Problem prometne povezanosti

Sve više mladih obitelji doseljava u matuljsko zaleđe. Čovjek iz Velog Brguda otkriva da ipak imaju ozbiljan problem

Marina Kirigin

Relativno dosta dolazaka postoji samo do Permana, a onda od Permana do Brguda dnevno ide svega nekoliko autobusa – kaže predsjednik Mjesnog odbora Veli Brgud Sandro Pecman



MATULJI – Matulji nisu u proteklih deset godina izgubili veliki broj stanovnika, svega njih oko četiri stotine, a unutar područja ove liburnijske općine pojavili su se i neki novi trendovi – povratak ruralnim sredinama. To je potvrdio i Sandro Pecman, predsjednik Mjesnog odbora Veli Brgud, navevši da je u taj matuljski zaseok u posljednjih deset godina doselio značajan broj mladih obitelj te da je broj žitelja Velog Brguda u navedenom vremenu porastao za njih 60-ak.


Uz Veli Brgud, veći broj stanovnika od posljednjeg popisa 2011. godine zabilježen je i u Brešcima, Jurdanima i Ružićima u kojima sada živi po dvadesetak stanovnika više. Na otprilike istom broju stanovnika ostala su mjesta Brce, Bregi, Male Mune, Mali Brgud, Permani, Vele Mune, dok ostala bilježe pad. Prema posljednjem popisu, naselje Matulji, odnosno centar općine, ima oko 140 stanovnika manje u odnosu na 2011. godinu.


Takve demografske trendove ipak ne prati matuljski javni prijevoz. Žitelji najvišeg područja prostrano velike matuljske općine vrlo često kritiziraju sve slabiju povezanost s urbanim sredinima, Rijekom, Opatijom… Posebno puno negodovanja stiže u vrijeme početka školske godine kada javni prijevoznik Autotrolej pokušava bar donekle prilagoditi vozni red svim svojim korisnicima. Međutim, vrlo često to nije dovoljno niti dosta. Standard javnog prijevoza pada, iako financijska izdvajanja Općine, koja sufinancira javni prijevoz, rastu. Tako je u ovoj godini u odnosu na 2021. planirano povećanje subvencija za javni prijevoz i to za oko 5 posto. U proračunu Općine Matulji za 2022. godinu stoji i da su izdvajanja za javni prijevoz visoka te da je nužna njegova reorganizacija.


Manje izdvajanje




– Općina Matulji zatražila je od Autotroleja simulaciju izmjena u samom sustavu koje bi trebale dovesti do povećanja kvalitete uz niža izdvajanja. Osim toga, Autotrolej priprema sveobuhvatnu reorganizaciju koja ide u smjeru skraćivanja prigradskih linija na obodu grada Rijeke te presjedanja putnika na gradske linije. Konačno, očekuje se da i Županija sukladno zakonskim pretpostavkama također sufinancira javni prijevoz na županijskim linijama, što bi sve skupa trebalo dovesti do smanjenja izdvajanja za javni prijevoz – stoji u općinskom dokumentu za 2022. godinu.


U međuvremenu, dok se traži najbolji, najefikasniji i najekonomičniji model javnog prijevoza, ljudi matuljskog Gornjeg Krasa, sve su više »izolirani« od ostatka svijeta.


– Broj stanovnika u Velom Brgudu raste, a autobusne linije su sve lošije. Dnevno do Brguda dođe svega nekoliko autobusa, možda njih četiri ili pet. Svjestan sam da se kroz godine situacija donekle promijenila i da sve veći broj ljudi ima osobne automobile, no da je autobusni vozni red gušći, siguran sam da bi ga i više ljudi koristilo. Mi smo ovdje u situaciji da relativno dosta dolazaka postoji do Permana, a onda od Permana do Brguda ne postoji nikakva veza. Da bi došli kući u Brgud, netko mora doći po vas u Permani ili se morate uputiti pješice. Ovaj problem već tijekom proteklih godina iznosili smo na sjednicama Vijeća i postojala je ideja i obećanje da će se to riješiti mini autobusima koji bi vozili na toj relaciji. Međutim, to se nikada nije dogodilo – govori Pecman koji ukazuje i na problem školaraca koji se autobusom iz Velog Brguda voze prema osnovnoj školi u Brešcima, u kojima nema označene autobusne stanice pa se djeca iskrcavaju na neprilagođenom mjestu.


Autobusni terminal


Sandro Ladavac, predsjednik Mjesnog odbora Jurdanići, kaže da je dio općine Matulji dobro pokriven linijama javnog prijevoza.


– Područje do Permana je dobro pokriveno autobusnim linijama, autobusi voze svakih sat vremena, ali Općina Matulji nije samo do Permana nego je njezin dio i Gornji Kras. Brgud, Zvoneće, Mune, Lipa, Žejane, Pasjak i Šapjane su jako loše povezani i svako toliko se ljudi toga kraja bune. Praktički svi koji stanuju »zgora« Permani imaju dvije-tri linije dnevno. Mislim da bi bilo dobro, a tako je bilo i planirano, da u budućnosti zaživi autobusni terminal u Permanima s kojeg bi miće kurjere vozile od Permani zgorun – rekao je Ladavac koji se nada da standard ove usluge neće padati, s obzirom na činjenicu da u ožujku poskupljuje cijena pokazne karte za oko 20 posto, a što bi kaže moglo, u ova teška vremena, dovesti i do manjeg broja korisnika usluge, a onda i reduciranja linija.


Problema u Bregima po pitanju autobusnog javnog prijevoza nema puno. Josip Debanić, predsjednik Mjesnog odbora Bregi, kaže da je na početku školske godine stiglo nekoliko pritužbi koje su uz pomoć Općine Matulji riješene s Autotrolejem. U Munama i Žejanama dodaju da su se već donekle navikli na ovakav standard javnog prijevoza. Svjesni su da će teško pronaći financijsku računicu prijevozniku za nekolicinu ljudi koja bi u velikim autobusima trebala doći do svojih kuća i to posebno u ovom trenutku kada troškovi iz dana u dan rastu i zato se samo nadaju da do novih ukidanja linija neće doći.