GRAD POVIJESTI I KULTURE

Mitski Triton napokon izlazi u javnost. U Krku žele revitalizirati kulturne vrijednosti svoje stare jezgre

Mladen Trinajstić

Nedavno je izrađeno idejno rješenje uređenja prostora s nalazištem antičkog mozaičkog poda s motivom mitskog bića Tritona



Grad Krk krenuo je putem sustavnog, temeljitog i sveobuhvatnog obnavljanja, revitaliziranja i promoviranja dijela svojih mnogobrojnih kulturno-povijesnih i ambijentalnih vrijednosti starogradske jezgre. Zaštićeno područje drevnog otočnog grada bogatog vrijednostima dio kojih do sad nije bio dovoljno kvalitetno prostorno vrednovan, zahvaljujući dijelom već pokrenutim ili pak pripremljenim ulaganjima realizacija koja bi trebala početi u narednim tjednima, najuže gradsko središte trebalo bi dobiti niz novih sadržaja, uređenih i komunalno opremljenih punktova koji će pridonositi boljoj i suvremenijoj prezentaciji višetisućljetne baštine.


U nizu pripremljenih i pokrenutih ulaganja te vrste, predstavnici Grada, krčki gradonačelnik Darijo Vasilić i čelnik Gradskog odsjeka za gospodarstvo, Igor Hrast (koji se u svom svakodnevnom radu posvećuje upravo pripremanju i razrađivanju takvih projekata, a još više i pronalaženju izvora njihova financiranja), skrenuli su nam pozornost na nekoliko najzanimljivijih investicija, glavnina kojih bi trebala biti oživotvorena u idućih »godinu-dvije«.


– Očima naših sugrađana najizloženije ulaganje koje će prvo biti i realizirano, nadamo se već do ovog ljeta, ono je kojim će se urediti i opremiti potez javne površine smješten podno zapadnog gradskog bedema, između glavnih gradskih vrata koja vode na Velu placu i kule na obali, otkriva nam Hrast.




– Nakon što je nedavno manji dio gradskih zidina bio »začađen« požarom koji je buknuo na vanjskom šanku ugostiteljskog objekta smještenog na tom lokalitetu, u suradnji s nadležnim predstavnicima Konzervatorskog odjela u Rijeci i samim ugostiteljem pokrenuti su i u djelo provedeni opsežni zahvati čišćenja i obnavljanja tog poteza zidina, obnovom kojih se odlučilo urediti taj iznimno atraktivan, ali i nedovoljno kvalitetno predstavljen povijesni lokalitet, iznimnih ambijentalnih vrijednosti, ističu naši sugovornici iz krčke Gradske uprave.


Podni mozaik


– Sanacijom zidina otvoreni prostor u narednim će se tjednima, sukladno izrađenom projektu, najprije opločiti kamenim pokrovom u njegovu parteru, na način kako je nedavno obnovljena Mahnićeva ulica, otkriva nam nadalje Hrast, od kojeg smo doznali i da će po završetku tog ulaganja, a sukladno stavovima konzervatorske struke, ugostiteljski sadržaji ondje biti vraćeni, ali u ponešto »urednijem«, vrijednosti tog prostora primjerenijem obličju.


– Pored tog ulaganja, u tijeku su već neko vrijeme i radnje koje poduzimamo na restauraciji, konzervaciji i kvalitetnom predstavljanju kompleksa rimskih mozaika. Krk će, kao »grad povijesti i kulture«, uskoro dobiti još jedan atraktivan i zanimljiv muzejsko-interpretativni objekt. Naime, po narudžbi Grada nedavno je izrađeno idejno rješenje uređenja prostora s nalazištem antičkog mozaičkog poda, onog s motivom mitskog bića Tritona, koje je, budući da je nalazište locirano u prizemnim prostorijama jedne privatne kuće u povijesnom središtu grada (u kojima je još donedavno bio kafić), dosad bilo tek djelomično prezentirano na način na koji vrijednost i značaj te antičke mozaične umjetnine zaslužuje. Budući da je spomenuti kafić prestao s radom, Grad je prostorije uzeo u najam te su, u nastojanju podizanja kvalitete prezentacije jednog od najprepoznatljivijih krčkih antičkih motiva, nedavno pokrenuti postupci kojima je krajnji cilj unapređenje načina prezentiranja tog nepokretnog motiva, jednako kao i antičkog povijesnog nasljeđa Krka u cjelini.


Antička i suvremena umjetnost


Nedavno prihvaćenim idejnim rješenjem iza kojeg autorski stoji krčki arhitektonski ured »Studio ML«, doznali smo od predstavnika »grada povijesti i kulture«, nevelike prostorije objekta u Ribarskoj ulici trebale bi se u skorijoj budućnosti preurediti i transformirati u maleni muzejski prostor s edukativnim i interaktivnim sadržajima posvećenim nalazištu i značenju mozaika. U susjednoj, ulaznoj prostoriji bit će uređena i opremljena prodajna galerija krčkih suvenira vezanih uz projekt »Dar iz Krka«.


Muzejski te s njime povezani izložbeno-prodajni prostor s galerijom, napomenuo je govoreći o tom planu gradonačelnik Vasilić, trebali bi se ispreplitati jedinstvenim oblikovnim elementom koji će svojim sadržajem, na kvalitetan i suvremeni način, dostojno prezentirati bogato krčko antičko nasljeđe i posjetitelje upoznavati sa suvremenom krčkom umjetnošću i umjetničkim obrtom.


U spomenutim su prostorijama, doznali smo od Hrasta, proteklih mjeseci odrađeni restauratorski i konzervatorski zahvati, a s obzirom na to da je tijekom njihove provedbe primijećeno da je spomenuti prostor izložen prodorima oborinski voda, odlučeno je da se prije početka realizacije projekta odrade nimalo jednostavni građevinski zahvati kako bi se spomenuti prostor hidroizolirao, te time učinio pogodnim za uređenje i opremanje koje bi trebalo uslijediti u narednim etapama ulaganja.


– U svakom slučaju, cilj nam je u što skorijem roku obaviti sve ono što ondje u građevinskom smislu mora biti obavljeno kako bi se u narednim mjesecima, vjerojatno u drugoj polovini ove ili početkom iduće godine, taj kompleks mogao urediti i opremiti na način koji će, uvjeren je čelnik Grada Krka i njegov suradnik iz Odsjeka za gospodarstvo, vrijedni rimski spomenik prezentirati na kvalitetan, današnjim trendovima primjereni način.


Muzej na Kamplinu


Najveći, izvedbeno najzahtjevniji i najskuplji zahvat među projektima koji se provode zasigurno je onaj povezan s obnovom, uređenjem i budućim opremanjem Multimedijalnog muzejskog centra na Kamplinu. Projekt koji se već dulji niz godina razvija i koji je, što zbog naraslih cijena građevinskih radova i nemogućnosti pronalaženja izvora financiranja takvog projekta, u proteklim godinama morao mijenjati i dorađivati (u odnosu na prvotne projektne prijedloge), sad sadržajima prilagođen »ostvarivim« iznosima ulaganja, konačno je ovih dana pokrenut.


Kako su nam predstavili Vasilić i Hrast, prije samo koji dan s predstavnicima tvrtke GP Krk – izvođačima radova koji su se posredstvom javnog natječaja izborili za realizaciju prve etape ondje planiranih ulaganja, potpisan je ugovor rezultat kojeg bi trebala biti temeljita rekonstrukcija i energetska obnova tog prostranog, danas derutnoga kompleksa smještenog na spomenutom starogradskom trgu, tik uz krčku katedralu.


– Višeetažna građevina, sukladno ugovoru sklopljenom s građevinarima, do konca godine trebala bi se obnoviti i ustabiliti izgradnjom novih međukatnih konstrukcija, obnovom njezine fasade, izradom novoga krovišta i postavom nove stolarije, a sve kako bi se zgrada u vlasništvu Grada »dovela u red« i pripremila za iduću etapu njezine revitalizacije – uređenje i opremanje unutrašnjosti, a potom i formiranja i uređenja postava, otkriva nam nadalje Hrast.


Modificiran projekt


– Nakon što se do ljeta odradi najveći, najnužniji i rekao bih najprljaviji dio posla na obnovi te vrlo vrijedne i iskoristive građevine, cilj nam je građevinski posao nastaviti dovršavati nakon turističke sezone, a sve kako bismo, u suradnji s angažiranim, redom mladim stručnjacima arhitektonske, ali i muzeološko-prezentacijske struke koji već pripremaju smjernice prezentiranja njegova budućeg postava, projekt mogli početi ostvarivati u idućoj godini. Nažalost, ključ problema s kojima smo se do sad sretali na putu realizacije ondje predviđenih planova, a koji su podrazumijevali uglavnom muzejski prostor, bila je nemogućnost dobivanja bespovratnih EU potpora bez kojih se teško moglo razmišljati o ostvarenju tog više desetaka milijuna kuna vrijednog projekta. Sad aktualni projekt, iz kojeg su »izbačeni« neki financijski i izvedbeno preambiciozni elementi, uvjereni smo, rezultirat će financijski racionalnijim, ali i ništa manje kvalitetnim, sadržajnim i atraktivnim objektom koji će fokus svojih ondje prezentiranih sadržaja staviti na prezentacijsko-interpretativne alate temeljene na suvremenim tehnologijama, multimediji, virtualnoj stvarnosti i sličnim tehnološkim alatima, objašnjava nam Hrast.


– Uz njih bi se ondje, naravno, ukomponirali i oni konvencionalniji muzejski sadržaji. Iako radovi i na tom objektu uskoro počinju, zbog zahtjevnosti zahvata, ali i potrebe čekanja na otvaranje prikladnih izvora financiranja na koje iz EU izvora računamo, realno je očekivati da bi se taj objekt u funkciju najranije mogao staviti tijekom 2025. godine, zaključio je Hrast uvjeren da će, zbog svega što je u proteklim godinama činjeno na njegovoj prilagodbi, projekt sasvim sigurno dobiti podršku iz europskih izvora novca namijenjenog kulturi, odnosno kulturnom turizmu i predstavljanju kulturno-povijesne baštine.


Mitološki trojac


Što se tiče samog mozaika koji će biti središte i lajtmotiv budućeg muzejskog minicentra, arheološki znalci koji su ga proučavali i radili na njegovom očuvanju zaključili su da se radi o mozaičnoj podnoj dekoraciji s bogatim figuralnim prikazom kojeg se, prema njegovim stilskim obilježjima, može datirati u 1. stoljeće poslije Krista. Središtem mozaika, koji je najvjerojatnije rad više antičkih »keramičarskih majstora«, dominira mitološko biće – Triton, ljudskoga tijela i ribljeg repa. Pretpostavlja se da je Triton tek jedna od četiri figure ovog krčkog mozaičkog poda. U mozaičkom ukrasu koji bi oformljenjem novog interpretacijskog centra napokon trebao ući u fokus javnosti, naročito posjetitelja grada Krka, uočava se i prikaz posude za vino – kantarosa. Posudu drži drugo mitološko biće ljudskoga torza, konjskih nogu i ribljeg repa, vjerojatno Ihtiokentaur. Zbog oštećenja mozaika danas je vidljiva samo njegova griva i trozub u lijevoj ruci.


Treće mitološko biće sačuvano je tek u tragovima. Najvjerojatnije je riječ o Hermesovu sinu, Panu, drže arheolozi. Mozaik je, najvjerojatnije, bio pod u termama privatnog objekta nekog bogatijeg, antičkog krčkog moćnika. Prostorija s nalazištem mozaika maleni je i uski prostor, a sam mozaik nepravilno je oblikovan do samih zidova prostorije. Iz tog razloga razgledavanje mozaika nije moguće organizirati ophodom oko nalazišta, navod je u sad prihvaćenom idejnom rješenju krčkog arhitektonskog biroa. Kako bi nalazište postalo dostupno široj javnosti, projektom se predlaže postavljanje staze iznad mozaika izvedene u obličju ostakljene platforme na čeličnoj podkonstrukciji, čime će se zaštititi sam mozaik, ali i omogućiti bliski kontakt posjetitelja sa samim nalazištem. Prostorija smještena uz nalazište mozaika uređena će pak biti kao prodajna galerija izvornih krčkih suvenira, proizvoda markiranih već prepoznatljivom, TZ-ovom zaštićenom oznakom »Dar iz Krka«.