RIJEČKI NAVOZI

Podvlači se crta: Stari »3. maj« lani je poslovao s gubitkom od 24 milijuna eura

Orjana Antešić

Foto Arhiva NL

Foto Arhiva NL

Gruba računica upućuje da bi vjerovnička potraživanja od »3. maja« d.d. u stečaju mogla premašiti iznos od 150 milijuna eura, a najveći vjerovnik bit će država, odnosno Ministarstvo financija



Stari »3. maj« d.d. i dojučerašnji koncesionar riječkih navoza lani je uprihodovao nepunih 45 milijuna eura i pritom ostvario gubitak od gotovo 24 milijuna eura, iskazuje se u zadnjem godišnjem izvješću koje je ovih dana objavljeno na Burzi. Podaci su to iz zadnjeg godišnjeg izvješća koje je upravo objavljeno na Burzi, zanimljivog iz razloga jer daje grube okvire financijskih obveza koje će se utvrđivati i potraživati u stečajnom postupku. Djelatnost gradnje brodova, zajedno s koncesijom početkom ove godine preuzela je tvrtka »3. maj 1905« koju je država preuzela »pod svoje« na konto namirenja dijela dospjelih potraživanja iz 2018. godine.


Ovršnost sudskih nagodbi


Staro brodogradilište planirano je za stečaj, ta opcija poznata je i bjelodana već duže vrijeme, pitanje je samo tajminga i načina na koji će se pokrenuti postupak pred riječkim Trgovačkim sudom – da li će se s time otezati i prepustiti da ide svojim tijekom, po službenoj dužnosti, što će produžiti agoniju nečeg što se spasiti više ne može ili će se taj čvor presjeći na način da direktor kao odgovorna osoba dužnika ode na sud i preda zahtjev zbog i više nego evidentnih razloga za pokretanje stečaja – prijeteće opasnosti od nemogućnosti izvršavanja obveza koja je, doduše, više izgledna nego samo prijeteća, te kronične prezaduženosti društva.


Vrijedi podsjetiti kako su s prvim danom ožujka sudske nagodbe koje je »3. maj« d.d. potpisao sa svojim vlasnikom Uljanikom d.d. kao i bivšom Uljanikovom tvornicom Proizvodnja opreme iz Vodnjana postale dospjele. Riječ je o ukupnom iznosu od oko 20 milijuna eura, koliko su ova bivša Uljanikova društva u stečajnim postupcima potraživala od riječkog brodogradilišta na ime ranijih odnosa i financijskih tijekova koji su se odvijali unutar Uljanik grupe.




Glavninu tog iznosa, oko 18 milijuna eura, potražuje Uljanik u stečaju, a »3. maj« se potpisom sudskih nagodbi, koje imaju snagu ovršne isprave, obvezao da će taj dug podmiriti najkasnije do konca veljače, odnosno tri dana nakon isporuke broda »Algoma Endeavour«.


Treći maj tih novaca nema jer je sav novac od primopredajne rate završio direktno na računu HBOR-a tako da je pitanje dana, najviše tjedna, kada će »3. maju« d.d. biti blokiran račun zbog neispunjenja obveza po osnovi potpisanih sudskih nagodbi ili od strane nekog drugog vjerovnika. Stari »3. maj« više nema poslova koji bi donosili kakve-takve prihode. Kanadski brod je isporučen, ugovor za završetak tankera »Onega Gulf« također je ovih dana prebačen na »3. maj 1905«, radnici također.


S krajem prošle godine u bilanci »3. maja« d.d. bilo je iskazano čak 198 milijuna eura kratkoročnih i dugoročnih obveza, od čega se nešto malo iznad 102 milijuna eura odnosilo na kredite kod banaka, a intrigantan je i iznos od 13,6 milijuna, koliko je prije dva mjeseca »3. maj« dugovao svojim dobavljačima i kooperaciji. Među stavkama obveza u godišnjoj bilanci knjižilo se i 11 milijuna eura, koliko je do kraja prošle godine platio kanadski brodar Algoma Corporation za završetak svog broda. Problem završetka novogradnje »Endeavour«, nakon što se brod nije uspio isporučiti prema ranije ugovorenom roku, riješio se na način da su Kanađani pristali da oni budu ti koji će s 14 milijuna eura isfinancirati preostale radove na brodu.


Premijer Andrej Plenković na prošlotjednoj je svečanosti primopredaje ovog broda u riječkom brodogradilištu otkrio kako je novougovorena cijena »Algoma Endeavoura« oko 41 milijun eura, što je za oko 5 milijuna eura manje nego što je taj brod bio ugovoren 2022. godine. Nakon što su Kanađani platili preostala tri milijuna početkom ove godine, kad je brod otišao na pokusnu plovidbu, nije teško zaključiti da se primopredajna rata, dakle, ono što je Algomi preostalo za isplatiti taj brod iznosila oko 27 milijuna eura.


Najveći vjerovnik država


Iz ovog okvirnog podvođenja računa, vidljivo je da se ovaj enorman iznos financijskih obveza starog »3. maja« s kraja prošle godine nešto smanjio, no ne puno. Prema gruboj računici, »3. maj« d.d. u stečaj će s vjerovničkim potraživanjima koji će, prilično je izvjesno, premašivati iznos od 150 milijuna eura, pri čemu će najveći vjerovnik biti država, odnosno Ministarstvo financija na konto izdanih državnih jamstava za kredite koje je u proteklih pet i pol godina koristilo riječko brodogradilište za završetak četiri zatečena broda u gradnji. Ostaje za vidjeti za koliko će »kraći« ostati kooperanti i dobavljači, no sve upućuje da će se raditi o nemalom iznosu potraživanja. Značajniju imovinu stari d.d. praktički i nema. Unosom materijalne imovine u iznosu od 10,3 milijuna eura dokapitaliziralo se prije dvije godine »3. maj 1905«, koji je tada bio u statusu povezanog društva. Najveća imovina svakako je kompleks Prenoćišta na Kantridi, popularno znanog kao riječki Toblerone, no tih 16.000 četvornih metara zemljišta, zajedno sa zgradom Prenoćišta, već je godinama opterećeno hipotekama, čiji iznos višestruko premašuje vrijednost ove nekretnine. Kao prvoupisani razlučni vjerovnik upisao se HBOR i to ne na račun kredita koje je od 2019. godine naovamo uzimao »3. maj« d.d., već za kredite Uljanika. Prema dostupnim informacijama, preostali nenamireni iznos koji potražuje HBOR slijedom ove upisane hipoteke iznosi oko 10 milijuna eura, a hipoteke idućih redova upisuje država u ukupnoj vrijednosti od 60-ak milijuna eura.


Na ovu imovinu zadnju hipoteku upisao je Uljanik d.d. u stečaju za osiguranje tražbine od 18 milijuna eura iz već spomenute sudske nagodbe s »3. majem« d.d., međutim, izvjesno je da će se od prodaje ove imovine namirenju potraživanja mogu nadati tek u HBOR-u te, eventualno, prvi idući hipotekarni vjerovnik, a to je država. Ali, ako to i bude slučaj, radit će se o nekom manjem iznosu koji će moguće preostati od prodaje, a nakon što se u cijelosti namiri HBOR kao prvoupisani hipotekarni vjerovnik.


Potraživanja od pulskog brodara


Uz državu, HBOR, »3. maj« našao se među onim vjerovnicima kojima se pulski brodar obvezao isplatiti potraživanja u 100-postotnom iznosu. U slučaju riječkog brodogradilišta radilo se o 47 milijuna kuna, odnosno današnjih 6,23 milijuna eura, za koje se Alpha Adriatic obvezala da će prvu polovicu duga isplaćivati kvartalno do, zaključno, kraja 2025. godine. Te novce, podsjetimo, »3. maj« d.d. prije nekoliko je godina, tamo 2021. godine, namijenio i uglavio u sporazume koje je potpisao s kooperantima radi namirenja dijela njihovih potraživanja koja datiraju iz ere Uljanik grupe.


Prema grubim računicama, iz prvog dijela ovog, takozvanog »senior« duga ostalo je za platiti još oko 770.000 eura glavnice, plus kamate. Drugu polovicu duga, takozvani »mezzanine«, a radi se o 3,1 milijun eura glavnice, uvećane za kamate, pulski se brodar obvezao isplatiti jednokratno, i to polovicom iduće godine, mjesec dana nakon objave revidiranog financijskog izvješća za 2025. godinu. No, to je već dio kojim će se baviti stečajni upravitelj koji će dotad uvelike stolovati na razvalinama starog »3. maja«.


Imovina pod hipotekama


Druga dugoročna imovina odnosi se na zemljište i objekt bivšeg restorana, kolokvijalno nazvanog »Umorni radnik« na zapadnom ulazu u brodogradilište. Sastavni dio te nekretnine čini i veliko parkiralište, no čini se da je i ova nekretnina opterećena založnim pravom bivšeg Uljanikovog pogona Proizvodnja opreme iz Vodnjana kao osiguranje za namirenje potraživanja iz sudske nagodbe koju je ovaj stečajni dužnik, baš kao i Uljanik d.d. u stečaju, sklopio s »3. majem« 2023. godine. Stari »3. maj« jedan je od manjinskih suvlasnika zgrade Hrvatske brodogradnje-Jadranbrod u Zagrebu, u Aveniji Većeslava Holjevca, no i na tom su suvlasničkom dijelu upisane dvije hipoteke Ministarstva financija radi osiguranja tražbina u ukupnom iznosu od gotovo 32 milijuna eura, dok je treći po upisu Uljanik d.d. u stečaju.


Drugim riječima, od prodaje dugoročne materijalne imovine namirenju se mogu nadati tek prvoupisani razlučni vjerovnici, međutim, valja podsjetiti da je »3. maj« d.d. jedan od vjerovnika predstečajne nagodbe pulskog brodara Alpha Adriatic, bivše Uljanik plovidbe.