Rabljani ponosni na »svoju« tvrtku i svoja »Četiri zvonika«: Nenad Šimičić, Marijan Perčinić, Siniša Kordić-Gružić, Dragan Andrić (direktor), Damir Debelić, Valter Kurilić, Joško Štokić, Vladimir Dumić i Dragan Dejanović
Rapska plovidba zapošljava 55 djelatnika, hrani 55 obitelji, od kojih su 38 pomorci, a od 1995. godine posluje kao dioničko društvo vlasnici čijih dionica su Rabljani, kao i Grad Rab
povezane vijesti
Rapska plovidba d.d., otočni brodar u vlasništvu Rabljana, ove godine slavi vrijednu obljetnicu – šezdeset godina održavanja trajektne linije u povezivanju otoka s kopnom. Značaj kompanije za sam otok Rab, jedini hrvatski otok koji ima »svog« linijskog brodara, ogroman je. Ova lijepa priča počela je prije punih šest desetljeća, kada su Rabljani odlučili osnovati svoju trajektnu flotu za povezivanje otoka s kopnom.
Kada je trebalo donijeti odluku, Rabljani su 1963. odlučili vlastitim snagama, a poradi potrebe i razvoja svojeg otoka, krenuti u projekt trajektnog povezivanja s kopnom. Tako je 1. lipnja 1963. godine preuređeni ribarski brod »Čutin« otplovio prvu liniju od luke Jablanac do luke Rab, pa se po tome 1. lipnja obilježava kao Dan Rapske plovidbe. Na kružnim turističkim putovanjima rekonstruirani »Čutin« i dalje plovi pod imenom »Dalmatino«.
Briga o floti
Danas ovaj brodar ima tri trajekta, »Sveti Marin«, »Barbat« i »Četiri zvonika«, prosječno starih dvanaest godina, koji imaju ukupan kapacitet za prijevoz 1.250 putnika i 206 vozila, a najmlađi i najveći je trajekt »Četiri zvonika«, izgrađen u brodogradilištu Dalmont u Kraljevici 2018. godine. Projekt trajekta izradila je tvrtka Navis Consult iz Rijeka, koja je u sastavu Kongsberg grupe, poznate svjetske tvrtke za pomorsku tehnologiju Najmlađi je to od svih trajekata koji održavaju državne trajektne linije, a sve linije, osim linije Stinica – Mišnjak, održava Jadrolinija.
Vrijedna obljetnica prigoda je i za sjetiti se i zahvaliti svim pomorcima i djelatnicima koji su preminuli, a na svom su životnom putu dali doprinos opstanku i razvoju Rapske plovidbe. Kroz svoje poslovanje Rapska plovidba nastavlja davati velik doprinos održivom razvoju otoka te ujedno želi dobrodošlicu svima koji koriste i koji će koristiti njezine usluge.
– Do današnjih dana mijenjale su se luke, tako da se danas plovi od luke Stinica, koja je otvorena 2012. godine, do luke Mišnjak, otvorene 1976. godine. Luka Mišnjak jedna je od najstarijih na Jadranu, njezina izgradnja stajala je tadašnjih milijun dolara, a sva sredstva dobivena su od države jer su bile ukinute brodske linije, a 1959. otvorena je Jadranska magistrala do Zadra. Obnova flote trajni je zadatak o kojem je Rapska plovidba vodila brigu tijekom čitave svoje povijesti. Od 1963. godine do danas Rapska plovidba nabavila je ili izgradila deset trajekata, svakih šest godina po jedan u prosjeku, posljednji od njih je »Četiri zvonika«.
»Zeleni« trajekt
– U prošlosti se prometovalo prema pet pristaništa, bili su to luka Rab, Pudarica i Mišnjak na Rabu te Jablanac i Stinica na kopnu. Od Jablanca do Pudarice, trebalo je oko pola sata vožnje trajektom, a danas ta vožnja od Stinice do Mišnjaka traje petnaestak minuta, kaže direktor Rapske plovidbe d.d. Dragan Andrić, koji je, kao tadašnji tajnik Općine Rab 1976. godine, bio jedan od inicijatora izgradnje trajektnog pristaništa Mišnjak na Rabu.
Luka Stinica otvorena je za javnih promet 2012. te se od tada plovi na liniji Stinica – Mišnjak. Putovanje traje oko 15 minuta, a godišnje se otplovi oko 6.500 povratnih putovanja.
– Lučka uprava Senj za Stinicu i Lučka uprava Rab za Mišnjak imaju zajedno s brodarom važnu ulogu u trajektnom povezivanju, pa tako i u planovima održivog razvoja turističkog Raba. Kao investitor LU Senj planira uskoro pustiti u pogon hvalevrijednu investiciju, novu rampu u Stinici, čija je izgradnja pri kraju, a čime će se povećati kvaliteta i sigurnost plovidbe u trajektnom povezivanju otoka Raba s kopnom. U financiranju izgradnje nove rampe sudjelovali su Lučka uprava Senj, država i Europska unija.
Sada se u planovima luka posebno ističe svojevrsna potrebita izgradnja prateće lučke infrastrukture jer smo krenuli s planovima izgradnje električnog trajekta koji bi imao slične karakteristike kao trajekt »Četiri zvonika«, ali pogon motora na električnu struju. Baterije na trajektu punile bi se odgovarajućom infrastrukturom na kopnu, u lukama Stinica i Mišnjak, ističe direktor Andrić.
»Mala« linija, ali otočani i turisti je voleAndrić podsjeća da, osim trajektne linije Stinica – Mišnjak, Rapska plovidba d.d. od 1974. godine održava brodsko-putničku liniju Rab – Lun s brodicom »Maslina«, i to tijekom cijele godine. Ta će linija sljedeće godine »navršiti« pedeset godina postojanja. Naime, upravo se dio pomorske povijesti brodara odnosi na brodsko-putničku liniju Rab – Lun. Godine 1974. ukinuta je brodska linija koja je preko Raba povezivala Lun s Rijekom. Budući da je Lun, uključeno i Jakišnica, tada administrativno pripadao Općini Rab, dogovorom Općine i Rapske plovidbe kupljena je brodica »Igor« i uspostavljena lokalna linija, koja je nekoliko godina imala status državne linije. Godine 1988. »Igor« je rekonstruiran i dobio ime »Amico«, dok je brodica »Maslina«, koja danas održava liniju, kupljena i prilagođena liniji 2014. godine. Od 1. srpnja 2017. godine linija ima status međužupanijske linije s cjelogodišnjim poslovanjem. Iako linija ima relativno mali promet, otočani i turisti je vole. |
Dom je dom
Rapska plovidba zapošljava 55 djelatnika, hrani 55 obitelji, od kojih su 38 pomorci, a od 1995. posluje kao dioničko društvo vlasnici čijih dionica su Rabljani, kao i Grad Rab. U bogatoj povijesti, pridonoseći otočnom razvoju, čije gospodarstvo počiva na turizmu, kao i standardu otočnog stanovništva, do današnjih dana prevezeno je u oba pravca više od 34 milijuna putnika i više od jedanaest milijuna vozila. Na »najmlađem« trajektu iz flote, »Četiri zvonika«, osam je članova posade koje predvodi kapetan Vladimir Dumić, koji je u Rapskoj već petnaestak godina.
– Plovio sam po svijetu, na tankerima, ali doma je ipak doma. Tu je obitelj, prijatelji, dom, a i manje je stresno. Ovaj posao morate raditi sa srcem, a ne shvatiti ga samo kao posao. Mislim da smo mi to na ovom trajektu uspjeli jer smo dobili brojne pohvale. Iako, ponekad se nađe i pokoja kritika, ali tako je to kada radite s ljudima, nikada ne možete svima ugoditi. Imali smo raznih situacija – i lijepih, srećom, njih je puno više, i ružnih, ali lijepih se sjećate, a ružne se trudite zaboraviti.
Bude i smiješnih situacija, pa je tako bilo nekoliko turista koji su zamijenili otoke Rab i Pag, uglavnom su to stranci koji ne poznaju hrvatsku obalu, a da su zamijenili otok shvate tek na trajektu. Srećom, nismo imali nekih tragičnih situacija na brodu, nije bilo stradalih, osim nerijetko pokojeg auta, nije bilo smrti ni ozljeda, ali ni poroda.
Iako smo puno puta prevozili trudnice, uvijek se veselimo kada idu u pratnji hitne pomoći, odmah nam je lakše, iako smo svi obučeni za prvu pomoć. Bilo je situacija kada smo trudnicu vozilom hitne pomoći dovezli do kopna, i onda smo poslije doznali da nije uspjela stići do Rijeke, nego se porodila u vozilu, na putu prema bolnici, priča kapetan Dumić.
Ljeti prvi trajekt iz Mišnjaka kreće već u četiri sata ujutro, a u predsezoni i posezoni sat kasnije – u pet, dok je tijekom cijele godine posljednji trajekt u ponoć. Tijekom sezone dnevno budu i po 23 redovne linije, a uz izvanredne, kada je povećan broj gostiju, i po četrdesetak, dok ih je u predsezoni i posezoni sedamnaest dnevno.
Putnici i zapjevaju
– Kako je izgrađeno trajektno pristanište Stinica, puno je manje čekanja, turisti nam kažu da se čeka najviše do sat i pol, u samoj špici sezone, dok je prije to znalo biti i do devet sati čekanja. Turisti su jako zadovoljni, uglavnom imaju pozitivne dojmove, što nas raduje, kaže kapetan Dumić. Kormilar Marijan Perčinić ističe da se često nađu u teškim vremenskim uvjetima, posebno kada puše orkanska bura, a nije ugodno niti »kada prži sunce«. Ali, dodaje, na to su navikli i s tim žive 365 dana u godini, uz more i na moru, što ih, kao ljude s mora, i najviše raduje i čini sretnim.
– Prevozimo često sportaše raznih sportskih disciplina, ali bude tu i klapa i pjevača, pa se nerijetko s trajekta čuje i pjesma. Turisti iz Slovenije znaju doći s harmonikom i onda obavezno zasviraju i zapjevaju. Rekao bih da od ružnih trenutaka pamtimo samo jaku buru, ali i na nju smo se navikli. Vozimo i po ekstremnim uvjetima, trudimo se maksimalno odraditi posao, a kada puše orkanska bura, procjena je na nama, članovima posade, hoćemo li voziti ili ne, kaže Perčinić. Dodaje da to što su svi članovi posade otočani, puno pomaže u poslu, svi su složni, poznaju se, odlično rade zajedno, super su ekipa.
– Mi kažemo da su to naši brodovi, idemo na naš brod, ne kažemo da idemo na posao. Posao se ne radi samo za novce, nego i sa srcem i dušom, ističe Perčinić.
Kuhar Damir – najvažniji čovjek na broduPosadu trajekta »Četiri zvonika«, s kojim je dvije vožnje »odradila« naša novinarska ekipa, čine kapetan Vladimir Dumić, prvi časnik Nenad Šimičić, upravitelj stroja Dragan Dejanović, vođa palube Joško Štokić, kormilar Marijan Perčinić, motorist Siniša Kordić-Gružić, mornar Jurica Barišić te kuhar Damir Debelić. Svi su otočani s Raba, osim jednoga koji je rapski zet. Međutim, kako su nam složno kazali, najvažniji čovjek na brodu je kuhar Damir jer od njega i njegovih jela ovisi raspoloženje posade. A ono je odlično, barem sudeći prema meniju koji je degustirala i naša ekipa – rižoto od sipe, koji je, iako »od jučer«, bio savršen, vratina s mladim krumpirom i kupus na salatu. – Trudim se ugoditi posadi, ali i kvalitetno skuhati. Svako jutro na rapskoj tržnici nabavljam domaće proizvode, tražim ono što je najsvježije. Danas za poslijepodnevnu smjenu pripremam punjene paprike i štrudlu od jabuka, a članovi posade najviše vole moje palačinke, a posebno kremšnite, kaže kuhar Damir, koji je kuharski zanat »brusio« radeći 25 godina po brojnim uglednim restoranima, a šest mjeseci radio je i u jednom restoranu u New Yorku. |