VOZAČ I GOSPODIN

U srijedu sve pošiljke iz Opatije odlaze s žigom Branka Bevande

Aleksandra Kućel Ilić

Foto Nikola Blagojević

Foto Nikola Blagojević

 Motociklist i ugostitelj na 87. rođendan dobio žig i dopisnicu



Ovaj prigodni poštanski žig i dopisnica posvećeni su Branku Bevandi, motociklistu i ugostitelju, pod pokroviteljstvom župana Primorsko-goranske županije Zlatka Komadine, povodom dana njegovog rođenja, 21. kolovoza 1937. godine. Sportski pozdrav iz grada Opatije, grada turizma i motociklizma…


Ovo su riječi s prigodne dopisnice s motivom Opatije, te dvije fotografije legendarnog opatijskog ugostitelja i motociklističkog asa, čovjeka koji je, kako je opisao novinar Miroslav Krpan bio “vozač i gospodin”, pokojnog Branka Bevande.


Dopisnice su izašle u 300 primjeraka, a u srijedu, 21. kolovoza u opatijskoj će se pošti sve pošiljke otpremati sa žigom posvećenom Branku Bevandi u povodu 100 godina organiziranog motociklizma u Hrvatskoj.




Promocija žiga koji će se moći vidjeti tek u srijedu u pošti, te spomenute dopisnice održana je danas u Villi Angiolini u Opatiji pred malobrojnom publikom, ali uz vrlo zanimljive podatke iz povijesti motociklističkog sporta na Kvarneru.


Organizator događaja bila je Udruga “Auto i moto Bo&Sc 1906&1924” iz Jastrebarskog koja je pokrenula projekt “Četiri kvarnerska motociklistička asa”. Kako je istaknuo predsjednik ove udruge Ivan Lafter, ta su četiri velikana ovog sporta na Kvarneru Nikola Mika Šnjarić iz Crikvenice, Marijan Kosić s Krka, Branko Bevanda iz Opatije i Zdravko Matulja iz Matulja.


Spomen-obilježje Bevandi


– Voljeli bismo da se u čast slavne motociklističke povijesti na Preluku postavi prigodna ploča koja bi o tome svjedočila, a više od svega nam je želja i da se negdje u Opatiji pronađe mjesto za postavljanje spomen-obilježja Branku Bevandi, čovjeku koji je to zaslužio i koji je ovaj grad jako volio i za sobom ostavio rezultate i u sportu i u ugostiteljstvu, rekao je na promociji Ivan Lafter.


Ravnateljica Hrvatskog muzeja turizma Vesna Leiner jer istaknula da sport na odličan način promovira hrvatski turizam, a nadovezao se opatijski gradonačelnik Fernando Kirigin koji je ocijenio da se radi o hvale vrijednoj inicijativi jer je Branko Bevanda bio karizmatična ličnost koje se u Opatiji i šire mnogi sjećaju i iza koje je ostao velik trag i u sportu i u ugostiteljstvu.



Uz napomenu da je živio život “brže od sto na sat”, o liku i djelu Branka Bevande koji je rođen u Jasenicama kod Mostara 1937., a preminuo 2008. u Rijeci govorio je Miroslav Krpan.


– Potječe iz imućne obitelji, tada vlasnika gostionice. Srednju je školu završio u Mostaru, a ljubav prema motociklizmu, sportu koji ga je uz sve druge odlike i životne tijekove svrstao među velikane, naslijedio je od oca Ante.


Prvi motocikl s kojim se susreo bio je očev Moto Guzzi Alta iz 1934. godine. Branko je s 12 godina bio najmlađim skakačem na glavu s poznatog kamenog mostarskog mosta. Vojni rok služio je u Rijeci, na Trsatu, da bi potom i ostao živjeti na širem riječkom području.


Prve je poslove obavljao kao autotaksist, a kasnije i vlasnik kamiona za prijevoiz različite robe. Krajem 50-tih godina prošlog stoljeća nabavio je prvi motocikl i tako počeo upečatljivo uspješnu sportsku karijeru.


Branko je bio i gastarbajter u Njemačkoj, da bi po povratku svoj životni i radni put posvetio ugostiteljstvu u kojem je stekao status nedodirljiva, a neokrunjena kralja hrvatskog ugostiteljstva, naveo je uz ostalo Krpan predstavljajući životni put čovjeka koji je motociklizmu aktivno posvetio dvadesetak godina života, bio je osam puta prvak Jugoslavije u tom sportu i uspješno vozio na nizu međunarodnih moto utrka diljem Europe, od kojih su mnoge bodovane za Grand prix – Svjetsko prvenstvo.


Počasni krug


– Od brzina na stazi, kacige i trkaćeg kombinezona, kao član Auto moto društva Opatija, oprostio se na dan otvaranja nove staze Automotodrodroma Grobnik neposredno uoči prve bodovne utrke za Grand prix.


Bilo je to 17. rujna 1978. godine, kad je na posuđenoj Yamahi od Marijana Kosića provozao počasni krug, mahnuo desecima tisuća ljubitelja brzina iz cijelog svijeta i zauvijek se upisao u legende motociklističkog sporta ovih prostora, zaključio je Krpan po čijim riječima je Bevanda kao sportaš i godpodarstvenik volio i druge sportske grane, posebnu pažnju posvećujući nogometu, te je sredinom 90-tih bio i članom Uprave, a potom i direktorom HNK Rijeka.


– Bevanda je obožavao, posjedovao i vozio brze, atraktivne i skupe automobile, pratio modu, s fetišem na kravatama, plovio morem u svojim manjim ili većim, brzim ili sporijim plovilima, a bio je omiljen u svakoj sredini gdje bi se pojavio. Dobitnik je niza sportskih i strukovnih priznanja i nagrada, ali i postumno nagrade Grada Opatije 2008. godine, naveo je o Bevandi Miroslav Krpan.