Grad Mali Lošinj spreman pomoći

POLEMIKE OKO MRTVAŠKE Ilovčanima osiguran parking i prijevoz do Malog Lošinja

Bojan Purić

Ovako u turističkoj sezoni izgleda pristup pristaništu u Mrtvaškoj / Foto B. PURIĆ

Ovako u turističkoj sezoni izgleda pristup pristaništu u Mrtvaškoj / Foto B. PURIĆ

Grad Mali Lošinj također se obvezao da će za učenike osnovne škole i učiteljicu srednje škole koja svakodnevno putuje na otok Ilovik osigurati održavanje pomorske prometne linije lokalnog značaja do najbliže luke na otoku Lošinju, kao i prijevoz do škole, a sve u dogovoru s Mjesnim odborom



MALI LOŠINJ – Nakon eskalacije problema privremenog izvođenja brodske linije Mrtvaška – Ilovik za vrijeme velikih građevinskih radova u luci Mrtvaška i prošlotjednog prosvjeda mještana Ilovika parkiranjem osobnih automobila tako da radni strojevi ne mogu prići samom pristaništu (muliću) u Mrtvaškoj, oglasio se priopćenjem ured lošinjske gradonačelnice Ane Kučić. Ističući da Grad nije investitor, već je to Županijska lučka uprava Mali Lošinj, iz ureda gradonačelnice poručuju da podržavaju »sve napore uključenih da se iznađe mogućnost fazne realizacije projekta i time maksimalno skrati period izmještanja brodske linije u drugu luku«.


 Filip Balija / Privatna arhiva

Filip Balija / Privatna arhiva


 


Parking osiguran


Naime, mještane Ilovika zabrinulo je to što im je najavljeno da će početkom radova morati privremeno, na 22 mjeseca, prestati koristiti pristanište u Mrtvaškoj, odnosno da će Ilovik s otokom Lošinjem biti povezan preko neke druge luke na Lošinju, a govorilo se o Velom Lošinju, Čikatu, luci Mali Lošinj i Sv. Martinu kao mogućim alternativama. No tu je i pitanje parkirališnih mjesta jer Ilovčani sada imaju svoja mjesta na obali uvale Mrtvaška, a u slučaju aktiviranja neke od četiriju navedenih luka, rješenje za pristup i parkiranje vozila tek bi trebalo iznaći. Ladislav Radoslović, odvjetnik koji se prije nekoliko godina s obitelji odselio iz Rijeke i nastanio na Iloviku odakle su mu korijeni, u posljednje je vrijeme u nekoliko navrata istupio u medijima, usporedivši mogući prekid linije Mrtvaška – Ilovik s 1961. godinom, kada je na Iloviku ukinuta ribarska zadruga i time izazvan egzodus Ilovčana u inozemstvu u potrazi za boljim životom, od čega se otok do danas, prema broju stanovnika, nije oporavio, a mali se pomak nabolje ipak dogodio otkad postoji brodska linija s Mrtvaškom. Predložio je da se radovi izvode u fazama, tako da se najprije izgradi dio predviđenog lukobrana i onda taj dio koristi za pristajanje broda na liniji Mrtvaška – Ilovik dok traje ostatak radova.


FILIP BALIJA, RAVNATELJ ŽUPANIJSKE LUČKE UPRAVE MALI LOŠINJ
Svaki novi metar rive, korak u bolju budućnost otočana




– Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava za projekt Mrtvaška koji je financiran iz Europskih strukovnih i investicijskih fondova u financijskom razdoblju 2014. – 2020. potpisan je između triju partnera, Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, SAFU-a i Županijske lučke uprave Mali Lošinj. Ukupna vrijednost projekta je 81.203.795,49 milijuna kuna, od toga 85 posto financira EU putem SAFU-a, a preostalih 15 posto na teret su MMPI-a. Postupkom javne nabave odabran je izvođač radova kao i stručni nadzor s kojima su sklopljeni ugovori, kaže Filip Balija, ravnatelj Županijske lučke uprave Mali Lošinj, reagirajući na prošlotjedni prosvjed mještana Ilovika koji su automobilima blokirali radove u uvali Mrtvaška.
Ravnatelj ŽLU-a Mali Lošinj tvrdi da nije točno da se putovanje »znatno produljuje« te navodi kako je Lučka uprava još od prosinca 2020. godine nudila četiri alternativne luke za ticanje linije Veli Lošinj i Sveti Martin te Mali Lošinj i Čikat, a »na što je Agencija (AZOLPP) izbjegavala dati odgovore navodeći kao tezu da se treba dogovoriti s lokalnim stanovništvom«, a oni, prema tvrdnjama Balije, »odbijaju sve alternativne solucije i prijedloge«.
– Putovanje iz Ilovika prema najbližoj alternativnoj luci se produžuje od 20 do 35 minuta od postojećih deset minuta koliko je potrebno plovidbe od Ilovika do Mrtvaške, precizira ravnatelj ŽLU-a. Što se tiče uplovljavanja u luku Mrtvaška, Lučka kapetanija Rijeka Ispostava Mali Lošinj zabranila ga je za sve vrijeme trajanja radova u razdoblju od 22 mjeseca, ali, kaže ravnatelj Balija, »brodar i dalje uplovljava, a time učestalo ne samo da krši propise i zakone već dovodi u ozbiljnu ugrozu sigurnost i zdravlje putnika jer linija ticanjem gata u luci Mrtvaška tiče gradilište«.
– Navodi da je riva previsoka te da nije adekvatna brodu od 16 metara koji sada prevozi liniju 311 brodara Porat Ilovik d.o.o. su netočni, tvrdi dalje, pojašnjavajući da je »riva napravljena sukladno projektu za koji je izdana građevinska dozvola i brodovima od 16, 18, 20, 22 i 25 metara koji se mogu vezati bočno ‘alaj’ i obavljati potrebne aktivnosti«.
– Linijom 311 prometuje brod TIM-G dužine 16 metara, a brodar prema ugovoru s Agnecijom treba zamijeniti brod većim i dužim u periodu od tri godine od dana potpisa ugovora za održavanje linije. Isto tako, projektom je predviđena montažna pasarela koja bi prihvaćala male brodice i brodove za lokalne tranzitne potrebe, kaže Balija, pojašnjavajući kako je potencijalna zamisao o postavljanju pontonskog gata za pristajanje linije otklonjena »usprkos volji intenciji Lučke uprave, koja je odaslala upite prema resornom Ministarstvu bez povratnog odgovora, a u želji da se iznađe zakonito rješenje za potrebe linije 311 i njezinih putnika«. Naime, kaže ravnatelj ŽLU-a, takav gat ne bi bio zakonit. Na kraju podsjeća da su mjesni odbori i stanovnici sjevernodalmatinskih otoka Silbe, Premude, Oliba, Ista, Molata, otoka lošinjskog arhipelaga Suska, Unija, Sarkana, otoka Lošinja, »a i nekoliko desetina ljudi s Ilovika dali javnu pismenu podršku i listu s potpisima podupiratelja projekta luke Mrtvaška«.
– Dodao bih još općepoznatu činjenicu i misao vodilju koju svi znamo, da je svaki metar novoizgrađene rive, a osobito na otocima, korak u bolju, bržu i sigurniju budućnost za sve nas otočane, zaključuje Balija. (NL)


– Ono što Grad Mali Lošinj čini, u okviru svojih ograničenih ovlasti po ovome pitanju, jest da smo se obvezali osigurati dovoljan broj parkirališnih mjesta za sve Ilovčane i njihove goste i vozilo koje bi, ako alternativna luka ne bude Mali Lošinj, prevozilo putnike do Malog Lošinja i to za sve vrijeme koje bi bilo potrebno prometovati u drugu luku, navodi se u priopćenju koje je jučer uputila Martina Krajina Mršo uime Ureda gradonačelnice.
– U razumijevanju poteškoća stanovnika otoka Ilovika oko putovanja učenika srednjoškolaca za vrijeme privremenog izmještanja linije s Mrtvaške, Grad Mali Lošinj se također obvezao da će za učenike osnovne škole i učiteljicu srednje škole koja svakodnevno putuje na otok Ilovik osigurati održavanje pomorske prometne linije lokalnog značaja do najbliže luke na otoku Lošinju, kao i prijevoz do škole, a sve u dogovoru s Mjesnim odborom. Isto tako, iskazali smo spremnost da sudjelujemo i u sufinanciranju novonastalih troškova brodaru zbog možebitnog izmještanja linije i dodatnih nautičkih milja, kažu u Uredu gradonačelnice.​


Linija od životne važnosti


Našoj se redakciji na ovu temu javio i Leon Smirčić s otoka Premude, koji misli da je za stanovnike otoka Oliba, Silbe, Premude, Ista, Molata, Raba i Paga gradnja nove luke, odnosno uvođenje novih linija od životne važnosti.
​Smatram da bi se putovanja s navedenih otoka do Rijeke i Zadra skratila, turizam bi bio unaprijeđen, a broj stanovnika na otocima porastao. Smatra da su problemi Ilovčana kratkoročne prirode i da bi oni trebali pokazati više razumijevanja za širu sliku.

 


Proširenje ceste


Također je navedeno da je Grad za projekt proširenja, odnosno izgradnje 10 kilometara prometnice od Malog Lošinja do uvale Mrtvaške izdvojio više od 600 tisuća kuna, napravio idejni projekt i ishodio lokacijsku dozvolu, a potom za tu prometnicu dobio status državne ceste. Završno, iz Ureda gradonačelnice pozivaju na kompromisno rješenje za vrijeme radova.
U međuvremenu, u samu Mrtvašku i dalje redovno pristaje brod brodara »Porat Ilovik« i privezuju se taksi-plovila. Promet otočnog stanovništva i gostiju Ilovika odvija se preko kamenjara, na mjestu nekadašnjeg betonskog prilaza, i to prolaskom preko gradilišta. Osim Ilovčana, svoje je nezadovoljstvo izrazila i obitelj Antonija Bonića, vlasnici kuće za odmor koja se nalazi nekoliko desetaka metara od pristaništa. Proteklih godina kuću su iznajmljivali turistima, a sada traže obeštećenje zbog propale sezone.