Foto Sergej Drechsler
Više od 100 umjetničkih radova s njihovim potpisima od nedjelje navečer "stanuje" u Opatiji. Slike su doputovale uz velike mjere osiguranja
povezane vijesti
Picasso i Miró, odnosno više od 100 umjetničkih radova s njihovim potpisima, od nedjelje navečer “stanuju” u Opatiji.
Slike su doputovale uz velike mjere osiguranja u vozilu ljubljanskih registracija, a zatim su ih djelatnici Festivala Opatija na čelu s ravnateljem Ernijem Giganteom Deškovićem pažljivo unosili u Umjetnički paviljon Jurja Šporera, kojega će na zadovoljstvo pobornika umjetnosti krasiti od početka lipnja sve do listopada.
Nema neosvojivih planina, samo loših ratnika – rekla je Iva Piglić Lazić, direktorica IPL Arta koji u ravnopravnom partnerstvu s Festivalom Opatija te uz podršku Grada i TZ-a Grada Opatije u Umjetnički paviljon Jurja Šporera u Opatiji dovodi izložbu svjetskoga značaja pod naslovom “Prijateljstvo sloboda”, a koja obuhvaća djela Pabla Picassa i Joana Miróa.
Velik je dio posla već odrađen, umjetnine su uz nadzor policije i zaštitara smještene u paviljon te se sada nastavlja priča o “izložbi svih izložbi” na liburnijskome području.
Najzvučnija imena
– Velika mi je čast i jako mi je drago da se ovako velika izložba organizira u Opatiji. Njezini smo suorganizatori i vjerujemo da će biti izrazito važna ne samo za domaće stanovnike već i za cjelokupnu turističku ponudu našeg grada.
Bit će otvorena tijekom cijeloga ljeta jer želimo omogućiti našim posjetiteljima da u njoj mogu što dulje uživati. Nakon što smo Ljetnu pozornicu podigli na višu razinu što se tiče međunarodnih događanja, sada to želimo postići i sa Šporerom.
Odlučili smo se za najzvučnija imena za početak, a to su Picasso i Miró – istaknuo je Ernie Gigante Dešković, koji je i sam “zasukao rukave” i unosio u paviljon brojne slike većeg i manjeg formata.
– Nakon izložbe koju sam organizirala u MMSU-u Rijeka, Nataša Bošnjaković i ja zaključile smo da želimo imati ovaj spektakl u Opatiji. Podijelile smo zadatke i krenule. Ravnatelj mi je Festivala Opatija Ernie Gigante Dešković u prvom razgovoru rekao: “Ako netko to može, to si ti”, pa smo tako i postali partneri.
Većina je bila vrlo skeptična preispitujući moju lucidnost i lucidnost ovog projekta, neki nisu vjerovali da se može osigurati toliko originalnih djela ovih dvaju katalonskih umjetničkih divova.
Međutim, kako nisam odustajala, kucala na vrata mjesecima, uvjeravala ljude kako se to zaista može dogoditi, bez obzira na COVID, i najtvrdokorniji su popustili i projekt ide. Jedina moja individualna zasluga ovdje je moja upornost, sve ostalo je timski rad.
Organizacija traje nešto duže od osam mjeseci. U doba najvećih COVID-restrikcija, to nimalo nije bilo romantično, često demotivirajuće. Iza ovog projekta stoji golema logistička mašinerija, vrlo velik broj ljudi i neprospavanih noći.
Naziv izložbe je “Prijateljstvo sloboda”, što znači prijateljstvo dviju sloboda, a te dvije slobode su Pablo Picasso i Joan Miró, koji su tijekom života prijateljevali.
Osjećaj smjelosti, okrutnosti, veličanstva, tjeskobe, radosti života i misticizma objedinjuje im rukopise pretvarajući njihove odgovore u slavlje prijateljstva i baštinu kulture Svijeta.
Neustrašivo otkrivaju nove mogućnosti bivanja i invencije samih sebe, posežu za dotad nepoznatim razinama stvarnosti, razmišljaju u terminima koji nadilaze utabane obrasce racionalnog prosuđivanja, želeći samo jedno: oslobođenost čovjeka od društvenih limitiranosti. U tom zajedništvu neumorne potrage za slobodom, oni postaju istinski prijatelji – prijatelji slobode 20. stoljeća – rekla je o pripremama i sadržaju izložbe Iva Piglić Lazić.
Stroge mjere osiguranja
Iskrcaj umjetnina ispred Šporera bio je poput snimanja filmskih kadrova na ovu temu, a zbog visoke vrijednosti izložaka, cijelu će izložbu koja će biti otvorena od 2. lipnja do 10. listopada ove godine pratiti stroge mjere osiguranja.
– Po pitanju osiguranja je ovaj projekt najzahtjevniji. Osiguranje je pokriveno na četiri načina i naravno da o tome ne mogu iznositi detalje. Međutim, mogu reći da je Umjetnički paviljon “Juraj Šporer” toliko dobro to riješio da nas ta stavka uopće ne brine.
Nema načina da se umjetninama nešto dogodi. Na tome smo radili mjesecima. Moment iskrcavanja i ukrcavanja umjetnina je najriskantniji, ali s obzirom na policijsku zaštitu i na zaštitu osiguravajuće kuće, prije svega ovaj trenutak kojemu upravo prisustvujemo adrenalinski je vatromet za nas ovdje prisutne.
Iskustvo koje je neponovljivo – opisala je prve trenutke doticaja Picassa i Miróa s Opatijom Piglić Lazić.
Otkrila je i dosta novih detalja o samoj izložbi na kojoj su svi radovi iz privatnih kolekcija nekoliko vlasnika, a radi se o certificiranim originalima.
– Na raspolaganju nam je 140 umjetnina: litografija, bakroreza, gravura i akvatinti. Što će od toga kustosi izložiti, ovisi o mogućnostima samog paviljona čiji je interijer za ovu izložbu potpuno prilagođen ovakvom događanju i izgleda apsolutno drukčije.
Voditeljica Šporera Darinka Trinajstić vrlo često nas je upozoravala kada i gdje moramo stati s preinakama poštivajući i upozoravajući nas na sva konzervatorska pravila. Postav obuhvaća uratke od 50-ih do 80-ih godina 20. stoljeća.
Motivi koji okupiraju ova dva autora su njihova zadivljenost Španjolskom, fascinacija starim majstorima i primitivnim kulturama, ogorčenost ratom i očajem diktature totalitarizma. Međutim, ove dvije posljednje teme izbjegavat ćemo u postavu.
Želimo pokazati sreću, dosta je COVID-a, otuđenosti i svega onoga što nas je tištilo gotovo godinu i pol. Očekujemo puno gostiju.
Goleme su već najave i iz inozemstva, bukiraju se prekooceanski letovi, hotelski smještaji se u Opatiji pune tako da i TZ Opatija i LRH, naši partneri u ovom projektu imaju pune ruke posla već sada.
Opatija, Pablo i Joan ovo i zaslužuju. Svim ljubiteljima djela Picassa i Miróa bih poručila da dođu pogledati izložbu, a svima koji se ne razumiju u ovakvu umjetnost, poručujem da je to isto u redu, ali da nam daju šansu svojim dolaskom – zaključila je Iva Piglić Lazić.