Tumačenje Opatije 21

Slovenka se žalila na višestruko naraslu kaznu za parking u Opatiji: ‘140 eura se odnosi na birokratske troškove, to je uobičajeno’

Aleksandra Kućel Ilić

Foto Mateo Levak

Foto Mateo Levak

Slovenka koja je u Opatiji prekoračila rok za parkiranje sada je dužna platiti 171 euro



OPATIJA – Nedavni slučaj vezan uz parkiranje u Opatiji o kojemu su pisali slovenski mediji te potom priču o nezadovoljstvu jedne slovenske gošće prenijeli i hrvatski mediji, izazvao je dosta komentara i diljem »stare dame« kojoj su sve teme vezane uz ovu problematiku uvijek na meti rasprave.


Kako su naveli spomenuti mediji, »zato što je prekoračila rok za parkiranje u Opatiji, jedna je Slovenka sada dužna platiti 171 euro, pri čemu se čak 140 eura odnosi na uslugu pribavljanja osobnih podataka i birokratske troškove«. U nastavku zanimljive priče se pojašnjava da se slovenskim medijima javila čitateljica koja je prošle godine u rujnu parkirala automobil u Opatiji te ga trebala maknuti u 15.35 sati, ali je zakasnila pa joj je djelatnik parkirališta, koji je tamo stigao u 14.02 sata, na vjetrobran stavio kaznu koju očito nije platila. Stoga nije bilo čudno da joj je ove godine na kućnu adresu poštom stigla i obavijest o dugu, jedino što je kazna sada bila znatno viša. Novinarima je povjerila da joj je uz trošak dnevne karte u iznosu 11,95 eura (koji zamjenjuje kaznu), obračunato i 35 eura za administrativni trošak, ali i šokantnih 124,43 eura za trošak prikupljanja podataka o vlasniku vozila. Kako se objašnjava, Slovenka nije dužna kaznu platiti komunalnom poduzeću koje ima koncesiju nad parkiralištem, Opatiji 21, nego privatnoj kompaniji KPV kojoj je koncesionar očito prodao dug. U obavijesti piše da je dug dužna podmiriti u roku od osam dana te da će tvrtka, ako sve bude plaćeno na vrijeme, zauzvrat odustati od obračuna zateznih kamata…


Strana potraživanja


Je li sve ovo točno i radi li se o uobičajenoj praksi u slučaju kada strani državljanin, umjesto da odmah podmiri troškove nastale uslijed prekoračenja roka za parkiranje, odluči to ne učiniti, pitali smo »glavnog i odgovornog« iz gradske tvrtke Opatija 21, direktora Igora Štoka.




– Tvrtka Opatija 21, kao i ostale tvrtke u Hrvatskoj koje se bave djelatnošću pružanja usluga u parkiranju, imaju zakonsku obvezu naplatiti svoja potraživanja za isporučenu uslugu. U ovom slučaju radi se o stranim potraživanjima koja se ne mogu naplatiti bez angažmana specijaliziranih odvjetničkih ureda koji imaju infrastrukturu u inozemstvu potrebnu da se u međunarodnom postupku identificiraju dužnici, odnosno neplatiše. Njihov angažman predviđa čitav niz činidbi prije same sudske ili izvansudske naplate, a to prouzrokuje troškove koje su na kraju dužni snositi oni koji nisu platili svoju obvezu u RH. To su primjerice troškovi rada prevodioca, javnog bilježnika, odvjetnika, troškovi pristojbi stranih nadležnih tijela za pristup podacima i ostali materijalni troškovi, kao pisma upozorenja s poštarinama, trošak centra za reklamacije i slično. Dakle, da bi se ovakav posao okončao, potrebno je ispuniti puno preduvjeta koji nose rizik i da se neka potraživanja ne naplate u potpunosti. Navedena tvrtka KPV je jedna od tvrtki specijaliziranih za obavljanje ove specifične djelatnosti. I za kraj, moram napomenuti da je isporučena usluga parkiranja odmah zakonski oporezovana, bez obzira je li ju tvrtka uspjela naplatiti te predstavlja prihod trgovačkog društva. Vjerujte mi da kao predstavnik struke u RH mogu potvrditi informaciju da se radi o istom pristupu rješavanja ove problematike kada je riječ o našim, hrvatskim državljanima kada se nađu u istoj situaciji unutar članica EU-a – rekao je na ovu temu Igor Štok koji je pored angažmana u Opatiji nedavno izabran i za predsjednika Nadzornog odbora Hrvatske strukovne udruge za parkirnu djelatnost na mandat od četiri godine.


Šokantna razlika


Po njegovim riječima, u praksi se događa da neke strane zemlje ne žele otkriti podatke o vlasnicima vozila.


– Naše loše iskustvo kao članice EU-a jest da neke strane zemlje pokušavaju spriječiti davanje podataka o vlasnicima vozila pa je tim više potreban angažman odvjetnika. Te iste zemlje za naše građane dobivaju podatke o vlasnicima vozila, što mogu potvrditi i iz osobnog iskustva – objasnio je Štok.


Dakle, iskustvo o kojem su pisali u Sloveniji zapravo je, bez obzira na šokantnu razliku između početne cijene kazne za prekoračenje trajanja parkiranja i cijene nakon puno kompliciranije procedure naplate dugovanja – uobičajena praksa. Očito je da se izbjegavanje plaćanja ovakvih i sličnih kazni koje nitko ne voli dobiti i koje su neugodno iskustvo, u konačnici ne isplati niti onima koji dolaze iz inozemstva i to učine u Hrvatskoj, niti ovdašnjim, hrvatskim vozačima koji odluče ignorirati kaznu koju su dobili u inozemstvu.