Prodaja umjetnina

Sporna ostavština poznatog slikara: Billich je spreman otkupiti svoje slike koje je Općina Lovran odlučila prodati

Aleksandra Kućel Ilić

Arhiva NL

Arhiva NL

Steve Ravic, kao zastupnik Christe i Charlesa Billicha, u svojoj reakciji proziva Općinu Lovran da je manipulirala cijeli proces i tvrdi da je obitelj Billich spremna otkupiti originale, ali da ih navodno iz Općine ne kontaktiraju na vrijeme o akcijama koje su u planu



LOVRAN – Nakon što je najavljeno da će Općina Lovran prodati slike Charlesa Billicha i novac utrošiti za obnovu krova dječjeg vrtića u Lovranu, javio se uime Christe i Charlesa Billicha Steve Ravic iz Australije koji smatra da je ovom umjetniku Općina Lovran učinila mnoge nepravde.


Mnoge nepravde


Uz ostalo, kaže da je Billichu 2008. nepravedno raskinut ugovor o najmu i da nije točno da nije koristio prostor Kule prema uvjetima ugovora. Na temu dugova za općinski prostor u Kuli navodi kako je Billich zapravo platio restauraciju Kule, ali se nigdje službeno ne navodi da je Kulu dobio u zakup do 2010. godine u zamjenu za restauraciju.


Vezano uz vrijednost slika koje je u pet godina donirao Općini Lovran – dakle pet slika u pet godina, smatra da je Billich »poznata marka« i da njegove slike ne gube na vrijednosti koja je po njegovom mišljenju »univerzalna«. Steve Ravic u svojoj reakciji proziva Općinu Lovran da je manipulirala cijeli proces i tvrdi da je obitelj Billich spremna otkupiti originale, ali da ih navodno iz Općine Lovran ne kontaktiraju na vrijeme o akcijama koje su u planu, pa tako niti o najnovijoj.




– Prema vlastitim tvrdnjama Općine, u pet godina Billich je darovao ukupno pet slika. To jasno govori da je Billich cijelo vrijeme pokušavao postići kompromis i držao se ugovora donirajući sliku svake godine. To jasno govori da je Općina dobila i prihvatila slike.


No kada ih je Općina procijenila, pokazalo se da su te slike vrijedne ‘višestruko manje’.


Direktorica Galerije Billich, Christa Billich i Billich Gallery iz Sydneyja cijelo vrijeme nisu imali nikakvih informacija o bilo čemu, sve dok ja nisam otkrio mnoge nedosljednosti i zajedno s našim odvjetnikom Donom Markušićem pokrenuo se postupak za dobivanje sudske arhive 2021. godine, od kada neumorno radimo na slaganju činjenica o tome što se zapravo dogodilo, napisao je uz ostalo u svojoj reakciji Steve Ravic.


Po njegovim navodima, obitelj Billich je spremna otkupiti originale slika.


– Važno je razumjeti da je Billich poznata marka i nijedna marka ne gubi vrijednost na temelju teritorija na kojem se prodaje, bilo da se radi o Appleu ili Gucciju. Vrijednost Billich umjetnina je univerzalna i cijene Billich umjetnina nikada se ne temelje na zemlji u kojoj se prodaju. Ovo jasno pokazuje da je Općina Lovran godinama manipulirala cijeli proces. Također želim istaknuti da smo bili (i još uvijek jesmo) spremni otkupiti originalne slike prema našem dopisivanju s Općinom i njihovom ponudom.


Šokirani smo saznanjem da nas Općina Lovran nije obavijestila o svojim izravnim namjerama da nastavi s prodajom slika znajući da Billichev tim očajnički želi da se slike vrate u Sydney, iako se moraju otkupiti, napisao je Ravic koji zadnje četiri godine istražuje slučaj, a čije je mišljenje da Općina čini sve da se umjetnine ne vrate Billichu.


Kako tvrdi u svojoj reakciji, od 2019. do 2022. godine je u pokušaju da se riješi situacija iz Australije doputovao u Lovran četiri puta…


Foto: V. KARUZA


(Pre)veliki troškovi


Što kažu nadležni u Općini Lovran?


– O otuđivanju pokretnina vrijednosti veće od 0,5 posto proračuna odluku mora donijeti Općinsko vijeće – a odluka o prodaji preostale 32 umjetnine slikara Charlesa Billicha u vlasništvu Općine Lovran je predložena upravo na temelju ranije uspostavljenih kontakata s gospodinom Ravicem i zauzetog stava da ih Općina ne treba trajno držati u vlasništvu jer joj to stvara nezanemarive troškove: od prilagodbe prostora, ugrađenih posebnih mjera zaštite, troška same police osiguranja koju mora svake godine plaćati za njih, pa i negativnog konteksta kroz koji se ova jedinica lokalne samouprave nepravedno provlači.


U ovom predmetu vodio se veći broj sudskih postupaka koji su svi pravomoćno okončani i u kojima je gospodin Billich sudjelovao putem svojih opunomoćenika iz redova odvjetnika po njegovom izboru u svim radnjama – od preuzimanja prostora, popisa radova, pa i pokušaja da se situacija na miran način okonča, naravno u okvirima zakona. Vjerojatno je problem s postizanjem dogovora ležao i u većem broju punomoćnika koji su se predstavljali da djeluju u njegovo ime. Ići ponovno preispitivati stvari koje su sudski pravomoćno okončane nema svrhe, kaže lovranski načelnik Bojan Simonič.


Po njegovim riječima, Općina je u postupcima s Billichem imala velikih troškova, a najviše su se odnosili na čuvanje slika u Muzeju grada Rijeke i odvjetničke usluge koje joj je po presudama Billich bio dužan nadoknaditi.


– Teze da je Općina nekog prevarila, ukrala ili manipulirala procesom su teške, ali potpuno nepravedne i neosnovane optužbe i ne pridonose rješavanju problema koje ovdje obje strane imaju, Općina kojoj treba nadoknaditi utrošena financijska sredstva i gospodina Billicha koji želi natrag svoje slike, zaključio je Bojan Simonič, lovranski načelnik.


Simonič: Upoznao sam ga, on je veliki gospodin

Lovranski načelnik kaže da je imao priliku razgovarati s gospodinom Billichem, i smatra da je on nevjerojatan karizmatik i veliki gospodin potpuno posvećen svojoj umjetnosti.


– Koliko god da kritičari osporavaju umjetničku vrijednost njegovih radova, nesporno je da oni postižu visoku cijenu pogotovo na stranim tržištima. No, tržišna cijena umjetnina je subjektivna i teško ju je nedvojbeno procijeniti i zapravo najviše ovisi o tome koliko ih je netko spreman platiti. Uostalom i sam Piccaso je u jednom trenutku života zapalio veći dio svojih ranih radova kako bi se ugrijao od hladnoće, slikovito je pojasnio Simonič.