S tim "žutim kartonom" se tada već putovalo po svijetu
povezane vijesti
NOVI VINODOLSKI – Novljanin Tami Sokolić jedan je od najuspješnijih i najpoduzetnijih menadžera u turizmu na području Crikveničko-vinodolske rivijere i Primorsko-goranske županije. Vlasnik je i direktor Turističke agencije VE-TA Trade za posredovanje u obiteljskom smještaju, potpredsjednik Poslovnog odbora Turističke zajednice Kvarnera, član UHP-a pri HGK-u te član Turističkog vijeća TZ-a grada Novog Vinodolskog. Turističku agenciju osnovao je sa svojom suprugom Verom prije više od trideset godina.
Dovoljno atribucija i iskustva da se s Tamijem Sokolićem porazgovara o predstojećoj turističkoj sezoni, dakako u sjeni godišnjice proživljene s koronavirusom i pandemijom COVID-19.
– Kada smo se sredinom siječnja prošle godine vratili s krstarenja po Južnokineskom moru i iz Singapura, bili smo – moja supruga i ja – sretni da smo pobjegli od opasnosti zaraze tim opakim virusom i nismo ni slutili da će nas ista situacija zateći samo nekoliko mjeseci kasnije i u potpunosti preokrenuti način života, a od turističke sezone ostaviti nam samo mrvice.
Digitalni format
Godinu dana kasnije pandemija korone postavlja nam novi način poslovanja i pripreme turističke sezone i nadamo da će »novo normalno« biti prihvatljivo za nas i turiste u nadolazećoj sezoni. Pripreme za ovogodišnju turističku sezonu krenule su prema nekim novim modelima i pristupima turističkom tržištu, prvenstveno poštujući sigurnosne mjere u emitivnim zemljama, pa je tako ove godine najveća turistička burza ITB u Berlinu održana u digitalnom formatu. Bit ćemo sretni da s partnerima procijenimo očekivanja za ovu sezonu koju će biti teško prognozirati samo mislima i umijećem turističkih gospodarstvenika, već će glavnu ulogu u tome imati – epidemiolozi. No, činjenica je da sa svih turistički emitivnih zemalja imamo razvidne interese i upite za sezonu, prvenstveno u smještajnim oblicima koji osiguravaju veću izolaciju i distanciranje, kao što su samostalne kuće za odmor, vile s bazenima i kvalitetni apartmani, ali i nemilu stvarnost da se isti upiti premalo pretaču u konkretne rezervacije – govori Sokolić.
– Stoga strpljivo čekamo kasniji buking i model prodaje »last minute«, očito ove godine neminovan put u sezonu, a na nama je da se pripreme objekata i kompletne turističke infrastrukture odrade maksimalno kvalitetno. Mnogi kolege imaju stav da cijene reba rušiti kako bi se privukli potencijalni gosti, ali prema mojem iskustvu, ne samo u našem okruženju, već i s mnogih putovanja po destinacijama koje su imale razne vrste nepogodnosti, definitivno nisam za snižavanje cijena, već smatram da valja biti uporan u održavanju i podizanju kvalitete usluga i za istu cijenu ponuditi više sadržaja i doživljaja.
Isto tako, treba ponuditi i stimulirati organizatore putovanja na hrvatski Jadran u avioprogramima i posebice tvrtke koje se bave grupama i bus-programima koji su važni za predsezonu i posezonu.
Potpora vlasti
Uz ovakav stav ide i činjenica da će se turistički gospodarstvenici teško nositi s ovim teškoćama bez potpora hrvatskih vlasti. Vlada je dosadašnjim mjerama pratila situaciju, prvenstveno u očuvanju radnih mjesta, ali je za gospodarske subjekte u turizmu i ugostiteljstvu pomoć u likvidnosti, smanjenju poreza i drugim parafiskalnim davanjima, smanjenju PDV-a za turističke agencije dok traje pandemija a koje jedine imaju punu stopu od 25 posto, upravo za njih od egzistencijalne važnosti.
Ministarstvo turizma i sporta, zajedno s HTZ-om, osmislilo je dobar projekt promocije Hrvatske u uvjetima globalne pandemije kroz slogan i spot »Safe Stay in Croatia« kao nacionalnom oznakom sigurnosnih protokola u turizmu i ugostiteljstvu, koju od 2021. godine dionicima u turističkom sektoru dodjeljuje Ministarstvo turizma i sporta. Ali, pored protokolarnog iskaza, za veću sigurnost djelatnika i turista trebalo bi osigurati veći postotak cijepljenosti svih sudionika u pružanju usluga gostima – naglašava Sokolić.
– Program »Safe stay in Croatia« je na putu promišljanja i o uvođenju tzv. COVID-putovnice unutar zemalja EU-a za jednostavnije i lakše putovanje kako turista, tako i ostalih, ali do uspostave tog dokumenta još je daleko, a sezona je blizu. Predsezona bi trebala startati ove godine već 27. ožujka, kada u Njemačkoj počinju uskrsi blagdani, a u svibnju raspusti i odmori vezani uz blagdane Duhova i Tijelova, ali sve je to ove godine jako rano da bi na temelju toga mogli računati na početak sezone.
»Žuti karton«
Međutim, kad je riječ o ideji o uvođenju tzv. COVID-putovnice, valja podsjetiti da je 1972. godine već postojao međunarodni certifikat, u to vrijeme tzv. »žuti karton« Svjetske zdravstvene organizacije (WHO), i to za svakog pojedinca koji se tih dana i mjeseci cijepio protiv tada aktualnih i prijetećih velikih boginja, a onda i kolere, malarije, itd. S tim »žutim kartonom« se tada već putovalo po svijetu!
Osim toga, valja podsjetiti da su tadašnje dnevne novine – primjerice, 6. travnja 1972. – izvještavale o tome da je situacija »kritična« jer je »samo u Hrvatskoj u tri dana cijepljeno 2,2 milijuna ljudi, i to svi osim onih kod kojih bi cijepljenje moglo izazvati kontraindikacije.
Cjepivo se, za one koji su ga trebali radi izdavanja ‘žutog kartona’ (međunarodnog certifikata WHO), plaćalo 20 dinara, a uskoro je bilo besplatno«. Treba reći i da je cjepivo tada za čitavu državu proizvodio zagrebački Imunološki zavod, koji je »uspijevao napraviti i do 700 tisuća doza za jedan vikend«!