Antički mozaik donedavno je bio prezentiran u kafiću
Nevelike prostorije objekta u Ribarskoj ulici će se preurediti i transformirati u malen muzejski prostor s edukativnim i interaktivnim sadržajima posvećenim nalazištu i značenju mozaika. U ulaznoj prostoriji uredit će se i opremiti prodajna galerija suvenira vezanih uz projekt »Dar iz Krka«
povezane vijesti
KRK – Grad Krk će, kao »grad povijesti i kulture« kakvim se već neko vrijeme to otočno i turističko središte nastoji brendirati, uskoro dobiti još jedan atraktivan i zanimljiv muzejski objekt. Kako je predstavljeno na ovotjednom redovnom radnom sastanku krčkoga gradonačelnika Darija Vasilića i njegovih suradnika iz stručnih tijela lokalne uprave, po narudžbi Grada nedavno je izrađeno idejno rješenje uređenja prostora s nalazištem antičkog mozaičkog poda, onog s motivom mitskog bića Tritona, a koji je, s obzirom na to da je nalazište locirano u prizemnim prostorijama jedne privatne kuće u povijesnom središtu grada u kojima je još donedavna bio kafić, do sad bilo tek djelomično prezentirano na način kojeg vrijednost i značaj te antičke mozaične umjetnine zaslužuje.
Ostakljena platforma
|
Bogato nasljeđe
Budući da je spomenuti kafić prestao s radom, Grad je prostorije uzeo u najam te su, u nastojanju podizanja kvalitete prezentacije jednog od najatraktivnijih i najprepoznatljivijih krčkih antičkih motiva, nedavno pokrenuti postupci kojima je krajnji cilj unapređenje načina prezentiranja tog nepokretnog motiva, jednako kao i antičkog povijesnog nasljeđa Krka u cjelini. A ono, iako bogato, do sad nažalost nije bilo predstavljano na zadovoljavajući, vrijednosti same baštine prikladan način.
Netom prihvaćenim idejnim rješenjem iza kojeg autorski stoji krčki arhitektonski ured Studio ML, nevelike prostorije objekta u Ribarskoj ulici (koja s glavnog gradskog trga – Vele place vodi prema moru i Malim vratima) trebale bi se već u najskorijoj budućnosti preurediti i transformirati u maleni muzejski prostor s edukativnim i interaktivnim sadržajima posvećenim nalazištu i značenju mozaika. U susjednoj, ulaznoj prostoriji, uredit će se i opremiti prodajna galerija krčkih suvenira vezanih uz projekt »Dar iz Krka«. Muzejski te s njime povezani izložbeno-prodajni prostor s galerijom ispreplitati bi se trebali jedinstvenim oblikovnim elementom koji će svojim sadržajem, na kvalitetan i suvremeni način, dostojno prezentirati bogato krčko antičko nasljeđe, ali i posjetitelje upoznavati sa suvremenom krčkom umjetnošću i umjetničkim obrtom.
U sljedećoj fazi ovog projekta može se očekivati izrada troškovnika planirane, sad od nadležnih tijela Grada i službeno »blagoslovljene« adaptacije koja će, osim kvalitetnijeg i cjelovitijeg prezentiranja tog neprocjenjivog, dva milenija starog krčkog mozaika, u susjednom prostoru posjetiteljima Krka napokon omogućiti i da na jednom mjestu razgledaju, upoznaju te naposljetku možda i kupe pokoji od sad već izuzetno brojnih originalnih i izvornih krčkih suvenira, odabiranih natječajnim postupcima koje s ciljem podizanja kvalitete lokalne suvenirske ponude u okrilju programa »Dar iz Krka« uspješno provodi Turistička zajednica grada Krka.
Datiranje u 1. stoljeće
Što se tiče samog mozaika koji će biti središte i lajtmotiv budućeg muzejskog mini entra, arheološki znalci koji su ga proučavali i radili na njegovom očuvanju zaključili su da se radi o mozaičnoj podnoj dekoraciji s bogatim figuralnim prikazom kojeg se, prema njegovim stilskim obilježjima, može datirati u 1. stoljeće poslije Krista. Središtem mozaika koji je najvjerojatnije rad više antičkih »keramičarskih majstora«, dominira mitološko biće – Triton, ljudskog tijela i ribljeg repa. Triton je morsko božanstvo, sin Posejdona i nereide Amfirtide. Okružen je figurama morske faune, dupinima i ribama stiliziranih zmajolikih obilježja. Pretpostavlja se da je Triton tek jedna od četiri figure ovog krčkog mozaičkog poda.
U mozaičkom ukrasu uočava se i prikaz posude za vino – kantarosa. Posudu drži drugo mitološko biće ljudskoga torza, konjskih nogu i ribljeg repa, vjerojatno Ihtiokentaur. Zbog oštećenja mozaika danas je vidljiva samo njegova griva i trozub u lijevoj ruci. Treće mitološko biće sačuvano je tek u tragovima. Najvjerojatnije je riječ o Hermesovu sinu Panu, drže arheolozi. Na to upućuje prikaz frule kojom Pan pridonosi glazbenom ugođaju gozbe. Vesela atmosfera i sadržaj prikaza upućuju na scenu morske gozbe. Mozaik je, najvjerojatnije, bio dio poda u termama privatnog objekta nekog bogatijeg, antičkog krčkog moćnika.