudi u posljednje vrijeme udaljili od prirode, kako je pandemija utjecala na njihova osjetila i percepciju okoline te koje je to posljedice koronavirus ostavio na ljudsku populaciju. Važno je istaknuti kako svatko tko je sudjelovao u ovom projektu treba biti ponajprije ponosan na sebe, ali i zahvalan mentorima koji su nam bili konstantna podrška. Naša upornost i strpljenje mentora nadvladali su sve prepreke i niti u jednom trenutku nismo pomislili na odustajanje. Nakon prikupljenog i primijenjenog znanja s radošću ćemo nastaviti prenositi naše iskustvo drugima koji budu zainteresirani i željni novih znanja. Na osobnoj razini smatram da je ovaj projekt veoma pozitivno utjecao na mene. Naučila sam funkcionirati u skupini ljudi tako da se uvažava svačije mišljenje, naučila sam što znači biti predan i uložiti puno slobodnog vremena u nešto što prvenstveno koristi meni, a onda i cijeloj zajednici. Shvatila sam da su želja za radom i trud važniji od vještine. Sudjelujući u Projektu osjećala sam se ugodno, cijenjeno, poticano i na kraju ispunjeno i zadovoljno, naglasila je u ime svih učenika uključenih u Projekt učenica Korina. |
Sinergija mirisa
U svakoj grupi učenici su radili zajedno, učenici Gimnazije Eugena Kumičića Opatija i učenici Prirodoslovne i grafičke škole Rijeka, međusobno razmjenjujući i nadopunjavajući svoja znanja. Učenici su naučili slaganje donje, srednje i gornje note u mirisu eteričnih ulja. Spoznali su da donju notu čini čempres, zaštitna biljka oca medicine Asklepija/Eskulapija, koji ih je potaknuo da primijene znanost i medicinu u svakodnevici.
Jednu od srednjih nota eteričnih ulja čini lovor, zaštitna biljka boga Apolona, koji čini dezinficijens (uz mirtu, ružu) ljekovitim jer ima izraženo antivirusno djelovanje i umjereno antibakterijsko. Zato je idealan za korištenje u vrijeme gripa i viroza, a na kraju i pandemije koronavirusa. Gornju notu učenici su samostalno predložili (uz vodstvo mentora) citruse jer su slijedili mirise svoje svakodnevice (limun i slatka naranča). Bitno je spomenuti da je kao posljedica izrade dezinficijensa nastala ugodna sinergija mirisa za svačiji ukus.
– Zavod za javno zdravstvo PGŽ-a svojom analizom potvrdio je ispravnost proizvoda kao kozmetičkoga i time dao dopuštenje za valjanost, što je još jedna potvrda kako se u školama radi profesionalno koristeći znanja i resurse.
Osim zadovoljenih propisanih ishoda učenici su pokazali svoje talente i u multidisciplinarnom pristupu realizaciji Projekta. Samom ambalažom proizvoda koji podsjeća na planet Zemlju osvijestili smo učenike da je nužna Ad naturam! – u prirodu, istaknula je prof. Ana Marković.
Na kraju, među učenicima je zavladalo zadovoljstvo, te su bili ponosni na sve što su prošli i naučili. Trud se isplatio…
GEKO-EKOPakiranje dezinficijensa krasi originalni logotip te deklaracija na latinskom jeziku koja obuhvaća sve sastojke, njihovu koncentraciju, pozitivan utjecaj na kožu, ali i moguće kontraindikacije:
● GEKO-EKO dezinficijens broj 1 Sastav: Aethanolum, Hydrolatum Lavandulae officinalis, Glycerolum, Gummi Xanthomonadis, Citri aetheroleum, Lauri folii aetheroleum, Myrti aetheroleum, Cupressi aetheroleum, Iasmini aetheroleum; Kontraindikacije: Individualne reakcije na eterična ulja su moguće. Osobama koje su preosjetljive preporuča se oprez pri izlaganju UV-zrakama.
● GEKO-EKO dezinficijens broj 2 Sastav: Aethanolum, Hydrolatum foliorum Lauri nobilis, Glycerolum, Gummi Xanthomonadis, Aurantii dulcis aetheroleum, Rosae aetheroleum, Ylang-Ylang aetheroleum, Cupressi aetheroleum, Iasmini aetheroleum; Kontraindikacije: Individualne reakcije na eterična ulja su moguće. Osobama koje su preosjetljive preporuča se oprez pri izlaganju UV-zrakama.
● GEKO-EKO dezinficijens broj 3 Sastav: Aethanolum, Hydrolatum Rosae, Aqua purificana, Glycerolum, Gummi Xanthomonadis, Citri aetheroleum, Lauri folii aetheroleum, Ylang-Ylang aetheroleum, Cupressi aetheroleum, Iasmini aetheroleum; Kontraindikacije: Individualne reakcije na eterična ulja su moguće. Osobama koje su preosjetljive preporuča se oprez pri izlaganju UV-zrakama.Logotip je osmišljen tako da u sebi sadrži boje koje podsjećaju na planet Zemlju i koji nam pokazuje da nije najbitnije živjeti prirodno, nego u prirodi i nastojati se povezati s njom kao što i nas GEKO-EKO dezinficijens potiče na boravak u prirodi. |