Teška mašinerija

Drama u Ičićima. Stanari Liburnijske ulice već preko godinu dana muku muče s građevinarima koji grade Maržićeve vile

Filip Brnelić

Foto Vedran Karuza, Ana Križanec, privatna arhiva

Foto Vedran Karuza, Ana Križanec, privatna arhiva

U podizanje niza vila investiraju Projekt Galerija Zorana Maržića te Elektronček Group Joca Pečečnika. Radove izvodi Strabag



Stanari Liburnijske ulice u Ičićima još će jednu turističku sezonu dočekati okruženi prašinom, bukom i ograničenim pristupom svojem vlasništvu. Podno gradilišta na ulasku u Ičiće, gdje se gradi serija od 11 luksuznih vila, vlasnici i korisnici stanova na adresama 1d i 1e već više od 18 mjeseci trpe neugodnosti te materijalnu štetu izazvanu nonšalantnim pristupom pri izvođenju krupnih građevinskih radova, no njihovi apeli još nisu naišli na prijemčivo uho.


Premda su od Strabaga, tvrtke koja zajedno sa svojim podizvođačima podiže resort elitnih četverokatnica, više puta zatražili da svojim krupnim vozilima prestanu uzurpirati privatno parkiralište i blokirati jedinu cestu, točnije slijepu ulicu koja vodi do 69 stanova na spomenutim kućnim brojevima, masivni šleperi, dizalice i mikseri teški više desetaka tona i dalje koriste tuđi asfalt na tuđu štetu.


U podizanje niza vila naziva Sealeven Residence investiraju tvrtka Projekt Galerija čiji je direktor riječki poduzetnik Zoran Maržić te Elektronček Group slovenskog biznismena Joca Pečečnika.


Proklizali mikser




– To je kulminacija svega u ove skoro dvije godine, kazala je Irena Komnenović, suvlasnica jednog od stanova nakon što je prošlog utorka veliki građevinski mikser proklizao s ceste, uništio zeleni dio u sklopu stambenog kompleksa, okrhnuo komad tamošnjeg zida te smrskao jedan parkirani automobil.


U incidentu, srećom, nije bilo ljudskih žrtava, no opasnost po živote i imovinu koju stvaraju teški strojevi ne vlada od jučer, već od rujna 2022. godine kada je počelo rušenje stijena ispod Ulice Antona Dminaka da bi se neravan teren pripremio za gradnju.



– Radovi su počeli čim je završila turistička sezona, rušenje stijena bilo je najglasnije. Prošle su godine radovi trajali cijelo ljeto. Ja sam tada za to pitala voditelja gradilišta, on je meni tutnuo ceduljicu gdje piše da imaju specijalnu dozvolu, ali u svibnju je sve eskaliralo.


Već barem dva tjedna nam je prekinut internetski kabel, teška mašinerija je stalno na našem parkiralištu koje je isključivo privatno, radnici se kamionima parkiraju i ovdje ispred ulaza zbog kojih mi doslovno ne možemo doći do naših stanova, govori Jehona Shaqiri-Petritz.


– Redovito se događa da tijekom dana lijevi dio ceste uz našu zgradu bude zauzete, a na samom parkiralištu s desne strane ceste bude tek nekoliko slobodnih mjesta. Parkiralište je inače namijenjeno za isključivo automobile, za vozila za težinu do 1-2 tone, a ondje znaju dolaziti velike dizalice s uporima i stabilizatorima.


Mene su zvali da sa svog parkirališnog mjesta maknem svoj auto jer bi im beton mogao pasti na njega, na nekim mjestima izliveni beton stoji mjesecima. Ali pored tih vidljivih oštećenja na cesti i parkiralištu vi ni ne možete vidjeti unutrašnja oštećenja koja nastaju kada ondje stane kran od 20 ili 50 tona i osloni se na taj asfalt, tvrdi suvlasnik Ivica Kovač, dok stanar Zdenko Grgić dodaje da je svako od privatnih parkirnih mjesta iscrtano i označeno brojem te vlasnički vezano uz pojedine stanove.


S obzirom na način postupanja Strabaga za koji udruženi vlasnici tvrde da ih, kao ni investitori, prije početka radova nisu kontaktirali kako bi se dogovorili oko korištenja parkinga za potrebe gradnje, Irena Komnenović navodi da građevinari u komunikaciji cijelu situaciju nastoje razvući i njome odugovlačiti. Niti pokušaji usmene komunikacije niti označavanje vlasništva znakovima nisu pomogli.


Krnja komunikacija


Kako je riječ o zgradi čiji brojni suvlasnici žive u inozemstvu, pa njene stanove koriste za odmor ili iznajmljivanje turistima, problem je najizraženiji upravo ljeti kada je zgrada puna, a potreba za neometanim parkirnim mjestom još veća.


Komnenović ističe da su vlasnici stanova preko izabrane predstavnice zgrade Barbare Novosel zatražili komunikaciju i s hrvatskom podružnicom i matičnom tvrtkom Strabag u Austriji, i s investitorom, no naposljetku su bili prisiljeni angažirati odvjetnika.



»Odvjetnik je u siječnju uputio pismeni zahtjev s molbom za popravak parkirališta kao naknadu za nedozvoljenu uporabu i nanesenu štetu. Strabag nas je uputio na njihovo osiguranje, a oni su odbili naš zahtjev priznajući da Strabag nije imao ugovor o korištenju našeg dvorišta.


Nedavno smo podnijeli i prijedlog za donošenje privremene mjere zabrane prolaza i parkiranja izvođaču radova, očekujemo da će pravni sustav RH pravično zabraniti i kazniti takvo ponašanje«, u mail prepisci piše Barbara Novosel.


Irena Komnenović nam pojašnjava da je sud za donošenje te mjere propisao maksimalni mogući rok od 30 dana, pa će se sredinom lipnja održati prvo ročište.


Što se tiče blokade jedine ceste koja vodi do kućnih brojeva 1d i 1e, reporterska ekipa Novog lista i osobno se uvjerila u stanje na ulasku u ovaj ogranak Liburnijske ulice. Stanari i vlasnici stanova govore da građevinska vozila, uključujući i ona teška više od 7,5 tona, njome prolaze od samog početka radova, no da je prva pismena obavijest kojom su informirani o planiranim radovima stigla prošlog tjedna kada su najavljeni radovi priključka instalacija u cesti kod nathodnika.



– Za radove ispod mosta koji ide preko investitorovih čestica obavijestili su nas tako što su zalijepili nekoliko A4 papira oko i unutar naše zgrade. Od Grada Opatije nismo dobili obavijest, iako su za ovu nerazvrstanu cestu oni nadležni.


Iako se dio ceste na kojem se gradi nalazi na čestici u vlasništvu investitora, mi imamo pravo prolaza preko nje jer nam je to jedini put do vlasništva. U mailu predstavnici stanara voditelj gradilišta zatražio je popis ljudi i vozila »s pravom pristupa našem objektu« kako bi jedan od radnika stajao na ulazu i kontrolirao promet. Pa šta je ovo? Je li ovo geto?, pitaju se Irena Komnenović i Ivica Kovač.


Novi list je od Grada Opatije zatražio očitovanje o ovom problemu, na što je dobiven odgovor da Grad nije ovlastio Strabag ili bilo koga drugoga na navedeno postupanje te da »nitko nema ovlasti raspolagati nerazvrstanom cestom uvodeći restrikcije koje nisu dozvoljene prometnim ili drugim odgovarajućim rješenjem.«


Nesnosni uvjeti


Naši sugovornici iz Liburnijske kažu da su tijekom mučnih 20 mjeseci istolerirali i prešli preko cijelog niza većih i manjih nepoštovanja sebe i svog vlasništva, uključujući i postavljanje velikih kontejnera ispod gradilišta koji se i sada djelomično nalaze na njihovom terenu, izlijevanja betona, obješene cijevi, prljavštinu i razbacano smeće.



Zbog toga je Strabag vidio da »na ponuđeni prst može izvući i cijelu ruku«, kako odnos tvrtke opisuje Zdenko Grgić. Da Strabag još uvijek ne očekuje da će za svoje prestupe biti sankcioniran, potvrđuje Ivica Kovač, navodeći da izvođači opetovano krše njihova vlasnička prava i nakon prijateljskog pokušaja komunikacije, a stanari se žale da probleme svima koji u stanovima borave neprestano stvaraju buka, prašina i gradnja nakon kraja radnog vremena koja se zna protegnuti i do 21 sat.


– Voditelj gradilišta prošlog je ljeta rekao da ne prave buku veću od 65 decibela, koliko je zakonski dozvoljeno, i to doslovno riječima »ne bučimo više nego usisivač«. Ja sam sa svojim sinom tada osobno mjerila buku koja je prelazila 80 decibela, a ovih dana sam izmjerila buku veću od 90 decibela, što je već alarmantno po zdravlje. Narušeni su nam i privatnost i duševno zdravlje, navodi Jehona Shaqiri-Petritz.


Ugroza nije samo fizička i psihička, nego i gospodarska. Nauštrb interesa krupnog investitora pati turistička djelatnost povećeg broja ljudi koji iznajmljuju apartmane. Naime, od 69 stanova na spomenutim adresama 15 njih namijenjeno je za boravak turista.


Na potezu osiguranje


– Radi navedenoga gradilišta, koje radi i danju i noću, i vikendom i u turističkoj sezoni, stanari koji se bave turizmom već dvije godine gube svoje zarade. Ljudi ovdje pokušavaju iznajmljivati, morali smo spustiti cijenu najma.


Ja za Novu godinu ni sada u predsezoni nisam ni otvarala jer turisti često ne bi mogli ni ući u apartman, kažu Jehona Shaqiri-Petritz i Alexander Petritz, dodajući da se radi o neostvarenim prihodima koji će se u drugoj uzastopnoj sezoni ponovno vrtiti oko svote od par desetaka tisuća eura.



Premda Strabag najavljuje da će suvlasnike obeštetiti za štetu na njihovoj imovini nastalu zbog nedavne nesreće s mikserom, oni će se, sudeći prema dosadašnjem tijeku komunikacije, morati dobrano potruditi kako bi tvrtku natjerali da popravi oštećeni asfalt na cesti i njihovom parkiralištu.


Prema riječima Ivice Kovača, Strabagu je predloženo da dio kojeg redovito koriste strojevi nanovo asfaltiraju nakon što završe s radovima na gradilištu resorta, navodeći da je građevinski vještak prije početka radova obišao i zabilježio stanje prometnice te da izvođač dobro zna koliku im je štetu izazvao svojim djelovanjem. Međutim, tvrtka je prvo rekla da šteta ondje nije znatna, a zatim su odgovornost prebacili na, za suradnju jednako nevoljko osiguravajuće društvo.


– Jednostavno nije istina da je asfalt jednako oštećen sada kao što je bio prije dvije godine. Asfalt je kakav-takav postojao, a sada je s njega skinut gornji sloj, tvrdi Zdenko Grgić.


Na pitanje jesu li o kronološkom tijeku natezanja s ovim građevinskim gigantom obavijestili Grad Opatiju, stanari odgovaraju kako je na njihovu primjedbu opatijsko komunalno redarstvo kazalo da stvar nije u njihovoj nadležnosti budući da se radi o privatnom parkiralištu.



U odgovoru Grada Opatije na upit Novog lista, koji potpisuje pročelnik Upravnog odjela za komunalni sustav, prostorno planiranje i zaštitu okoliša Filip Vlah, stoji i da Grad Opatija prema Zakonu o cestama ne može u potpunosti zabraniti prometovanje teških teretnih vozila iznad 7,5 tona ovom slijepom ulicom, no može strogo regulirati naknade i osiguranje koja izvođač mora ispuniti.


»Grad Opatija je osigurao da se provoz nerazvrstanim cestama motornim vozilima ukupne mase veće od 7,5 tona naplati zbog povećane potrošnje cesta. Dodatno, radi potrebe popravaka eventualno nastalih oštećenja na nerazvrstanoj cesti, nakon prestanka aktivnosti prijevoza, prijevoznik mora osigurati sredstva kroz instrumente osiguranja«, u svom odgovoru tvrdi Grad Opatija.


Strabag: Stanari se nisu odazvali na sastanke


U odgovoru na novinarski upit hrvatska podružnica tvrtke Strabag koja izvodi radove navela je da »pristup stambenom području direktno preko gradilišta našeg klijenta, koje koriste stanovnici i njihovi posjetitelji, također predstavlja opterećenje i za [njih] kao građevinsku tvrtku.« »Strabag ima važeću dozvolu za prometovanje vozilima nerazvrstanim cestama (…) Problematično je što vozila sustanara prolaze kroz gradilište (čestica 439/3).


U navedenu ulicu također svakodnevno dolaze teška vozila te kombi vozila izvođača radova sustanara zgrade, kao i dostavna vozila (šleperi) iznad 7,5 tona«, pišu iz tvrtke, dodajući da ne mogu potvrditi tvrdnje vlasnika stanova o kršenju vlasničkih prava nad parkiralištem. Strabag ističe da je od predstavnice stanara mailom zatražio popis ljudi i vozila s pravom pristupa kako bi regulirao promet do parkinga, ne u cilju ograničavanja pristupa, nego u cilju regulacije toka vozila kroz gradilište (…) te u cilju povećanja sigurnosti«, ustvrdivši da se Ulica Antona Dminaka koja prolazi iznad samog gradilišta ne može koristiti kao zamjenski pristupni put.



Izvođač radova kaže da će »[o]štećenja na prometnici za koja se može dokazati da su nastala uslijed građevinskih radova biti procijenjena i sanirana nakon završetka građevinskih radova«, potvrdivši da su prije početka radova u rujnu 2022. angažirali »eksternog ovlaštenog sudskog vještaka koji je evidentirao oštećenja u asfaltu i izradio osiguranje dokaza.« »Strabag je potvrdio da će o svom trošku izvesti sanaciju asfalta od ulaza u gradilište do HEP – trafostanice te južnu cestu (prilaz objektu) do parkirališnih mjesta sustanara. (…)


Također Strabag je već izveo novi potporni zid na kraju Liburnijske ulice te novih pet parkirališnih mjesta sustanarima o svom trošku tijekom gradnje. Više puta su sustanari pozivani na sastanak te na isti se nisu odazvali. Također tijekom gradnje Strabag je tražio da sustanari odvoje svoj parkirališni prostor električnom rampom kako bi izbjegli probleme s »ulaskom« vozila, no to su sustanari odbili«, piše Strabag.


Iz tvrtke su se očitovali i o prometnoj nesreći koju je izazvao građevinski mikser. Prema njihovoj tvrdnji, policija nije evidentirala niti jedan propust koji je uzrokovao nesreću, pa se ona vodi kao nesretni slučaj. Strabag najavljuje obeštećenje, navodeći: »Materijalna šteta prema vozilu pokrit će se policom osiguranja, a zidić i rasvjetni stup će se vratiti u prvobitno stanje. Sva ostala eventualna oštećenja bit će sanirana nakon završetka radova.«


Po pitanju buke i smeća koji dolaze s gradilišta, Strabag kaže da je komunalni redar više puta izlazio na teren te izvan gradilišta nije zabilježio buku veće od zakonski dozvoljene, kao i kako se sav komunalni otpad s gradilišta odgovorno zbrinjava. Tvrtka namjerava nastaviti s gradnjom i nakon početka turističke sezone 1. lipnja, kazavši da su u tom periodu dozvoljeni svi radovi osim radova konstrukcije. Prema najavi, Strabag će s većinom većih građevinskih radova biti gotov za nekoliko tjedana.