ZAPADNA ŽABICA

Provjerili smo kako napreduje gradnja novog riječkog autobusnog kolodvora. Prva faza radova završava u rujnu

Damir Cupać

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Završeno je uklanjanje postojećih objekata te su započeli radovi na izgradnji samog kompleksa Žabica koji uključuju temeljenje objekta, osiguranje privremene građevne jame i široki iskop, a potom i izvedbu konstrukcije



RIJEKA – Krajem prošle godine počeli su pripremni radovi na gradnji novog riječkog autobusnog kolodvora na području zapadne Žabice koji bi trebao biti izgrađen do kraja 2025. godine. Grad Rijeka prodao je zemljište privatnoj tvrtki Best in parking, a u gradskoj upravi navode da se investitor pridržava dinamike radova kada je riječ o ugovornim obvezama. Završeni su radovi na uklanjanju postojećih objekata te su započeli radovi na izgradnji kompleksa Zapadna Žabica koji uključuju temeljenje objekta, osiguranje privremene građevne jame i široki iskop, a potom i izvedbu konstrukcije.


Široki iskop


Trenutno se izvode radovi na prvoj fazi izgradnje, odnosno geotehnički dio radova i zemljani radovi. Radovi uključuju izvođenje 343 pilota, dubine od 10 do 30 metara. Od ukupno 4,5 kilometara pilota, do sada je izvedeno oko 2 kilometra pilota, odnosno 170 komada pilota. Također, radovi prve faze uključuju i izvedbu mlazno-injektiranih stupnjaka za privremeno osiguranje građevne jame i brtvljenje te izvedbu širokog iskopa. Kraj prve faze radova planira se za rujan. Radove izvodi zajednica ponuditelja Texo Molior d.o.o. i Karst d.o.o. Projekt potpisuje arhitektonski studio 3LHD, a geotehnički dio Geotech d.o.o.


– Ugovorom o kupoprodaji nekretnina sklopljenim između Grada Rijeke, Rijeka Plusa d.o.o. i Best in parking d.o.o. definirani su pored osnovnih elemenata ugovora, rokovi i obaveze prodavatelja i kupca koje se uredno ispunjavaju. Od strane kupca izvršena su sva zadana plaćanja, radovi su započeti na vrijeme. Podsjećamo, investitor je bio dužan započeti s izgradnjom kompleksa Zapadna Žabica u roku 14 mjeseci od dana sklapanja ugovora.





U dijelu ugovornih obveza koji se odnose na kupca, Best in parking d.o.o. je iskoristio ugovornu mogućnost i izradio izmjenu i dopunu važeće projektne i druge dokumentacije za kompleks Zapadna Žabica te je uz suglasnost od strane Grada Rijeke ishodio i izmjenu i dopunu građevinske dozvole s datumom 14. studenog 2023. godine. Pravomoćnost na izmjenu i dopunu građevinske dozvole dobivena je 14. prosinca 2023. godine. Obavijest o prijavi početka radova na kompleksu Zapadna Žabica dostavljena je Gradu Rijeci 15. prosinca 2023. godine, navode u Gradu Rijeci.


Izmještanje kolosijeka


Ugovorne obveze Grada Rijeke odnose se na imovinsko-pravnu pripremu, izradu projektne dokumentacije te ishođenje akata za gradnju za pripadajuću prometnu i komunalnu infrastrukture i to izgradnju produžene ulice Riva s koje se ostvaruje prometni prilaz autobusnom terminalu te prometno-građevinsku rekonstrukciju postojećeg trga Žabica i ulaznog trga Žabica unutar budućeg kompleksa s pripadajućom komunalnom infrastrukturom.


– Sukladno tome, Grad Rijeka je ishodio potvrdu glavnog projekta (građevinsku dozvolu) za građenje produžene ulice Riva i trga Žabica čije je izvođenje predviđeno u dvije etape. Trenutno je u tijeku izmjena i dopuna potvrde na glavni projekt. Predmetnim izmjenama i dopunama glavnog projekta nije se mijenjao obuhvat zahvata i lokacijski uvjeti već se utvrdilo pet novih funkcionalnih cjelina čime se omogućilo izvođenje zahvata na način da su određene zasebne cjeline za koje je moguće ishoditi zasebne uporabne dozvole, sukladno izvedenim funkcionalnim cjelinama prema dinamici izvedenih radova do dovršenja kompletnog projekta Zapadna Žabica. Početak izgradnje produžene ulice Riva započinje izmještanjem postojeće infrastrukture, odnosno kolosijeka 16, te je za taj zahvat izrađen izvedbeni projekt. Izmještanje kolosijeka izvodi se u ukupnoj dužini od 185 metara, pojašnjavaju u Gradu Rijeci.


U tijeku je i izrada izvedbenog projekta uređenja unutarnjeg trga Žabica.


Skraćenje građevine


– Sukladno ugovornim obvezama, izrađivač projektne dokumentacije je 3LHD d.o.o. koji je ujedno autor prvonagrađenog rada na provedenom javnom natječaju arhitektonsko-urbanističkog rješenja i autor izrade glavnog projekta kompleksa Zapadna Žabica. Izrada izvedbenog projekta očekuje se tijekom srpnja 2024. godine. Navedenom projektnom dokumentacijom koja se odnosi na izmještanje kolosijeka 16, izgradnju produžene Rive u dužini od 300 metara i izgradnjom unutarnjeg trga sa svom pripadajućom komunalnom infrastrukturom, omogućit će se kolni i pješački pristup kompleksu Zapadna Žabica odnosno na postojeću Žabicu u prvoj fazi izvođenja radova. Po dobivanju uporabne dozvole za kompleks Zapadna Žabica omogućit će se preseljenje postojećeg kolodvora Žabica na novu lokaciju. Do dobivanja uporabne dozvole za novi Kompleks, postojeći autobusni kolodvor bit će u funkciji radi osiguranja kontinuiranog autobusnog prijevoza putnika. Nakon preseljenja autobusnog kolodvora u novi Kompleks omogućit će se rekonstrukcija kompletnog trga Žabica odnosno kompletna izgradnja produžene ulice Riva temeljem izrađene studije i te izrađene projektne dokumentacije kao konačno rješenje, naglašavaju u Gradu Rijeci.



Nakon što je potpisan kupoprodajni ugovor, investitor je imao mogućnost izmjene projektne dokumentacije.


– Projektna dokumentacija je izmijenjena na način kako je određeno i dozvoljeno ugovorom, uz suglasnost Grada Rijeke. Dokumentaciju je izradila tvrtka 3LHD d.o.o. sukladno odredbama Detaljnog plana uređenja zemaljskog putničkog terminala Zapadna Žabica. Sama građevina autobusnog terminala koncepcijski, oblikovno i funkcionalno nije doživjela promjene, odnosno zadržani su svi urbanistički i arhitektonski elementi kao u nekadašnjem projektu. Osnovna promjena odnosi se na smanjenje duljine građevine s cca 305 metara na 230 metara, ostavljajući sjeverozapadni dio čestice slobodnim, pojašnjavaju u Gradu Rijeci.


Smanjen broj perona


Dodaju da su dva osnovna razloga navedene promjene.


– To su odluka Grada Rijeke prije prodaje da se broj perona na autobusnom terminalu smanji s 18 na 14, a što je temeljeno na prometnoj studiji, te odluka investitora da racionalizira građevinu unutar planom definiranih parametara. Na sjeverozapadnom dijelu čestice time se izbjeglo temeljenje koje je u tom dijelu tehnički najzahtjevnije, a što je doprinijelo racionalizaciji projekta. Kolni priključci svih grupa korisnika zadržani su s južne planirane prometnice, ali je došlo do promjene redoslijeda ulaska i izlaska čime je poboljšan prometni protok primarne namjene autobusnog kolodvora. Projekt je osuvremenio projektirane instalacijske sustave, a implementirana je sunčana elektrana na dijelu krova te elektropunjači za automobile i autobuse. Namjene su ostale iste – autobusni kolodvor s pratećim sadržajima, javna garaža i parkiranje autobusa, poslovni i trgovačko-uslužni sadržaji, a površine koje zauzimaju smanjile su se proporcionalno smanjenju gabarita građevine. Današnji projekt omogućava 884 parkirališna mjesta te dodatnih 57 parkirališnih mjesta u vanjskom dijelu čestice, što ukupno čini 941 mjesto, navode u Gradu Rijeci.


Nove gradske garaže na Podpinjolu i Krimeji


Kada je potpisan kupoprodajni ugovor o prodaji gradskog zemljišta na Žabici, gradonačelnik Rijeke Marko Filipović najavio je da će se uprihodovanim novcem graditi nove gradske garaže. Zanimalo nas je u kojoj je fazi njihova gradnja.


– Za projekt je zadužen TD Rijeka plus u suradnji s Gradom Rijeka. Sredstva od prodaje kompleksa Žabica planiraju se utrošiti u nadogradnju parkirališta Podpinjol i izgradnju garaže Krimeja. Rijeka plus je u fazi ugovaranja izrade idejno-arhitektonskog rješenja garaže Krimeja, a na temelju već postojećeg idejnog rješenja. Naime, u suradnji sa stručnim službama Grada Rijeke, Rijeka plus je pristupio izradi idejnoga rješenja garaže na Krimeji radi provjere garažnoga kapaciteta ove lokacije. Rješenjem je potvrđena mogućnost smještaja oko 350 parkirališnih mjesta u višekatnoj garažnoj građevini. Napravljeno je građevinsko-prometno rješenje od strane Rijekaprojekta koje će biti podloga za daljnje projektiranje tijekom kojega treba obraditi brojne aspekte kao što su arhitektonsko rješenje, dodatni sadržaji, prometno rješenje i slično.



Usklađenjem i finalizacijom svih projektnih elemenata izradit će se konačni idejni projekt i pokrenuti postupak ishođenja potrebnih suglasnosti (posebnih uvjeta) javnopravnih tijela te dozvola za gradnju. Također, Rijeka plus je proveo postupke nabave idejnog i urbanističko-arhitektonskog projekta nadogradnje garaže Podpinjol koji su izrađeni, te su trenutačno na usuglašavanju s javnopravnim tijelima, a s ciljem zadovoljavanja svih uvjeta koje su javnopravna tijela zadala. S obzirom na to da su navedeni projekti planirani u gusto naseljenim zonama i na zahtjevnom terenu, prije same realizacije je potrebno riješiti i usuglasiti čitav niz detalja, no Rijeka plus će u suradnji s Gradom Rijekom uložiti maksimalne napore da se ovi projekti provedu čime će se uvelike poboljšati dostupnost parkirnih mjesta u navedenim zonama, navode u Gradu Rijeci.


Dionica Scarpina – Adamićeva – Trpimirova rezervira se za javni gradski prijevoz


Nakon što se izgradi novi autobusni kolodvor, a to bi trebalo biti do kraja 2025. godine, planirana je nova regulacija prometa koja će izmijeniti način odvijanja prometa u užem gradskom središtu i na trgu Žabica. Projektima koji su izrađeni do danas, a pratili su planiranje i izradu urbanističko-arhitektonskog natječaja, detaljnog plana uređenja te projektne dokumentacije za autobusni kolodvor, predviđena je izmjena prometnog režima na prometnicama od trga Žabica do Jelačićevog trga s ciljem postizanja veće kvalitete prostora užeg središta grada za pješački promet i jačanje značaja javnog gradskog autobusnog prometa, sukladno ciljevima Generalnog urbanističkog plana. Potez Scarpina – Adamićeva – Trpimirova rezervira se za javni gradski prijevoz, čime se i autobusna stajališta približavaju zoni Korza, a omogućava se i uređenje novih pješačkih površina u Henckeovoj i Splitskoj ulici.


– Izgradnjom novog autobusnog kolodvora te drugim zahvatima koji će se dogoditi u narednom razdoblju, realizira se planirano urbano i prometno preuređenje središta grada. U svrhu dodatne provjere planiranih prometnih rješenja, pokrenuta je izrada Prometne studije šireg središta grada Rijeke koja uključuje zahvate koji će se u urbanističkom i prometnom segmentu provesti na području šireg gradskog središta nakon izgradnje novog autobusnog terminala i izmjene prometnog režima u istoj zoni. Studija će izvršiti analizu postojećeg stanja na prometnoj mreži, prognozu količina prometa u planiranom razdoblju te ispitati varijante dogradnje prometne mreže kroz nekoliko scenarija. Rezultat studije bit će prikaz dugoročno najpovoljnije varijante s navođenjem mjera koje treba provesti te navođenjem potrebnih projekata. Prometna studija izrađuje se u suradnji Grada Rijeke i Hrvatskih cesta o čemu su potpisani sporazum o suradnji te sporazum o zajedničkoj javnoj nabavi. Trenutno je studija u fazi pripreme za provođenje javne nabave, a planirani rok dovršetka predviđen je za sredinu sljedeće godine. Što se tiče trga Žabica, najveća promjena dogodit će se ukidanjem današnje funkcije ovog prostora odnosno funkcije autobusnog kolodvora. Novim arhitektonskim rješenjem pješački dio trga Žabica je osmišljen kao površina isprepletena zelenilom i sadržajima za pješake, a prometni dio trga podijeljen je na dva smjera, svaki s po tri prometna traka. Prometno rješenje bazirano je na činjenici da ulica Riva postaje dvosmjerna za sva vozila, dok Adamićeva i Trpimirova ulica postaju rezervirane za promet vozila javnog gradskog prijevoza i dostave. Ovo prometno rješenje također će biti ispitano, odnosno potvrđeno rezultatima navedene prometne studije, zaključili su u Gradu Rijeci.