SuSTowns je osmišljen pod pretpostavkom da će se mali gradovi prije ili kasnije suočiti sa smanjenjem turističkih tokova, zbog čega je potrebno na vrijeme planirati mjere za ublažavanje pada. U međuvremenu se desila korona kriza te se javila još veća potreba za izradom kvalitetnog akcijskog plana razvoja održivog turizma
povezane vijesti
- Via Apsyrtides za 38 sati. Dvojica Slavonaca u ultramaratonskom pothvatu osvojila cresko-lošinjski arhipelag
- Košarkaški klub Cres na svečanoj skupštini uručio posebno priznanje treneru Juri Bosniću
- Najvažnija kineska i ugledna svjetska online putnička agencija Ctrip proglasila HTZ globalnim partnerom godine
Prema nekim znanstvenim teorijama, kad rast turističkog prometa dosegne rekordne vrijednosti, preostaje mu stagniranje ili pad. Do pojave virusne pandemije globalni turistički sektor je rastao deset godina zaredom, a najveći rast među europskim zemljama imale su one na području Sredozemlja. Pretpostaviti se može, ako je vjerovati teoriji, da bi turističko gospodarstvo ionako dosegnulo »plafon«, a zbog korona krize do pada je došlo ove godine.
U normalnim okolnostima, povećanje broja dolazaka i noćenja potiče i razvoj ponude, što kao krajnji učinak ima povećani pritisak na okoliš i lokalne zajednice, u pravilu koncentriran u nekoliko ljetnih mjeseci. Stoga je vrlo važno da se razvoj turizma provodi planski i uz poštovanje osnovnih načela održivosti.
Najveća turistička središta dosegnula su granice održivosti – dobri su primjeri Venecija ili Dubrovnik čiji stanovnici u vrijeme turističke špice gotovo ne mogu koristiti uobičajene usluge u svojim gradovima. Sličan problem imaju i otočani koji ne mogu, primjerice, do liječnika u Rijeku bez da čekaju i po nekoliko sati za prijevoz trajektom.
Indikatori održivosti
Predvođeni Udrugom općina talijanske regije Lazio (ANCI – Lazio), deset partnera iz sedam sredozemnih zemalja osmislilo je projekt SuSTowns ukupno vrijedan 2,8 milijuna eura. Za njegovu su provedbu, putem Programa Interreg MED, osigurali 85-postotno sufinanciranje iz Europskog fonda za regionalni razvoj u iznosu od 2,44 milijuna eura. Kratica SuSTowns kreirana je iz engleskog naziva projekta »Enhancing SUStainable tourism attraction in small fascinating med TOWNS«, što znači »Povećanje privlačnosti održivog turizma u bajkovitim malim mediteranskim gradovima«.
Cilj projekta je osmisliti i testirati planske alate koji će malim mediteranskim gradovima omogućiti turistički razvoj i održavanje stabilnosti turističkih tokova uz očuvanje njihove izvornosti i ljepote kojom, svaki na svoj način, doprinose stvaranju šarma mediteranskog područja. Iz Hrvatske je partner na projektu cresko-lošinjska Otočna razvojna agencija (OTRA) koja ga provodi na dva pilot-područja – Gradu Cresu i Gradu Malom Lošinju – a koji u stvarnosti predstavljaju jedinstvenu geografsku cjelinu. OTRA iz projekta raspolaže iznosom od 226.000 eura.
Direktor OTRA-e dr. Ugo Toić, ističe da su načela održivog i odgovornog turizma dobro poznata mnogim akterima u turističkoj industriji na cresko-lošinjskom otočju na kojem djeluju Centar za posjetitelje s oporavilištem za bjeloglave supove u Belom i Institut »Plavi svijet« u Velom Lošinju koji proučava dupine. Vodeće turističke kompanije godinama primjenjuju visoke ekološke standarde pa tako Cresanka ima niz ekoloških certifikata i nagrada kao što su Ecocamping, Zeleni ključ, Plava zastava, korisnik je »zelene« električne energije, a iz svojih objekata je uklonila jednokratnu plastiku. Što se tiče lošinjske Jadranke, gotovo je nemoguće nabrojiti sve certifikate, nagrade i priznanja koje nose njezini hoteli i kampovi. Otočje je nedavno usvojilo plan energetske tranzicije, na Cresu se gradi najveća sunčana elektrana u Hrvatskoj, a u planu je izgradnja još njih nekoliko. Gradovi Cres i Mali Lošinj su prvi u Hrvatskoj implementirali sustav gospodarenja otpadom prema kojem ne odlažu miješani komunalni otpad na otoku, a Grad Mali Lošinj je među prvim destinacijama u Hrvatskoj koja prikuplja podatke o indikatorima održivosti, te se nalazi na Top listi 100 svjetskih zelenih destinacija.
Upravljanje kvalitetom
– Uvijek, međutim, postoji prostor za napredak, naglašava dr. Toić, te kaže da projekt SuSTowns ključ uspjeha u razvoju održivog turizma vidi u primjeni metode potpunog upravljanja kvalitetom (Total Quality Menagement, TQM) koja uključuje kriterije, alate i procese za poboljšanje konkurentnosti i kvalitete turizma. TQM se uobičajeno koristi u privatnom sektoru, a kao inovativni pristup se sve više počinje upotrebljavati za kreiranje politika u javnom sektoru. Stoga će u okviru projekta biti ispitana mogućnost uvođenja Total Quality Menagementa radi unapređenja rješavanja unutarnjih, vanjskih i globalnih izazova u destinaciji. Dr. Toić objašnjava da se TQM ne odnosi samo na kvalitetu usluge koja se pruža gostu, već svih dionika u turizmu, pa tako i lokalne zajednice, te se kvaliteta života stalnih stanovnika ne bi smjela umanjiti zbog toga što se gostima želi pružiti vrhunsko iskustvo. Stoga se uspješni i održivi turistički proizvodi temelje na autentičnim lokalnim aktivnostima i djelatnostima, kao što su branje maslina i žetva lavande, obrada vune ili tradicionalne igre i sportovi.
Projekt SuSTowns osmišljen je uzimajući u obzir pretpostavku da će se mali gradovi prije ili kasnije suočiti sa smanjenjem turističkih tokova te je potrebno na vrijeme planirati mjere kojima će se prevenirati ili ublažiti pad. U međuvremenu se dogodila kriza s bolešću COVID-19 te se u novonastaloj situaciji javila još veća potreba za izradom kvalitetnog akcijskog plana razvoja održivog turizma.
U sklopu ovog projekta posebno će se naglasiti unapređenje međusobne komunikacije svih dionika u turizmu i njihovo uključivanje u proces planiranja razvoja, kao i u kasnije provođenje zacrtanih planova. Participacija dionika u zajedničkom planiranju omogućit će se kroz njihovo sudjelovanje u radu lokalnih akcijskih grupa koje će se sastati tri puta prije donošenja konačne inačice akcijskog plana kao rezultata projekta.
– Do kraja godine će se za svaki od uključenih gradova, Cres i Mali Lošinj, razviti po jedan novi turistički paket. Ponudom inovativnih turističkih proizvoda pokušat će se prebroditi ovogodišnja kriza koja sigurno sa sobom donosi nove prilike i prednosti pred konkurencijom. Treba ih samo na vrijeme prepoznati, zaključuje dr. Toić.