Porez smutnje

Jurjako o peticiji za smanjenje nameta: ‘Nije istina da je Grad Cres napustio Tramuntanu!’

Walter Salković

: Jurjako sa suradnicima na pristaništu Porozina / Foto: W. SALKOVIĆ

: Jurjako sa suradnicima na pristaništu Porozina / Foto: W. SALKOVIĆ

Lani je rekonstruirano 700 metara prometnice u Porozini, ukupna vrijednost investicije bila je oko 5 milijuna kuna. Uz Hrvatske ceste i HEP, suinvestitori su bili i naša komunalna tvrtka te Grad Cres jer smo, osim proširenja ceste, uredili i pripadajuću infrastrukturu, ističe Jurjako



CRES – Dvadesetak vlasnika nekretnina na sjevernom dijelu otoka Cresa uputilo je Gradu Cresu peticiju kojom traže smanjenje poreza na kuću za odmor s 15 na 5 kuna po metru četvornom godišnje. Argumentiraju to podacima da na tom području nema vodovoda, kanalizacije, linijske autobusne povezanosti, trgovine, liječnika… Smatraju da zbog svega toga porez u, primjerice, Dragozetićima ili Porozini ne može biti jednak onome koji plaćaju vlasnici kuća za odmor u Cresu. Peticiju je pokrenula Gracijela Marija Baltić iz Rijeke, vlasnica naslijeđene kuće u Dragozetićima. Nezadovoljna odgovorima koje je dobila od predstavnika Grada Cresa odlučila je putem medija sve podignuti na »višu razinu«.


Nije trebalo dugo čekati na odgovor Grada Cresa. Gradonačelnik Kristijan Jurjako kaže da su gradske službe i on osobno u više navrata odgovarali na dopise gospođe Baltić i objasnili joj sve što je tražila.


Nedostaci


– Slažemo se da na Tramuntani nedostaje puno sadržaja kojih ima u Cresu, ali ni u Cresu nema sadržaja kojih ima u Rijeci ili Zagrebu, pa je porez na kuće za odmor isti u Cresu, u Rijeci i u Zagrebu. Taj je porez svojevrsni porez na luksuz jer kuća za odmor ne rješava nečije stambeno pitanje niti pridonosi gospodarskoj aktivnosti kao, recimo, apartman. Lošija komunalna opremljenost uzima se u obzir kod komunalne naknade koja je vlasnicima nekretnina na Tramuntani 70 posto niža od, primjerice, vlasnika nekretnina u Cresu. Hoće li se sutra netko sjetiti da bi kilovat struje trebao manje koštati u komunalno lošije opremljenom području, pita se Jurjako koji, što se peticije tiče, smatra da su svi prijedlozi dobrodošli, primjedbe će biti razmotrene, a onda će biti donesene i potrebne odluke, ali napominje da je od 21 potpisnika peticije svega troje obveznika poreza na kuću za odmor protiv kojeg se bune.




Creskog gradonačelnika posebno su povrijedili navodi iz peticije i novinskih tekstova da je »sjeverni dio otoka Cresa napušten od Grada Cresa« i da se »u njih dugi niz godina ne ulaže apsolutno ništa«.


– To jednostavno nije točno! – odlučan je Jurjako, koji naglašava da su ulaganja u sjeverni dio otoka Cresa kontinuirana i ogromna te prate ulaganja u ostale dijelove otoka, neovisno o tome što na Tramuntani živi relativno mali broj stanovnika.


Jednak tretman


– Od svega što nam se stavlja na teret, istina je da još uvijek nije izgrađen vodovod, ali ne zbog toga što je Grad Cres »napustio« sjeverni dio otoka, nego stoga što su dosada predložena rješenja nailazila na razne prepreke, mnoge od njih su se pokazale nepremostivima, pa su tražena nova rješenja. I u tome Grad Cres ne odustaje! Dokumentacija je spremna i sljedeće godine počinje izgradnja vodovodne mreže na Tramuntani, najavio je Jurjako, a kako bi preduhitrio optužbe da samo daje obećanja za sljedeću godinu, potrudio se nabrojiti što je dosada učinjeno na Tramuntani.


Beli atraktivan mladim obiteljima

Gradonačelnik Jurjako osvrnuo se i na »depopulaciju« i »humanu devastaciju« sjevernog dijela otoka koji se spominju u novinskim tekstovima.


– O depopulaciji (svih) otoka možemo nadugo raspravljati, a u zadnje se vrijeme s istim problemom nosi gotovo cijela Hrvatska. Međutim, egzaktni podaci Državnog zavoda za statistiku govore nešto drugo: upravo je Cres jedan od rijetkih gradova, posebno na otocima, u kojima je posljednjih godina veće useljavanje od iseljavanja! Baš u Tramuntanu, u Beli, doseljeno je nekoliko mladih obitelji o čemu su mediji već pisali kao o rijetkom slučaju. Upravo zbog toga što u creskim selima, posebice u Tramuntani, ima djece, Grad Cres jedan je od malobrojnih hrvatskih gradova koji financira putne troškove roditeljima koji prevoze djecu u creski vrtić, što je pak jedan od razloga zbog kojih smo godinama u hrvatskom vrhu po ulaganju u demografiju, zaključuje Jurjako.

– Cres je među prvima uveo novi, suvremeni sustav odvojenog prikupljanja otpada i pritom nije posebnim spremnicima za papir, staklo, metal i komunalni otpad opremio samo veća naselja na otoku, nego svako i najmanje selo, pa i sva naseljena mjesta na Tramuntani. Isto tako, iako je zakonska obveza izgradnja jednog reciklažnog dvorišta po jedinici lokalne samouprave, naše komunalno društvo uredilo je po jedno sabirno mjesto gotovo u svakom naselju kako stanovnici ne bi morali glomazni otpad odvoziti do udaljenog, središnjeg mjesta. Upravo je reciklažno dvorište na Porozini izazvalo pobunu manjeg dijela stanovnika i zbog toga je uklonjeno, pa trenutačno mještani moraju svoj otpad odvoziti u Beli, kao najbližu lokaciju. Uz pomoć mjesnog odbora Dragozetići, s kojim odlično surađujemo pronađena je druga lokacija gdje će biti smješteno novo reciklažno dvorište u Porozini. Cres je među prvim gradovima u Hrvatskoj kompletnu javnu rasvjetu zamijenio ekološki prihvatljivim LED lampama i to ne samo u većim naseljima nego u svakom naseljenom mjestu na svom području. Bile su to milijunske investicije koje su se dijelom realizirale i na Tramuntani, kaže Jurjako, a posebno izdvaja dva recentna projekta koja su se odnosila isključivo na Tramuntanu.


Cesta i rasvjeta


– Lani je rekonstruirano 700 metara prometnice u Porozini, investicija ukupno vrijedna oko 5 milijuna kuna. Uz Hrvatske ceste i HEP suinvestitori su bili i naša komunalna tvrtka te Grad Cres jer smo osim proširenja ceste uredili i pripadajuću infrastrukturu. Komunalna je tvrtka ugradila vodovodnu cijev jer smo već tada planirali izgradnju vodovodnog sustava, a Grad Cres financirao je postavljanje javne rasvjete kao što to činimo i na drugim dijelovima otoka kad se gradi prometnica u naselju. Sljedeće godine Hrvatske ceste nastavljaju s rekonstrukcijom državne ceste D100, a i tu će se uključiti naša komunalna tvrtka koja će u trup ceste ugraditi vodovodnu cijev. To je zato što stalno radimo na izgradnji vodovodne mreže, a to znači da nismo napustili Tramuntanu.


Osim toga, ove godine je milijun kuna uloženo u uređenje povijesnih putova i poljskih staza na sjevernom dijelu otoka što je izravno ulaganje u turistički razvoj tog područja. Dakle, ponavljam, nikako se ne može se reći da je Grad Cres zanemario to područje i da ništa ne ulaže u njega, naglašava Jurjako. Creski gradonačelnik podsjeća da je upravo na Tramuntani, u Belom, na inzistiranje gradskih dužnosnika ponovno pokrenut i obnovljen, i to sredstvima PGŽ-a, Grada Cresa i Ministarstva turizma, suvremeni Centar za posjetitelje i oporavilište za bjeloglave supove te da se godinama u fazama uređivala i proširivala cesta Beli – Podbeli i preostala je još samo ugradnja zaštitne obale. Do kraja godine nastavit će se s rekonstrukcijom županijske ceste od otočne magistrale do Belog. – Zar je sve to ništa?! – pita se Jurjako.