Novo parametriziranje parkirališnih mjesta vrijedi odmah sada kada govorimo o izgradnji novih parkirališnih lokaliteta, kaže Štok
povezane vijesti
Igor Štok, član Uprave opatijske gradske tvrtke Opatija 21 d.o.o. i čelni čovjek Hrvatske strukovne udruge za parkirališnu djelatnost (HPU) nedavno je bio na Europskoj konvenciji o parkiranju u Amsterdamu kao izaslanik hrvatske struke. Bio je to povod da ga zamolimo za razgovor tijekom kojega će se saznati mnoge novosti iz svijeta parkirališne djelatnosti i utjecaja koji će one imati na hrvatske korisnike parkirališnih usluga.
– Trenutačno smo na nivou Europske strukovne udruge za parkirališnu djelatnost (EPA-e) u pregovorima s Europskom komisijom oko novih pravila igre vezano za djelatnost parkiranja. Novosti je puno. Neke smo već usuglasili kao struka, no nisam siguran da će se baš svima svidjeti. Naime, parkirališna mjesta postat će veća što znači da ćemo posljedično mi primjerice u Opatiji izgubiti petinu parkirališnih mjesta. Novo parametriziranje parkirališnih mjesta vrijedi odmah sada kada govorimo o izgradnji novih parkirališnih lokaliteta, dok će period prilagodbe već postojećih mjesta trajati oko 5 godina odnosno do 2029. Uvode se nova pravila za vozila većih gabarita koja će zasigurno morati plaćati skuplju uslugu. To je već implementirano u gradu Parizu. Uvest će se jedinstvena digitalna kartica za sve invalide unutar EU-a. Ta virtualna kartica vrijedit će samo na žuto ocrtanim mjestima za invalide. OP21 će na moj prijedlog taj standard pojačati na način da će im uskoro biti dostupna sva parkirališna mjesta pod naplatom, ali ograničeno na dva sata dnevno jednokratno. Naravno, morat ćemo uvesti evidenciju i kontrolu istih, a to će biti omogućeno putem zajedničke baze podataka na nivou EU-a. Novosti su i digitalizacija sustava, te striktna pravila igre u parkirališnoj djelatnosti.
Što će se promijeniti u našim životima po pitanju parkiranja uopće u svim gradovima u RH?
– Dakle, direktive koje su usuglašene na nivou Europskog parlamenta i Vijeća ministara EU-a stavljaju obvezu svim članicama EU-a pa tako i Hrvatskoj, da moraju odmah početi raditi svoju »domaću zadaću« kako bi osigurale da se direktiva prenese u nacionalni zakon. Novost je i da su države članice dobile ovlast da uvedu kazne za javna tijela ili privatne operatere koji krše ili se ne pridržavaju direktive. Hrvatska strukovna udruga je članica i EPA-e Europske strukovne udruge te sam sudjelujući u ime Hrvatske stekao jasan dojam kako će pravila igre u parkirališnoj djelatnosti postati vrlo egzaktna kako se njima ne bi manipuliralo na lokalnim razinama. Sve ovo govorim jer želim da nam svima postane jasno da smo svakim danom kao država sve uređeniji i usklađeniji s europskim normama od kojih nema odstupanja. Rok za uvođenje sekundarnog tehničkog zakonodavstva za delegirane akte je samo jedna godina. Kazne su toliko velike sa svih aspekata, a naročito po pitanju vezanom za tzv. GDPR, odnosno Zakon o zaštiti osobnih podataka.
Avangardna Opatija 21
Što ste u tvrtki Opatija 21 napravili po tim pitanjima i hoće li se dodatno zakomplicirati situacija sa slobodnim parkirališnim mjestima u Opatiji
– Kao prvo, Opatija 21 pokrenula je u izgradnju garažnog objekta Gorovo koji sam osobno u više varijanti pripremao tijekom zadnjih 6 godina. Naime, isti nije vidio svjetlo dana do nedavno jer nije postojala politička usuglašenost oko lokacije izgradnje, ali i samog izgleda objekta. Nadalje, Opatija 21 je na nedavnom sajmu svjetskih tehnologija u Amsterdamu Intertraffic prezentirana od strane velikog europskog vlasnika tehnoloških rješenja, kao vrhunska tvrtka koja je unaprijedila sustav parkiranja u Republici Hrvatskoj maksimalno koristeći napredne tehnologije i obnovljive izvore energije. Kao što je već poznato od prije, prvi smo uveli tzv. »scan a car« tehnologiju kojom smo glede učinkovitosti u poslovanju pretekli jednu Barcelonu, Antwerpen i Oslo. Time smo se pozicionirali ne samo na karti Europe, već i podigli kriterije u parkirališnoj djelatnosti u EU-u. Danas se Opatiju 21 spominje u stručnim krugovima kao avangardu potpune digitalizacije sustava. Ne slažem se s paušalnom tezom kako nedostaje parkirnih mjesta u Opatiji. To govore oni koji politiziraju sve oko ove djelatnosti, a o struci nažalost ne znaju puno. Objasnit ću vam vrlo plastično da je problem u ogromnoj komociji omogućenoj domicilnom stanovništvu kakva nije poznata nigdje u Republici Hrvatskoj, a još manje u EU-u. Opatija 21 danas raspolaže s 1.100 parkirališnih mjesta u sklopu uličnog parkiranja, a gotovo 4.100 vozila Opatijaca svakodnevno ima pravo koristiti povlašteni status koji nazivamo PPK 1.000 sati i na to još dodajmo druge kategorije povlaštenog parkiranja koje koriste iznajmljivači apartamana za svoje goste, tzv. radničke karte itd. Pravila struke zabranjuju ovaj vid ponašanja nas koncesionara te je Opatija 21 imala velikih problema prilikom implementacije ovakvog poslovnog rješenja. Dakle, omogućeno je da četiri puta više vozila ima mogućnost zauzimanja parkirališnih mjesta negoli ih imamo na raspolaganju. To je suština problema od kojeg mnogi okreću glavu jer se dira u njihova prava. Opatija 21 raspolaže poslovnim sustavom u vidu tzv. »scan a car« tehnologije koja ima mogućnost objektivnog sagledavanja situacije vezano za zauzetost parkirališnih mjesta, a samim time i za donošenje kvalitetnih poslovnih odluka kroz kvalitetno izvještavanje. Stoga, mogu vam reći da mi Opatijci jako puno koristimo dva sata dnevno koji su nam na raspolaganju, a nemojmo zaboraviti i da u tom paketu imamo omogućeno i 4 mjeseca (studeni – veljača) vikendima i blagdanima cjelodnevno besplatno parkiranje. Ovdje se radi na godišnjem nivou o 150.000 sati povlaštenog parkiranja. Tu dakle leži problem nezadovoljstva gostiju koji dolaze u Opatiju. Na taj način ne možemo omogućiti drugim komercijalnim korisnicima pristup parkirališnom mjestu, a onda posljedično niti naplatiti uslugu za koju plaćamo koncesiju. Mnogi Opatijci ni ne znaju da Opatija 21 plaća koncesije Županijskoj lučkoj upravi na pomorskom dobru, Županijskoj upravi za ceste za korištenje parkirališnih mjesta na cijeloj Ulici maršala Tita, Hrvatskim cestama te Autoklubu Rijeka na Preluku. Zato moramo biti svjesni ma koliko nam se to ne sviđalo da ovakvom parkirališnom politikom nemogu biti svi u potpunosti zadovoljni.
Bez papirića pod staklom
Kako će izgledati potpuna digitalizacija i što će ona značiti korisnicima usluge parkiranja?
– Osobno pripremam tvrtku za potpuno digitalno poslovanje već godinu dana jer vidim problem koji će kroz dvije godine nastati zbog nedostatka kadrova koji bi radili u operativi. Ne smijemo čekati da se to dogodi, pa onda plakati nad takvom situacijom. Poteze koje vučemo danas, opet su ispred današnjeg vremena čak i za europske pojmove. To pokazuju naši rezultati ako nas po učinkovitosti po jednom parkirališnom mjestu usporedite s Barcelonom ili Edinburgom koji imaju isto programsko rješenje.
Mnogima se neće svidjeti učinci ovakve regulative jer će se izgubiti mnoga parkirališna mjesta koja nam danas stoje na raspolaganju. S obzirom na probleme koje se u svim komunalnim djelatnostima susrećemo, a vezano za zapošljavanje, odnosno ljudske resurse, kao jedino rješenje nameće se potpuna digitalizacija sustava tamo gdje je to moguće. Naravno da vam komunalni otpad nitko neće elektronički odvoziti, ali u parkirališnoj komunalnoj djelatnosti uslugu je moguće kontrolirati, isporučiti pa i naplatiti elektroničkim putem. Više neće biti potrebno stavljati papiriće o plaćenom parkingu na vjetrobransko staklo, ali isto tako neće se više dobivati fizički dokaz o neplaćanju usluge pod vjetrobransko staklo. O svemu će se korisnici moći informirati u realnom vremenu nakon izdavanja kazne ili DPK (dnevne parkirališne karte) na web stranici društva. Postupak je vrlo jednostavan, potrebno će biti samo upisati svoju registarsku oznaku vozila u sučelje na ekranu i podatak o eventualnoj kazni ili isporučenoj dnevnoj parkirnoj karti bit će prikazan odmah. Sve to omogućuje napredna tehnologija u vidu visoko sofisticiranih pametnih kamera koje u vožnji vozila slikaju i ubacuju u aplikativni sustav koji dalje analizira sve prodajne kanale tvrtke i naposlijetku donosi odluku o izdavanju iste. Ljudski faktor tu postaje beznačajan faktor pa čak i kad govorimo o dosadašnjoj dostavi kazne ili dnevne parkirališne karte na adresu korisnika. Ubuduće ćemo isto dostavljati putem sustava e-građani, a u prijelaznom razdoblju korisnicima će dolaziti poštom, ali na način da putem linka ili QR koda sami pristupe cijeloj fotodokumentaciji o događaju za koji nisu platili uslugu parkiranja. Sve to, kao što sam rekao, bit će dostupno i na web-stranici društva, ali u puno manjem obumu informacija zbog Zakona o zaštiti osobnih podataka.
Olakšice za osobe s invaliditetom
Osobe s invaliditetom će dobiti povlašteni status i lakše će do parkirališnih mjesta u budućnosti?
– Uvodi se jedinstvena digitalna kartica za sve invalide unutar EU-a. Opatija 21 će taj standard pojačati na način da će im u budućnosti biti dostupna sva parkirališna mjesta pod naplatom, ali ograničeno na dva sata dnevno jednokratno. Naravno morat ćemo uvest evidenciju i kontrolu istih, a to će biti omogućeno putem zajedničke baze podataka na nivou EU-a. Na ovaj način spriječit ćemo sve manipulacije koje se danas dešavaju s oznakama za invalidski status. Njihovo falsificiranje koje je danas vrlo česta pojava, neće više biti moguće jer će se nadležnost oko verifikacije iste prebaciti na Opatiju 21. Da bi se ovakva benificija mogla koristiti u Opatiji, najprije će biti potrebno zavesti sve korisnike u programsko rješenje tvrtke Opatije 21.
Gradonačelnik prihvaća struku
Koliko politika u Opatiji ima utjecaja na vaš posao?
– Na svom osobnom primjeru u Opatiji 21, moram priznati da gradonačelnik iako se bori za interese građana Opatije, prihvaća struku i njena rješenja. Standard koji smo na njegov prijedlog prije tri godine zajedno postigli s 1.000 sati za Opatijce, mogu garantirati neće se umanjiti iako je gotovo sigurno da nigdje drugdje u RH neće nikada biti implementiran. Našu dosadašnju suradnju, kao i onu s gradskom administracijom, ocjenjujem vrlo dobrom.