Foto S. Drechsler / M. Levak
Cijene se kreću od nekoliko desetaka tisuća eura do nekoliko milijuna eura, a naši lokalni stručnjaci imaju nekretninu za svakog klijenta, prema njegovim željama i potrebama
povezane vijesti
Čini se da tržište nekretnina nikada nije bilo dinamičnije nego danas. Iako su brojni građani mislili da će cijene nekretnina pasti i da tržište neće biti aktivno, podaci Državnog zavoda za statistiku govore suprotno, a isto nam potvrđuju iz agencije Remax Centar nekretnina.
Remax Centar nekretnina najveći je Remaxov franšizer u Hrvatskoj te s ponosom uvijek ističu da nitko na svijetu ne prodaje više nekretnina od Remaxa. Za sebe vole reći da rade, žive lokalno, a djeluju globalno. Dio su najveće međunarodne tvrtke za posredovanje u kupoprodaji nekretnina, Remax, koja djeluje u više od 110 država na šest kontinenata s više od 8.300 otvorenih ureda i više od 137.000 prodajnih predstavnika. Svoj prvi ured u Hrvatskoj otvorili su 2008. godine upravo u Rijeci, a ubrzo su se proširili i na područje Istre te nešto kasnije na područje grada Zagreba u kojemu danas djeluju čak s dva tima.
Rezidencijalni objekti
Danas ova uspješna tvrtka za posredovanje u prometu nekretninama posluje na 10 lokacija te svoje urede ima u: Rijeci, Puli, Opatiji, Zagrebu, Rovinju, Umagu, Poreču, Crikvenici, Krku i Velikoj Gorici.
– Imamo velik promet nekretninama, ali to nije ono čime se najviše dičimo, kaže Neven Tarle, direktor agencije Remax Centar nekretnina. Vjerujemo da dobro radimo, na zadovoljstvo naših kupaca i prodavatelja, cijele zajednice upravo zbog naših agenata-lokalnih stručnjaka.
Danas u našem sustavu je više od 100 prodajnih predstavnika, a prvi agent koji nam se pridružio 2008. godine i dalje uspješno gradi svoju karijeru uz nas, ističe Tarle. Kao dio našeg sustava, naši prodajni predstavnici imaju kompletnu podršku te niz edukacija u kojima mogu sudjelovati sukladno svojim afinitetima i potrebama. Naša tvrtka stvorena je s vizijom platforme u kojoj ljudi mogu uživati u svom poslu, profesionalno se razvijati i raditi u sjajnoj organizacijskoj kulturi, dodaje direktor.
Remax Centar nekretnina usredotočio se na posredovanje u prodaji kuća, stanova i građevinskih zemljišta, ali se bavi i posredovanjem u iznajmljivanju, zakupu nekretnina. Njihov je tim, naglašavaju, izrazito stručan prilikom procjene vrijednosti nekretnine. Posreduju i u prodaji nekretnina za poslovne svrhe – hotela, restorana, ureda i zemljišta za gradnju – iako im to nisu glavni poslovi. Njihov glavni fokus su rezidencijalne nekretnine, objekti za iznajmljivanje, prodaja zemljišta koja izrazito raste u posljednjem razdoblju.
– Kada promatramo strukturu naših kupaca, najveća skupina naših klijenata su ljudi koji kupuju dom i time rješavaju svoje stambeno pitanje.
Najviše njih ima u većim gradovima poput Rijeke, Zagreba i Pule, kaže Tarle. Druga velika skupina su ljudi koji nekretninu kupuju kao drugi dom, najčešće za odmor. Recimo, kupuju kuću ili apartman na moru, koje koriste sami, iznajmljuju ih, ili kombiniraju te dvije aktivnosti. U toj drugoj skupini njih više od 50 posto strani su državljani, dok prvi dom najčešće kupuju naši građani.
Povratak Rusa
To što stranci kupuju putem Remax Centra nekretnina u tako velikom broju posve je logično jer je Remax Centar nekretnina dio međunarodnog sustava i strancima poznatog brenda Remax Europe. Svoje nekretnine u Hrvatskoj oglašavaju na specijaliziranim internetskim stranicama širom Europe i svijeta. Najviše kupaca nekretnina na sjevernom Jadranu dolazi iz Slovenije. Međutim, po vrijednosti kupljenih nekretnina prednjače ljudi iz zemalja germanskog govornog područja, a to su Austrija, Njemačka i Švicarska. U agenciji su primijetili da je sjeverni Jadran sve interesantniji za kupnju nekretnine državljanima Češke, Mađarske i Poljske.
– Suradnjom unutar Remax Europe mreže imamo brojne konekcije s agencijama unutar sustava te kontakte klijenata koji traže nekretninu u Hrvatskoj. Naravno, naš primarni fokus je europsko tržište, no kako smo spomenuli da Remax djeluje i u ostatku svijeta, imamo i klijente iz Kine i SAD-a, ističe Tarle.
Prije desetak godina značajni kupci nekretnina na sjevernom Jadranu bili su Rusi, ali je njihov prvotni val posustao nakon što su im ostale zemlje ponudile bolje mogućnosti – od sadržaja i uvjeta kupovanja, do mogućnosti stalnog boravka. Ipak, u posljednjih godinu dana Rusi se vraćaju, ponajprije putem Remaxovih partnerskih agencija u Moskvi, dodaje direktor.
– Osim kupaca koji kupuju nekretninu za svoj prvi ili sekundarni dom, našu treću skupinu klijenata čine brojni investitori, kako u gradskim, tako i u turističkim središtima. Investitori izrazito prepoznaju visoku profesionalnost i partnerski odnos kroz suradnju s našim brendom i tvrtkom, ističe Tarle.
Povrat ulaganja
Nekada su investitori ulagali svoj kapital isključivo u gradnju objekata za namjenu prodaje stambenih jedinica, danas sve više ulažu u turističke svrhe jer smatraju da na taj način mogu bolje kapitalizirati svoja ulaganja.
– U središtima poput Opatije ili Rovinja primjećujemo da investitori kupuju zemljišta na kojima kasnije grade objekte za turistički najam, nastavlja Tarle. U situacijama u kojima to nije moguće, primjerice zbog nedovoljno velike kvadrature zemljišta ili nemogućnosti okrupnjavanja čestica, tada investitori najčešće kupuju starije objekte koje renoviraju i pretvaraju u visokokategorizirane objekte. Razvidno je da razvoj destinacije u luksuznom smjeru dodatno privlači i ostale investitore koji traže brz povrat novca na uloženo, ali i one kupce koji traže sekundarni dom u razvijenoj destinaciji. U korist toga svakako idu primjeri Maistrinog ulaganja u Rovinj. Dolaskom Lurssen grupe u Opatiju i Rijeku, otvaranjem Hilton Resorta primjećujemo da je dodatno oživjelo tržište nekretnina na ovom području. Razvoj destinacije dodatno privlači investitore i potiče maksimiziranje potencijala tržišta. Jednako tako, određene sredine izrazito ulažu u prostorno-plansku dokumentaciju, ali i brzo izdavanje dokumentacije što je olakotna okolnost za ulagače, kaže Tarle.
Njihovi uredi od Opatije, Crikvenice i Krka, do Umaga, Poreča i Rovinja bilježe jako veliki porast upita kupaca iz Hrvatske i inozemstva. Ljudi iz gradova, primjećuje Tarle, nastavljaju tražiti alternativnu nekretninu koja će im u slučaju potrebe osigurati život negdje u prirodi. Za to su, dodaje, posebice zainteresirani ljudi iz područja Münchena, Beča i Budimpešte, koji su od Istre i Primorsko-goranske županije udaljeni oko pet sati vožnje automobilom. Tako mogu na sjevernom Jadranu provoditi vikende.
Niske kamate
Na aktivnost tržišta nekretnina za vrijeme pandemije utjecalo je nekoliko faktora, a kao glavni se ističu: iznimno niske kamatne stope te promjena stila života i potreba za dodatnim stambenim prostorom. Trenutno je na tržištu kapitala moguće pronaći kredite po povijesno niskim kamatnim stopama, no nažalost i kamate na štednju su izrazito niske, stoga se dio tog iznosa prelijeva na tržište nekretnina. Jedan od motiva koji ljude potiče na investicije u nekretnine jest činjenica da držanje novca u banci više ne donosi kamate. Štoviše, mnogi se boje da njihov novac ne izgubi na vrijednosti u situaciji kada inflacija neprekidno raste.
– Ulaganje u nekretnine je tradicionalan način za očuvanje vrijednosti ušteđevine, potvrđuje Tarle, objašnjavajući razloge zbog kojih zaposleni iz ureda Remax Centra nekretnina imaju sve više upita. Ono što je jednako tako utjecalo na veću potražnju nekretnina jest i sama činjenica da su ljudi u ovom razdoblju više boravili u svojim domovima te je velika većina čak i radila od kuće. Takva situacija donijela je potrebu za dodatnim stambenim prostorom, ali ljudi su postali i svjesniji kvalitete nekretnine u kojoj žive. Od početka pandemije znatno je porasla i prodaja građevinskog zemljišta, a povećane su i njegove cijene. Prema tumačenju Tarlea, neki tako osiguravaju teren za gradnju vlastite kuće. S druge strane, mnogi investitori očekuju da će bolje proći ako investiraju u zemljište i nešto sagrade, umjesto da kupe gotovu kuću.
Brza realizacija
Usporedno s poskupljenjima proizvoda za široku potrošnju, rastu i cijene nekretnina. Kada je Remax godine 2008. otvorio prvi ured u Hrvatskoj, svjetska financijska i gospodarska kriza potaknule su pad cijena nekretnina. Njih je na tržištu bilo jako puno, a kupaca vrlo malo. Danas su stvari obrnute, što ide u prilog i posredničkim agencijama.
– Ne oduševljava nas brzina kojom cijene nekretnina danas rastu, upozorava Tarle. Nekretnine u Hrvatskoj i dalje su podcijenjene u usporedbi s ostalim zemljama, primjerice mediteranskim. Ipak, voljeli bismo da je krivulja rasta cijena blaža, kaže direktor. Ako analiziramo područja gdje poslujemo, možemo primijetiti da su najniže cijene nekretnina u Gorskom kotaru, dok primjerice Rovinj i Opatija bilježe najviše. Primjerice, u Opatiji smo prodali nekretninu za 12.000 eura po metru kvadratnom. Bio je to stan odmah do mora. No, ono što naglašavamo raspon cijena nekretnina kojima posreduje Remax Centar nekretnina zapravo je vrlo velik, jer su i kupci različitih potreba i imovinskih stanja. Cijene se kreću od nekoliko desetaka tisuća eura do nekoliko milijuna eura te, kako mi to volimo reći, naši lokalni stručnjaci imaju nekretninu za svakog našeg klijenta, prema njegovim željama i potrebama, podsjeća direktor.
Naš sustav prodaje i marketinga te široka baza kupaca i prodavatelja osigurava kratke rokove realizacije, a pažljiv izbor i provjera svih nekretnina unutar našeg sustava te pravna podrška garantiraju sigurnost i zadovoljstvo naših klijenata, dodaje Tarle.
Lokalni stručnjaci
Prema povratnim informacijama koje dobiva Remax Centar nekretnina, kupci su vrlo zadovoljni uslugama njegovih agenata. Pritužbe dobiva svaka agencija za posredovanje nekretninama, ali Tarle kaže da su kod njih rijetke, jer Remax pažljivo bira agente koji su dio njihovog sustava. Za agente odabiru lokalne ljude koji dobro poznaju život u području u kojem se nekretnine prodaju.
– Mi ne prodajemo samo nekretnine, već uvodimo kupca u način života na području u kojem se planira odmarati, nastaniti ili poslovati, »useljavamo« ga u to mjesto, kaže Tarle. Primjerice, naša agentica u Gorskom kotaru zna sve što je tamo potrebno za život tijekom zime, ljeti ide s ljudima u borovnice, zna gdje se može nabaviti med i slične stvari, dok naši agenti u turističkim mjestima znaju kako je tamo živjeti zimi i kada puše bura, kakva je gužva ljeti, kada radi liječnik, ima li vrtića, gdje se može besplatno parkirati automobil. Primjerice, agent u gradskim sredinama će vam otkriti gdje popiti najbolju kavu u gradu ili pak nabaviti svježe namjernice. Uvijek ističemo, naša tvrtka je prije svega dom ponajboljih lokalnih stručnjaka koji dolaze iz različitih profesija i najbolje razumiju potrebe najrazličitijih klijenata.
Utjecaj pandemije i potresa
Pandemija koronavirusa izazvala je šokove u različitim dijelovima gospodarstva, a utjecala je i na potražnju za nekretninama. Mnogi su se ljudi iz velikih gradova zainteresirali za život u selima, u planinama i na jadranskoj obali.
– Pandemija i potresi u Hrvatskoj prodrmali su tržište, domaće i inozemno, primjećuje Tarle. Na primjer, među Zagrepčanima je poraslo zanimanje za nekretnine u okolici grada. Gotovo u potpunosti nestalo je zanimanje za stanove u starim zgradama u središtu Zagreba, koje su zbog načina gradnje najviše izložene rizicima potresa.
Dio ljudi iz Zagreba potražio je alternativu negdje uz more. Većina se usmjerila na sjeverni Jadran, kamo se može doputovati lakše i brže nego u Dalmaciju. Zagrepčani su uvijek bili vrlo aktivni kupci nekretnina na području sjevernog Jadrana, ali nakon potresa i pandemije postali su tamo još aktivniji.
– Pandemija je potaknula odlazak ljudi u prirodu, iz velikih gradova u manje sredine, objašnjava direktor Remax Centra nekretnina.
Odnos povjerenja
Tarle dodaje da agenti stvaraju odnos povjerenja i s prodavateljima nekretnina, pa u slučaju odsutnosti vlasnika povremeno obilaze njihove kuće kako bi provjerili je li sve u redu.
– Trudimo se da nas naši klijenti pamte i nakon obavljene kupoprodaje nekretnine i da nas pamte po dobrom, zaključuje Tarle. Prema njegovim riječima, Remax Centar nekretnina nastoji dobiti nove klijente, pa ulaže novac u oglašavanje. Međutim, najviše ih raduje kada nove klijente dobivaju na preporuku nekoga tko je s njima već obavio neki posao. »Takvih ljudi koji nam dolaze po preporuci ima sve više«, zadovoljan je Tarle.