Povratak nakon više od dvije godine

Pod jedrom Hira 3: Ni u jednom trenutku nismo pomišljali odustati

Danijela Bauk

Par koji je prevalio 21.000 milju na desetometarskoj jedrilici i još je zajedno - saša Fegić i Marina Đukanović

Par koji je prevalio 21.000 milju na desetometarskoj jedrilici i još je zajedno - saša Fegić i Marina Đukanović

Zbog pandemije smo morali promijeniti i rutu, pa smo nažalost preskočili Rio de Janeiro, a na Zelenortskim otocima, nakon 28 dana na Atlantskom oceanu, nisu nam dopustili iskrcavanje. Pazili smo na sebe kada smo bili na kopnu i osim po namirnice, nismo izlazili s broda. Zapravo, dok smo plovili po oceanu, bili smo na najsigurnijem mjestu. Najčudnije je bilo što smo mi u nekim trenucima bili zabrinutiji za naše roditelje, nego što su oni bili za nas



Najpoznatija jedrilica s ove strane Jadrana, »Hir 3«, vratila se u matičnu luku, onu u Malom Lošinju. Iako su se na malološinjsku rivu iskrcali prošle subote, 17. rujna, Saša Fegić i Marina Đukanović još su uvijek pod dojmom pustolovine pod lošinjskim jedrom.


»Hir 3« pod kapetanskom palicom hrvatskog jedriličara i zaljubljenika u more Saše Fegića i s posadom koja se izmjenjivala po etapama, na ekspediciju oko svijeta krenula je iz Malog Lošinja 17. lipnja 2018. godine, a vratila se točno nakon dvije godine i četiri mjeseca, te prijeđenih 39 tisuća milja.


Burna povijest


Deset metara duga jedrilica »Hir« ima burnu povijest. Sagrađena je prije 40-ak godina, a prošla je više svijeta od ijedne druge u Hrvatskoj i šire. S njom je Mladen Šutej 1981. sam preplovio Atlantik, a nešto kasnije oplovio i rt Horn, zajedno s Ozrenom Bakračem. »Hir 3« je krajem 80-ih prvi put oplovio svijet i bio zvijezda poznatog dokumentarnog serijala Jedrima oko svijeta Marija Saletta. Nakon povratka, brod je stradao u bombardiranju Dubrovnika te je imao čak 286 oštećenja od gelera, no spašen je i obnovljen te prodan u Istru, ali ga je novi vlasnik zapostavio. Nakon 10 godina zanemarivanja, bio je u iznimno lošem stanju kad ga je Fegić pronašao u Vrsaru. Jedva ga je prepoznao, jer prvi put »susreli« su se još 1992. godine, netom nakon obnavljanja poslije stradavanja u Dubrovniku. U jedriličarskoj školi Mladena Šuteja, tada 14-godišnjak, Fegić je učio osnove jedrenja. Sljedeći put kad ga je vidio, 20 godina kasnije, bilo mu je žao vidjeti legendarnu jedrilicu u takvom stanju. Zapušten i gotovo pred potonućem, »Hir 3« nije djelovao obećavajuće, ali svjestan njegove povijesti, Saša ga je odlučio spasiti i povesti na još jedan krug oko svijeta.




»Hir 3« oplovio je 22. siječnja ove godine rt Horn, najveći izazov za svakog moreplovca, i to nakon što je oplovio Rt dobre nade i rt Leeuwin, te preplovio tri oceana – Atlantik, Indijski i Tihi ocean. Marina Đukanović na »Hiru« je plovila u prvoj etapi, i sad se pridružila na završnoj etapi.


Brod je kao i svaki dom, samo su kućanski poslovi malo drukčiji

Saša, »Hir« poznajete u »dušu«, nemalo puta ste popravke obavili sami, Marina vi ste već postali pravi znalac u krpanju jedara?
SAŠA: Kada sam kupio brod, bio je napušten i u jako lošem stanju – sve je valjalo pregledati i popraviti, skoro sve sam morao napraviti ispočetka. Iako je bilo jako naporno, to mi je kasnije pomoglo kod popravaka jer sam točno znao gdje je što.
MARINA: Brod je kao i svaki dom, samo su kućanski poslovi malo drukčiji. Pranje posuđa i rublja, namještanje kreveta – to je svuda isto, a umjesto pranja zavjesa i prozora, mi mijenjamo filtere motora i krpamo jedra. Nažalost, nakon 39.000 milja jedra su toliko dotrajala da ih više ne krpam samo u svakoj luci, nego i tijekom plovidbe. Jedan od prvih izazova pred nama je nabaviti nova jedra za »Hir 3«.

 


Napokon kući. Kakav je osjećaj vratiti se?


SAŠA: Lijepo je putovati svijetom, ali lijepo je i vratiti se, pogotovo uz ovakav doček kakav su nam priredili u Malom Lošinju. Nakon 28 mjeseci na putovanju, teško se priviknuti ne biti stalno na brodu, u pokretu. Nisam još svjestan da sam stvarno doma.


Svaki član posade dao je određenu dimenziju ovom putovanju

Saša, vi ste vođa ekspedicije, jedini ste s »Hirom« bili tijekom cijelog putovanja. Uz Marinu, dio puta »društvo« s vam pravili Nebojša Petrović iz Zemuna, Ante Bučević iz Zagreba, Andrej Prpić iz Poreča, Branislav Bojić iz Kragujevca, Ivana Kordić iz Zagreba, Zorislav Kiš iz Zagreba, Nelson Rabak iz Pule i Tihomir Mlinar iz Melbournea. Vjerujem da je svatko od njih utkao dio sebe u ovu pustolovinu?
SAŠA: Svaki član posade svojim je karakterom i anegdotama dao određenu dimenziju ovom putovanju. Uz mene su na brodu najdulje bili prijatelj Nebojša Petrović iz Zemuna koji je proveo 15 mjeseci na »Hiru« i oplovio sva tri znamenita rta, te prešao 18.000 milja, zatim Marina koja je u 13 mjeseci preplovila čak 21.000 milju, više od polovice putovanja. Na kraćim etapama sudjelovali su još i Ante Bučević iz Zagreba, Andrej Prpić iz Poreča, Branislav Bojić iz Kragujevca, Ivana Kordić iz Zagreba, Zorislav Kiš iz Siska, Nelson Rabak iz Pule i Tihomir Mlinar iz Melbournea. Članovi posade su puno pomogli da se ekspedicija realizira. Ne samo oni, nego i ‘shore crew’, odnosno posada na obali koja nam je bila podrška tijekom cijelog putovanja.

 


Protiv vjetra i valova


Marina, vi ste na »Hiru« bili u dva navrata, Saša, vaša je avantura trajala puno dulje, više od dvije godine?


MARINA: Na »Hiru« sam provela 13 mjeseci – prvih pet mjeseci 2018. od Malog Lošinja do Cape Towna, te još osam mjeseci ove godine na posljednjoj etapi puta, od Argentine do Lošinja. Svaki put moje se sudjelovanje oduljilo, prvi put zbog pucanja prednje pripone nasred Atlantika, zbog čega sam neočekivano prvi put preplovila Atlantski ocean, a u ovom drugom dijelu sve se oduljilo zbog pandemije i zbog činjenice da smo putovali protiv vjetra i valova, protiv Atlantskog oceana, pa smo napredovali prilično sporo.


Saša Fegić i Nebojša Petrović na rtu Horn, nakon 66 dana provedenih na Južnom Pacifiku

Saša Fegić i Nebojša Petrović na rtu Horn, nakon 66 dana provedenih na Južnom Pacifiku



Saša: Planirao sam malo više od godinu dana, a potrajalo je 28 mjeseci. Ponajviše zbog toga što smo na početku putovanja imali havariju nasred Atlantika, te smo zbog toga i dugog prelaska Indijskog oceana prekasno stigli do Australije. Kako je rt Horn najbolje obilaziti ljeti, tijekom siječnja i veljače, morali smo pričekati do idućeg ljeta na južnoj hemisferi. Na oceanu je teško držati se rasporeda. Treba puno strpljenja.


Oplovili ste svijet, no povratak nije bio lak, doslovce »pred kućom« imali ste nezgodu, uhvatilo vas je nevrijeme i »Hir« je zadobio ozbiljne »ozljede«?


SAŠA: Imali smo nezgoda i na oceanima. I to puno ozbiljnije. Dva puta nam je pucala.


Cape Horn na vidiku

Cape Horn na vidiku


Slomljena lantina ispred luke Brindisi

Slomljena lantina ispred luke Brindisi


Peteročlana posada koja je 17. lipnja 2018. godine krenula na ekspediciju - Saša Fegić, Branislav Bojić, Andrej Prpić, Marina Đukanović i Ante Bučević

Peteročlana posada koja je 17. lipnja 2018. godine krenula na ekspediciju – Saša Fegić, Branislav Bojić, Andrej Prpić, Marina Đukanović i Ante Bučević


Hir 3 / Foto NEL PAVLETIC/PIXSELL

Hir 3 / Foto NEL PAVLETIC/PIXSELL