Sajmovi

Pripreme za turističku sezonu. Istražili smo kako i gdje kvarnerski otoci promoviraju svoju ponudu

Alenka Juričić Bukarica

TZ Mali Lošinj

TZ Mali Lošinj



Iako se na prvu čini da turistički sektor miruje, upravo se sada »kuje« nova turistička sezona. Zimski mjeseci vrijeme su kada su promotivne aktivnosti, nastupima na turističkim sajmovima, u punom jeku i kada se valja što bolje pozicionirati u odnosu na konkurenciju. I turistički djelatnici kvarnerskih otoka već neko vrijeme intenzivno predstavljaju otočne turističke ponude. Gdje konkretno, provjerili smo u otočnim turističkim zajednicama koje su nositelji promotivnih aktivnosti.


Majda Šale, direktorica Turističke zajednice otoka Krka, kaže da turistički sajmovi i dalje ostaju važni za gospodarstvo jer predstavljaju mjesto susreta turističke ponude i potražnje. Jedan su od kanala distribucije informacija i najizravnijih načina obraćanja potencijalnim turistima, dakle potrošačima, ali i medijima te organizatorima putovanja.





– Turistička zajednica otoka Krka, pojašnjava Šale, nastupe organizira u suradnji s Hrvatskom turističkom zajednicom (HTZ), Turističkom zajednicom (TZ) Kvarnera, lokalnim turističkim zajednicama te gospodarstvom s kojima i dogovara sajmove, a shodno interesu zainteresiranih strana na otoku Krku, organizira i samostalne nastupe. Način i organizaciju sajmova, dakle najam, izgled i opremanje štanda, definira HTZ, a definira se i količina promotivnog materijala koji se dijeli na štandu. Vrste sajmova dogovara TZO Krka u suradnji s hotelijerima i voditeljima kampova te lokalnim turističkim zajednicama, i to po godinu dana unaprijed, a najviše se organizira sudjelovanje na specijaliziranim sajmovima kao što su sajmovi za kamping, outdoor, slobodno vrijeme i slično.


Specijalizirani sajmovi


Prvi ovogodišnji sajam na kojem su se predstavili krčki turistički znalci bio je bečki Ferienmesse na kojem je bilo više od 36 tisuća posjetitelja i više od 400 izlagača iz 35 zemalja svijeta.


– Posjećenost je bila dobra, kao i interes posjetitelja, posebno za hotele i obiteljski smještaj, što dokazuje i potrošnja promotivnog materijala, zbog velikog interesa za otok Krk. Od općih sajmova TZO Krka sudjelovat će i na sajmu Free u Münchenu u veljači. U istom razdoblju održat će se i specijalizirani sajam za kampove Essen Reise + Camping, gdje će TZO Krka također imati štand u sklopu HTZ-a, objasnila je Šale.



Posebno je značajno da je u Essenu Hrvatska zemlja partner, a TZO Krka inače na specijaliziranim sajmovima za kampove sudjeluje uz podršku kampova otoka Krka.


– S obzirom na to da su Nijemci i Austrijanci najzastupljeniji po broju dolazaka i ostvarenih noćenja te da zajedno drže više od 44 posto turističkog prometa na otoku Krku, izuzetno nam je važno biti prisutni na tim emitivnim tržištima, naglasila je direktorica TZO-a Krk.


U ožujku slijedi sudjelovanje na ITB-u Berlin, najvećoj svjetskoj poslovnoj turističkoj burzi koja će okupiti poslovnu publiku. TZO Krka sudjelovat će sa štandom u sklopu štanda TZ-a Kvarnera, a u suradnji s Hotelima Krk i Hotelom Malin. U ožujku je i sajam MTT u Wroclavu u Poljskoj na kojem TZO Krk posljednjih godina sudjeluje zajedno s TZ-om Kvarnera i drugim subregijama.


– Poljsko emitivno tržište je za otok Krk sve značajnije jer su dolasci i noćenja u porastu, a očekuju se i aviolinije LOT-a, što će omogućiti brži i jednostavniji dolazak poljskih turista, kaže Šale.



Ove godine otočani su poseban naglasak stavili i na promociju outdoor ponude pa će u travnju TZ otoka Krka samostalno, u suradnji s predstavništvom HTZ-a u Milanu, organizirati sudjelovanje na specijaliziranom sajmu za outdoor u Bologni i predstaviti outdoor potencijale otoka Krka. Na sve ostale sajmove, na kojima će dodatno sudjelovati TZ Kvarnera, TZO Krka šalje svoje promotivne materijale.


– Proizvodi koje promoviramo, kako na sajmovima tako i u oglašavanjima, su odmor, kultura, outdoor, eno-gastro manifestacije… Uz sudjelovanje na sajmovima, na istim emitivnim tržištima ulažemo u oglašavanje, organizirano preko TZ-a Kvarnera kao jedna od subregija, te samostalno u suradnji s velikim marketinškim agencijama KG Media, i to na tržištima Njemačke, Austrije, Italije, Slovenije i Hrvatske. Tu su još i ostale marketinške agencije kao TIP Travel, Abendzeitung te slovenske marketinške agencije, kao i APL Media koji pokriva tržište SAD-a i Velike Britanije, te ostala oglašavanja s PR člancima. Promovirajući rastuću outdoor ponudu otoka Krka, oglašavanje provodimo s agencijom Studio Conex, i ove godine prvi put odlazimo i na sajam u Bolognu, predstavila je Šale, izdvojivši i dolaske novinara te raznih studijskih grupa organizirane u suradnji s TZ-om Kvarnera i HTZ-om.


Poručila je:


– U 2025. godini očekujemo dobru turističku sezonu, na razini prošle. Prve naznake sa sajmova su dobre pa se s optimizmom pripremamo za sezonu, koja je ustvari već počela.


Zajedništvo Raba i Lopara


Turističke zajednice Raba i Lopara također su prisutne na najvažnijim turističkim sajmovima. Ivana Matušan, direktorica TZG-a Raba, rekla je kako priprema sezone praktički nikad ne staje, da su iza Rabljana već sajmovi u Stuttgartu, Düsseldorfu te Beču, a predstoje München i Essen.



– Očekivanja su, kao i uvijek velika, nada postoji da će upravo sajmovi i ostale promotivne aktivnosti uroditi plodom. Činjenica je da je Njemačka i dalje najbitnije emitivno tržište, ali i da prolazi jako teško razdoblje. Nijemci su poznati kao racionalan narod, koji neće trošiti na luksuz ukoliko je financijski ugrožen. No nove generacije putovanja smatraju dijelom »mentalne higijene«, tako da se u tom slučaju možda ipak zadrže brojke na koje smo navikli, kaže Matušan.


Na svim spomenutim sajmovima, osim Düsseldorfa, turističke zajednice subregije Rab nastupaju zajednički, te su sve u sklopu štanda HTZ-a.


– Određena sredstva će se utrošiti i u posebne prezentacije s kojima se planira posjetiti najvažnija emitivna tržišta, a u sklopu činjenice da je Kvarner Europska regija gastronomije za 2026. godinu. Kada se odlučuje koje sajmove posjetiti, vodi se računa da su to države koje prvenstveno reagiraju pozitivno na posjećivanje sajmova, zatim sukladno važnosti emitivnih tržišta te je li na tim sajmovima država zemlja partner, kazala je Matušan.


Lani je Hrvatska bila zemlja partner u Zürichu u Švicarskoj i u Napulju u Italiji, te su Rabljani svoju bogatu turističku ponudu predstavili na oba sajma. Ove godine je država partner Hrvatska u Essenu u Njemačkoj pa se i Rab kao subregija ondje predstavlja.



– Što se tiče ponude koju nastojimo istaknuti, naši su ciljani proizvodi kroz vršne mjesece sunce i more, uz dodatak mogućnosti bavljenja aktivnostima na otvorenom te zabavne manifestacije, dok su pred i posezona rezervirane za outdoor, te je Rab postao pravi raj za poklonike takvog vida provođenja odmora. Rab ujedno postaje interesantan za razna događanja, kongrese i konferencije izvan vršnih mjeseci, zahvaljujući hotelijeru koji jedan hotel drži otvoren tijekom gotovo cijele godine. No, ne smijemo zaboraviti i iznajmljivače u domaćinstvu koji nam zaista pomažu u održavanju turizma 365 dana u godini, bio on zbog razonode ili posla, zaključila je Matušan.


Lošinjski kampovi i hoteli


Turistička zajednica grada Malog Lošinja planira sudjelovanje na turističkim sajmovima na kojima su nazočne članice, gospodarski subjekti u sklopu destinacijskog predstavljanja s naglaskom na predstavljanju ponude kampova i hotela. To su sajmovi u Stuttgartu, Münchenu, Essenu, Nürnbergu, Bocholtu, Nitri, Bolzanu, Düsseldorfu, Utrechtu, Welsu, Poznanu i Bernu.


– Plan je sudjelovati i na posebnim prezentacijama i poslovnim radionicama u suradnji s članicama, gospodarskim subjektima, koje organizira sustav HTZ-a i TZ-a Kvarnera. Tako su u planu prezentacije u Beogradu, Beču i Ljubljani te nekoliko prezentacija u Italiji, vezano i za otvaranje brzobrodskih linija iz Pesara i Trsta prema otoku Lošinju, najavio je Dalibor Cvitković, direktor TZG-a Malog Lošinja.


Dodao je kako u nastojanju prilagodbe rastućim trendovima digitalizacije i u cilju uvođenja ekološki prihvatljivih rješenja, HTZ nastavlja s procesom digitalizacije na sajamskim nastupima. Želja je u narednom razdoblju sve više okrenuti se digitalnim medijima za davanje informacija putem QR kodova i time smanjiti udio tiskanih brošura. Naglasak u promociji na sajmovima ove godine bit će na ključnim turističkim proizvodima Lošinja, a to su sunce i more, aktivni odmor te wellbeing.


Aktivan turizam Cresa


– Turistički proizvod sunce i more ostaje u fokusu zbog tradicionalno velikog interesa posjetitelja za odmor na obali, prekrasne plaže i mediteranski stil života. Aktivni odmor naglašava raznovrsne mogućnosti koje Lošinj nudi za avanturiste i ljubitelje prirode, uključujući biciklizam, planinarenje, jedrenje i druge sportske aktivnosti. Wellbeing je sve važniji segment, s posebnim naglaskom na promociji wellness ponude, spa centara, autentičnih iskustava vezanih uz opuštanje, zdravlje i povratak prirodi, što odgovara rastućem trendu među turistima koji traže ravnotežu i regeneraciju tijekom odmora. Cilj je ovim proizvodima privući raznoliku publiku, od obitelji i parova do aktivnih putnika i gostiju koji preferiraju održiv i kvalitetan način odmora, pojasnio je Cvitković.


Turistička zajednica grada Cresa u 2025. godini planira nastupe na sajmu Vakantiebeurs u Utrechtu, CMT u Stuttgartu, Ferienmesse u Beču, Free u Münchenu, sajmu u Nürnbergu i sajmu Reise & camping u Essenu.


– Radi se o najznačajnijim tržištima za creski turizam te je većinom riječ o sajmovima na kojima već godinama sudjelujemo. Sajamski se nastupi definiraju u suradnji s creskim gospodarstvom, ovisno o važnosti tržišta na kojem nastupamo i turističkih proizvoda koje predstavljamo. Najznačajniji turistički proizvod otoka Cresa, kao i ostatka priobalne Hrvatske, i dalje je sunce i more, ali poseban naglasak u sajamskim nastupima stavlja se na aktivan turizam i ekoturizam koji pozicionira otok Cres kao atraktivnu destinaciju tijekom cijele godine, koja svoj razvoj bazira na održivom i odgovornom poslovanju. Uz to, kao i gastronomiju i kulturu, posebno mjesto u promociji na sajmovima nalaze i lokalni doživljaji, usluge i proizvodi kao ono najbolje što imamo za ponuditi našim gostima. U 2025. godini obilježavamo 180 godina turizma na otoku Cresu, što je vrlo vrijedna turistička tradicija koja se dodatno ističe kod sajamskih nastupa, opisala je Željka Stašić, direktorica TZG-a Cresa.


Novaljski model


– Model nastupa Turističke zajednice grada Novalje na sajmovima isti je kao i prethodnih godina. Ne nastupamo samostalno, već zajedno s TZ-om Ličko-senjske županije ili s turističkim zajednicama dalmatinskih županija kao suizlagačima. Na kojim sajmovima ćemo predstavljati našu ponudu dogovara se na koordinacijskom sastanku Ličko-senjske županije s predstavnicima svih njezinih lokalnih turističkih zajednica. Odabiru se interesna emitivna turistička tržišta te definira na kojim će sajmovima pojedina TZ sudjelovati, pojasnila je Marina Šćiran, direktorica TZG-a Novalje.


Prema njezinim riječima, u promociji na sajmovima naglasak je na predstavljanju outdoor aktivnosti te brojnih sportskih manifestacija koje se organiziraju u predsezonskom i posezonskom razdoblju, čime se nastoji privući što veći broj posjetitelja na područje grada Novalje. Promoviraju se i kulturne atrakcije te tradicijsko nasljeđe, bogata gastroponuda te tradicionalne manifestacije koje se organiziraju gotovo tijekom cijele godine.


– Potencijalnim gostima predstavljamo i jedinstvene prirodne i egzotične pješčane i šljunčane plaže, ukazujemo na izuzetnu prometnu povezanost, a vrlo nam je važna i prezentacija prestižne titule Novalja Europski grad sporta 2025.


Tijekom ove godine, najvećim dijelom u siječnju, veljači i ožujku, odrađeni su ili se odrađuju nastupi na sajmovima Destination u Londonu, Fiets en Wandelbeurs u Utrechtu, B-Travel u Barceloni, Holiday World u Pragu, Fiera del cicloturismo na Lago di Garda, Caravan Salon u Düsseldorfu, zatim u Beču, Stuttgartu, Münchenu, Berlinu, Fitur u Madridu, te Il salone del Camper u Parmi, istakla je Šćiran.


Važnost novinara, influencera, blogera


Turistička zajednica grada Malog Lošinja je tijekom protekle godine ugostila 20 novinara i influencera iz raznih zemalja, uključujući Nizozemsku, Italiju, Sjedinjene Američke Države, Slovačku, Veliku Britaniju, Češku i Sloveniju. Njihova su putovanja rezultirala objavama u uglednim medijima, u online i u tiskanim izdanjima, s fokusom na različite aspekte hrvatske turističke ponude. Sadržaji su dodatno distribuirani putem online platformi, radijskih emisija i društvenih mreža, osiguravajući široku vidljivost i promociju hrvatskih destinacija na ciljanim tržištima.


Novalju je lani posjetio britanski novinar i televizijski voditelj Matt Charlton snimajući dijelove reportaže o Hrvatskoj kao poželjnoj destinaciji sedme umjetnosti. Obišao je lokacije snimanja serije »Šakalov dan«, čije se prikazivanje očekuje uskoro.


– Krajem lipnja prošle godine je na talijanskoj nacionalnoj TV LA7 prikazana reportaža o turističkoj ponudi otoka Paga, spomenula je Marina Šćiran, ukazujući na promociju destinacije putem digitalnih platformi, koja uključuje i ulogu influencera, a koju provode klubovi i subjekti na plaži Zrće.


Na Cresu su lani ugostili 40-ak novinara i influencera te su kroz oglašavanje ostvarili značajnu vidljivost na njemačkom, austrijskom, talijanskom i slovenskom tržištu.


– Što se tiče novinara, influencera i blogera, trudimo se kontinuirano raditi na njihovim posjetima destinaciji, a vrlo često to radimo uz pomoć TZ-a Kvarnera i HTZ-a. U prošloj godini je niz medijskih predstavnika posjetilo Rab, kako domaćih tako i stranih, sumirala je o toj temi Ivana Matušan.


Majda Šale podsjetila je da je lani otok Krk posjetilo više od 50 novinara iz Njemačke, Velike Britanije, Norveške, Finske, Mađarske, Slovenije, Nizozemske, Poljske.


– Prezentirali smo im proizvode shodno njihovu interesu, bilo o klasičnom odmoru, manifestacijama, kulturi, outdooru ili eno-gastroponudi otoka Krka, rekla je.