Decumanus

Na Krku je do konca kolovoza otvorena izložba djela velikog riječkog umjetnika Romola Venuccija

Mladen Trinajstić

I. GRŽETIĆ

I. GRŽETIĆ

Izložbu crteža i slika pod nazivom »Romolo Venucci – od futurizma do apstrakcije« u Decumanusu ostvaruje Centar za kulturu grada Krka u suradnji s Muzejom grada Rijeke i kolekcionarom Maurom Stipanovom, a kustosica izložbe je Ema Makarun



KRK – Krčani i posjetitelji tog otočnog grada sve do konca kolovoza u galeriji Decumanus mogu razgledati izložbu crteža i slika pod nazivom »Romolo Venucci – od futurizma do apstrakcije«. Riječ je o projektu koji Centar za kulturu grada Krka ostvaruje u suradnji s Muzejom grada Rijeke i kolekcionarom Maurom Stipanovom. Kustosica izložbe je krčka povjesničarka umjetnosti Ema Makarun, ujedno i autorica recenzije publicirane u katalogu.


Stilski izričaj


– Za likovnu umjetnost futurizam je dinamičan i vrlo intenzivan stilski izričaj neprekinuta pokreta. Ovaj umjetnički pravac naročito vješto migolji preciznijoj definiciji i gotovo ga nevjerojatno istodobno opisuju izričajna lepršavost i britkost. Prepoznatljiv je po dekompoziciji volumena i ploha, a njemu svojstven umjetnički eksperiment, tek s malom zadrškom, završava nadomak tendencijama apstrakcije. Iz mora avangardi početka 20. stoljeća formirao se i riječki umjetnik Romolo Venucci (1903. – 1976.). Slikarski opus započeo je kasnih dvadesetih godina po završetku Akademije u Budimpešti, važnom kulturnom središtu prepoznatljive umjetničke scene. Venucci je vrlo vjerojatno baš ondje došao u prisan doticaj s avangardnim likovnim pravcima, istima koje je potom u svome misaono-izvedbenom radu nastavio provlačiti budućim likovnim opusom.


U rodni se grad vratio s nakanom da protrese nemalo konvencionalnu likovnu scenu i predstavi vlastitu avangardu temeljenu na ekspresivnim kubokonstruktivističkim umjetničkim dosezima. Bio je to beskompromisan izričaj sa znatnom dozom subverzivnosti, istodobno lišen svakog stereotipa i okova sredine u kojoj je prezentiran. Javnosti se u Rijeci prvi put predstavio na II. međunarodnoj izložbi 1927. godine, zajedno s onodobnim fijumanskim umjetnicima Carlom Ostrogovichem, Marijem de Hajnalom, Ugom Terzolijem, Marijom Arnold, Mirandom Raicich, Brunom Anghebenom, Ladislaom de Gaussom i drugima – kazuje Ema Makarun, podsjećajući da Venuccija u onodobnom riječkom tisku nazivaju originalnim mladim slikarom, avangardnim autorom fijumanskoga kruga, u čijem se slikarstvu prepoznaje doticaj s francuskom i mađarskom avangardom.


Pedagoški rad




Kustosica ove izložbe podsjeća i da je Venucci jednaku energiju usmjeravao i pedagoškom radu, likovno obrazujući cijeli naraštaj riječkih slikara. To mu djelovanje nije bilo prepreka, već izazov da u slobodno vrijeme stvara iznimna likovna djela koja uvelike nadilaze tradiciju riječkoga slikarstva. Ovom izložbom, zaključuje Ema Makarun, predstavljeni su radovi iz rane faze Venuccijeva djelovanja, oni nadahnuti futurizmom i kubizmom.


– Definirani su brzim slikarskim potezom i ritmičnom izmjenom kratkih i dugih linija. Većinom je riječ o ugljenu na papiru, a svega je nekoliko akvarela i ulja. Djela nastala u ovom razdoblju čine zapažen dio umjetnikova opusa i plijene pažnju likovne kritike. Venucci je tada pomoću dekompozicije i deformacije objekta, u traganju za snažnijom ekspresijom slike, uspijevao raščlaniti svijet oblika intimizirajući se sa strukturama i ulazeći u psihologiju percipiranoga takozvanim matematičkim poznavanjem objekta – zaključuje Ema Makarun.


Izložba »Romolo Venucci – od futurizma do apstrakcije« u Decumanusu ostaje otvorena sve do 31. kolovoza, a postav je moguće razgledati svakim danom (izuzev nedjelje), u vremenu od 10 do 12 te od 19 do 22 sata.