Foto MR
Waldorfska pedagogija temelji se na razumijevanju čovjeka u njegovim razvojnim fazama te u skladu s time preporučuje određene prakse. Ima snažno uvjerenje u jedinstveni razvojni potencijal koji svako dijete nosi u sebi
povezane vijesti
U Ministarstvu znanosti i obrazovanja nedavno je primljena delegacija waldorfskih škola s ciljem razgovora o mogućnostima daljnje podrške i poticanja rada waldorfskih škola u Hrvatskoj, a time i razvoja pedagoškog i školskog pluralizma uopće.
Tom prilikom delegaciji se pridružio i svjetski priznati waldorfski pedagog i stručnjak za kurikulum dr. Martyn Rawson, koji je nakon Zagreba posjetio i Rijeku u znak podrške otvaranju dugoočekivane srednje waldorfske škole za koju je u planu da s radom počne od ove jeseni.
Dr. Rawson objašnjava da je razlog njegovog dolaska u Hrvatsku prvenstveno dati podršku kvalitetnom radu waldorfskih škola i novih inicijativa u Hrvatskoj kao članici Europske unije, koja ima pred sobom velike izazove i visoka očekivanja u području odgoja i obrazovanja.
On smatra da iskustvo i međunarodna povezanost koju imaju waldorfske škole može uvelike pomoći u daljnjem razvoju obrazovne ponude u Hrvatskoj. Glavni zahtjev koji su naveli u posjetu Ministarstvu je financijska podrška za plaće učitelja, što bi omogućilo smanjenje školarina i ravnopravnost waldorfskih učitelja s onima iz škola kojima je osnivač jedinica lokalne samouprave ili vjerska zajednica.
Iskustvo dobrodošlice
Kako su vas primili u Ministarstvu, jeste li zadovoljni provedenim sastankom?
– Kao i u drugim prilikama mog posjeta vašoj zemlji, vrlo sam srdačno primljen te mi je bilo drago vidjeti spremnost na suradnju od strane nadležnih ljudi u vašem Ministarstvu obrazovanja. U svom radu mnogo sam puta imao priliku biti primljen od političara i donositelja odluka kako u europskim, tako i drugim državama svijeta.
Iskustvo dobrodošlice i otvorenosti na razgovor čest je slučaj, ali ono što je od srdačnog gostoprimstva važnije je iskrena namjera za promjenom i napretkom. Takvu sam namjeru prepoznao u gospođi Vesni Šerepac koja predvodi proces revizije Zakona o odgoju i obrazovanju i u državnom tajniku Tomislavu Paljku i njegovom timu.
Što je aktualno na europskoj i svjetskoj razini u području odgoja i obrazovanja?
– Imam čast predstavljati Europsko vijeće waldorfskih škola (ECSWE) u radnoj skupini Europske komisije za školstvo. Trenutačno su aktualne teme sprečavanje ranog napuštanja sustava odgoja i obrazovanja, na koji se izravno nadovezuje tema vrednovanja učenika gdje se snažno zalažemo za formativne i personalizirane metode vrednovanja, odnosno ocjenjivanja, za razliku od tradicionalnog pristupa »one-size-fits-all«, odnosno istog pristupa za sve.
Tema digitalizacije obrazovanja također je vrlo zastupljena, gdje ističemo važnost prioritiziranja dobrobiti djece i mladih u interakciji s digitalnom tehnologijom, važnost temeljnih znanja i vještina kao preduvjeta za zdravo korištenje takvih alata i ulogu odraslih u postavljanju zdravih granica u korištenju digitalnih alata u skladu s dobi djeteta i razvojnim statusom.
Moram naglasiti kako se većina redovnih poslova radne skupine stavila na čekanje u trenutku kada je započeo rat u Ukrajini te je bilo potrebno pružiti svaku moguću podršku školama i nastavnicima koji zaprimaju izbjegle učenike.
Praktične primjene
Jedan ste od recenzenata Kurikuluma srednje waldorfske škole u Rijeci koja planira s radom započeti ove jeseni. Zašto je važno imati takvu srednju školu i kako ocjenjujete spomenuti kurikulum?
– Waldorfska pedagogija zamišljena je kao program koji nudi cjelokupnu odgojno-obrazovnu ponudu u vertikali od ranog i predškolskog odgoja, preko osnovnoškolskog do srednjoškolskog obrazovanja. U većini država u svijetu ovakva vertikala je omogućena te tek tada škole mogu ostvariti sve razvojne potencijale učenika koje nudi waldorfska pedagogija.
Iako u Hrvatskoj waldorfske škole kontinuirano rade već preko 25 godina, izazovi s kojima su se susretale u tom periodu blokirali su stvaranje preduvjeta za uspješno otvaranje srednje škole. Zato mi je iznimno drago znati da je riječka inicijativa pred ostvarenjem i otvaranjem škole, a saznao sam da i u Zagrebu uskoro planiraju napraviti takav iskorak.
Kurikulum srednje škole u Rijeci koji sam recenzirao uvelike se temelji na mom radu i radu mojih kolega koji uspješno djeluju u Europi već desetljećima, i neprestano nadograđuju odgojno-obrazovnu ponudu u skladu s vremenom u kojem živimo.
Zadovoljan sam što su riječki kolege nadopunili kurikulum ciljevima specifičnim za vašu zemlju, u područjima kao što su povijest, jezik i geografija.
Kako biste ukratko opisali prednosti waldorfske pedagogije?
– To je pedagogija koja se prvenstveno temelji na razumijevanju čovjeka u njegovim razvojnim fazama te u skladu s time preporučuje određene prakse. Ima snažno uvjerenje u jedinstven razvojni potencijal koji svako dijete nosi u sebi te s raznolikošću sadržaja i s mnoštvom praktične primjene znanja za cilj uzima zdrav razvoj svakog pojedinog učenika prema ostvarenju njegovog punog potencijala.
Navedene vrijednosti u modernim se obrazovnim krugovima danas već uvelike cijene te mnoge obrazovne strategije uzimaju upravo navedeno kao dugoročne ciljeve svojih obrazovnih sustava, te u tom smislu waldorfske škole sa svojim 100-godišnjim iskustvom mogu pružiti izvrstan primjer.