Velika investicija

MEGAPROJEKT Žičara na Učku “okidač” za brodsko povezivanje Kvarnera

Aleksandra Kućel Ilić

Zahvaljujući izgradnji žičare, pretpostavka je da bi dio putnika do polazišne točke u Medveji dolazio morskim putem. Da bi se to moglo realizirati, bit će potrebno ulaganje u lučku infrastrukturu, odnosno lukobran u Medveji, rekao je Milorad Stanić



OPATIJA – Optimizam i riječi »može se« u neizvjesnim koronavremenima puno znače, a upravo u tim toliko traženim pozitivnim tonovima protekao je i jučerašnji, prvi u nizu sastanaka koji je u Opatiji, u Villi Antonio, organizirala Žičara Učka d.o.o., odnosno njezini čelni ljudi Milorad Stanić, Željko Kuiš i Mladen Blažević, uz podršku Lučke uprave Opatija-Lovran-Mošćenička Draga koju je predstavljao njezin ravnatelj Fernando Kirigin.


U skladu s epidemiološkim uvjetima, uz ograničen broj sudionika ove »razmjene mišljenja«, s različitih je pozicija pročešljana vrlo zanimljiva problematika priobalnoga pomorskoga prometa na Kvarneru, s posebnim akcentom upravo na Opatijsku rivijeru, odnosno Liburniju. Naime, kako se moglo čuti tijekom izlaganja i diskusije koja se spontano nadovezala na riječi jučerašnjih govornika, još uvijek nedosanjani san koji traje već 130 godina, o izgradnji žičare prema Učki, ukoliko bi se sve kockice posložile, mogao bi se realizirati u razdoblju od idućih nekoliko godina.


Pripremiti dokumentaciju


Feasibility studija procjenjuje da bi 20 posto od mogućih 300.000 korisnika žičare na Učku godišnje, u Medveju, gdje se planira polazišna točka žičare, mogli dolaziti morskim putem. Ukoliko bi se, u skladu s procjenama, radilo o približno 70.000 putnika godišnje, brodsku bi liniju iz smjera Rijeke, odnosno Opatije, no možda i šire, iz smjera Crikvenice i Novog Vinodolskog prema Opatijskoj rivijeri, ne samo turisti, već i lokalno stanovništvo mogli koristiti ukoliko bi to dozvolila priobalna i obalna infrastruktura. O svemu su tome inicijatori priče željeli započeti razgovore sa svima koji bi za budućnost ovakvog projekta mogli biti zainteresirani, te potom procijeniti u kojem bi se smjeru sve to što bi značilo i nove sadržaje i novi broj posjetitelja, moglo razvijati.




Uz već spomenute, inicijalnom sastanku su uz ostale bili nazočni još i Nada Milošević iz Odjela za pomorstvo PGŽ-a, načelnik Općine Mošćenička Draga Riccardo Staraj, te ovdašnji brodari poput primjerice Marinka Paragvaja i Gojka Ujdurovića. Naime, kako bi se moglo doći do željene pomoći iz fondova EU-a, osim što takvi projekti trebaju zadovoljavati propisane uvjete, ključno je imati spremnu dokumentaciju, a put do nje, osim u osiguravanju novca, vodi i udruživanjem znanja.


– »Okidač« za današnju temu povezivanja liburnijske obale brodskim linijama, bila je zapravo ideja o izgradnji žičare prema Učki koja se, bez obzira na okolnosti, uspješno gura naprijed, a čija bi realizacija u idućim godinama mogla postati određeni pokretač događaja na Kvarneru. Zahvaljujući izgradnji žičare, gosti bi se na našem području zadržavali dulje te je pretpostavka da bi dio putnika do polazišne točke u Medveji dolazio morskim putem. Da bi se to moglo realizirati, bit će potrebno ulaganje u lučku infrastrukturu, odnosno lukobran u Medveji, u suradnji sa Županijom i Lučkom upravom – rekao je direktor Žičare Učka Milorad Stanić. Po njegovim riječima, izrada glavnog projekta za žičaru do Učke je ugovorena i bit će gotova do konca 2020. godine, a do kraja 2021. se očekuje i da će biti ishodovana pravomoćna građevinska dozvola.


Lučka infrastruktura


Prema riječima prof. Damira Zeca s Pomorskog fakulteta u Rijeci, u Hrvatskoj se živost na moru osjeća približno tri mjeseca u godini, dok u ostalim mjesecima prevladava pustoš i premda u zadnjih dvadesetak godina broj brodskih linija raste, njihova je sezonalnost izrazita. Broj putnika nije velik i takve su linije neisplative, pa nije lako odgovoriti na pitanje ima li smisla za tu svrhu utrošiti novac poreznih obveznika. Ipak, izrazio je određeni optimizam, ukoliko bi se uspjelo povući EU sredstva…


– Važno je ukrcati se na vrijeme na vlak za europski novac, a usporedo sa žičarom, treba razvijati i lučki dio priče, budući da bi sve zajedno predstavljalo dodatni motiv za dolazak na Opatijsku rivijeru – rekao je Fernando Kirigin, ravnatelj Lučke uprave Opatija-Lovran- Mošćenička Draga, naglasivši kako bi nakon investicije u luku u Mošćeničkoj Dragi koja je u tijeku, moglo biti prostora i za početak realizacije prve faze projekta u Medveji. Gruba procjena vrijednosti ovog projekta izgradnje lučke infrastrukture u Medveji kretala bi se oko 3 i pol milijuna eura, čulo se tijekom sastanka.


U raspravu su se uključili i zainteresirani lokalni brodari koji su, međutim, poručili da je bolje u planiranju budućih investicija ići korak po korak, bez megalomanstva i što realnije, nego li najavljivati projekte koji su teško ostvarivi. Više i konkretnije o svemu, rečeno je na ovom »spontanom okupljanju«, bit će na nekom od idućih sastanaka, u nekim epidemiološki povoljnijim vremenima.


Od žičare do golfa


Riccardo Staraj, načelnik Općine Mošćenička Draga, podržao je realizaciju ideje da se cestovni promet rastereti i da u budućnosti zainteresirani kupači iz smjera Rijeke i Opatije ljeti mogu dolaziti u Dragu morskim putem.


– Bilo bi idealno da se povežu sve luke Kvarnera i to bi za Mošćeničku Dragu koja je ljeti prenatrpana automobilima bio velik iskorak – naveo je Staraj po čijim riječima je prva faza izgradnje operativne obale u Mošćeničkoj Dragi pri kraju. Ambiciozan, no u ovom trenutku nedostižan projekt, bila bi izgradnja lukobrana i mini marine. Podržao je razvitak luke u Medveji i izgradnju žičare prema Učki te još najavio i kako će se na sve to u bućnosti nadovezati i realizacija projekta izgradnje golfskog igrališta u Brseču.