Foto Marko Gracin
U srijedu je izostalo oko 200 polazaka autobusa na gradskim linijama, od predviđenih 980. Otprilike svaki peti autobus nije niti krenuo na predviđenoj liniji. Posebno su pogođene neke od najprometnijih linija, poput one broj 2, 6, 7 i 7a, na kojima je u nekim dijelovima dana izostalo i po dvije trećine polazaka
povezane vijesti
RIJEKA – Nevoljama s riječkim gradskim prijevozom i nedostatkom vozača u Autotroleju ne nazire se kraj, dapače, situacija je iz dana u dan sve gora, pa je tako jučer izostalo oko 200 polazaka autobusa na gradskim linijama, od predviđenih 980, što znači da otprilike svaki peti autobus nije niti krenuo na predviđenoj liniji. Posebno su pogođene neke od najprometnijih linija, poput one broj 2, 6, 7 i 7a, na kojima je u nekim dijelovima dana izostalo i po dvije trećine polazaka.
Niz prekršaja
Sve se to događa nakon što je uprava Autotroleja još u veljači uvela reducirani vozni red, također zbog nedovoljnog broja vozača, ali od tada se pokazalo da niti takav reducirani vozni red nisu u stanju održavati. Takva je situacija kulminirala ovih dana, kad neke linije, poput 1B ili one između dvije lokacije riječkog KBC-a uopće ne prometuju, dok na većini ostalih izostaje značajan broj polazaka, zbog čega je ogorčen veliki broj građana koji ovise o gradskom prijevozu za odlazak na posao, u školu i ispunjavanje ostalih dnevnih obaveza. O rasulu gradskog prijevoza svjedoče i prizori prepunih autobusnih stanica, na kojima su neki putnici i do sat vremena čekali dolazak autobusa.
Da stvar bude gora, u Autotroleju su inspekcijske službe utvrdile više prekršaja po pitanju dopuštenog broja prekovremenih radnih sati vozača, dopuštenog broja radnih sati umirovljenika koji službeno rade pola radnog vremena, a gotovo stotinu vozača još ima neiskorištene godišnje odmore iz prošle godine koje po Zakonu o radu moraju iskoristiti do kraja lipnja pa je teško očekivati da će se u idućim danima i tjednima situacija popraviti. U biti, sustav javnog prijevoza u Rijeci nikad nije bio bliže potpunom kolapsu.
Rješavanje »u hodu«
Upravi Autotroleja, odnosno direktoru Robertu Mrvčiću, uputili smo upit o razlozima izostanka tako velikog broja polazaka, kao i o nalazima inspekcijskog nadzora, kao i zašto Autotrolej, kada se danima unaprijed zna da će pojedini polasci izostati, o tome ne informira svoje putnike putem vlastite web-stranice i medija. Mrvčić priznaje kako Autotrolej nije u stanju održavati niti trenutni, reducirani vozni red.
– O problemu nedostatka vozača, KD Autotrolej već dulje vrijeme otvoreno komunicira, te je to bio i osnovni razlog za uvođenje reduciranih voznih redova 14. veljače ove godine, no, nažalost, niti takav reducirani vozni red nismo u mogućnosti realizirati. Na raspolaganju imamo 242 vozača (11 umirovljenika koji rade na pola radnog vremena), a od tog broja su 63 vozača na bolovanju, odnosno koriste stari godišnji odmor. Također, na današnji dan 23 vozača su na njihovom redovnom slobodnom danu, te dolazimo do brojke da imamo 162 smjene, a samo 149 vozača. Slijedom svega navedenog, jasno je kako nismo u mogućnosti održati vozni red. Točna je informacija da je Državni inspektorat – Služba za nadzor radnih odnosa proveo inspekcijski nadzor u KD-u Autotrolej, te su utvrđene određene nepravilnosti koje proizlaze iz problema nedostatka vozača. Zbog navedenog neki radnici imaju višak sati prekovremenog rada. Vezano za utvrđene nepravilnosti bit će pokrenut prekršajni postupak, kaže Mrvčić.
Mrvčić kaže da su se tek ovog tjedna dogodila značajnija ispadanja polazaka autobusa.
– Smatrali smo da će se situacija popraviti, a dio polazaka uspijevamo riješiti »u hodu« kada se neki od vozača tijekom dana vrati s bolovanja. No, ukoliko i dalje situacija bude bila ista, svakako ćemo izraditi i objaviti nove vozne redove, kaže direktor.
Na pitanje kada će linije 1B i KBC biti ponovo uspostavljene, odgovara »kada budu ispunjeni uvjeti«.
– Odnosno čim budemo raspolagali s dovoljnim brojem vozača. Riječ je o linijama koje nisu toliko opterećene korisnicima, te se trudimo da barem donekle funkcioniraju one gradske linije koje spajaju velika gradska naselja sa samim centrom grada, kaže Mrvčić.
Katastrofalna situacija
Upit o katastrofalnoj situaciji u gradskom prijevozu uputili smo i gradonačelniku Marku Filipoviću koji nam je odgovorio kako je riječ o kompleksnom problemu na čijem rješavanju radi sa svojim suradnicima. Filipović je naveo kako deficit vozača postoji u cijeloj Europi.
– No, nesporno je da problem treba riješiti, stoga smo nedavno ponovo povećali plaće radnicima Autotroleja za 15 do 20 posto, ovisno o radnom mjestu. Također, dogovoreno je i povećanje naknade plaće za vrijeme bolovanja sa 70 na 85 posto prosjeka plaće zadnja 3 mjeseca prije bolovanja, te povećanje naknade za rad blagdanom i praznikom s 50 na 100 posto. Isto tako, već duže vrijeme radimo na zapošljavanju stranih radnika, no i to su procesi koji traju. Naime, angažirana je agencija za posredovanje u zapošljavanju kako bi se doveli strani radnici, a prema zadnjim informacijama koje imam, za sada je u Zagreb stigao prvi strani radnik. Odrađena je prijava boravka, te liječnički pregled. Slijedi prijevod vozačke na hrvatski jezik te rješavanje ostalih potrebnih koraka kako bi mogao obavljati posao vozača u Autotroleju. Sljedeća dva radnika, prema informacijama iz agencije, imaju let za Zagreb 12. svibnja. Za ostale radnike je u tijeku ishodovanje viza, te nije poznat točan datum dolaska, a putem agencije za posredovanje u zapošljavanju, planirano je zapošljavanje ukupno 20 stranih radnika. Dakle, kao što sam rekao, zaista nastojimo pronaći rješenje, no radi se o kompleksnom problemu koji zahvaća i bogate europske zemlje. Ipak, vjerujem da će sve mjere koje poduzimamo uskoro rezultirati vidljivim pomacima te da će putnici, ali i vozači, biti zadovoljniji, kaže Filipović.
Ogorčeni sindikalisti
Zbog kraha javnog prijevoza u Rijeci ogorčeni su i sindikalisti u Autotroleju, tako Marina Palčić, predsjednica Nezavisnog sindikata radnika Hrvatske ističe da je riječ o rekordnom broju izostanaka polazaka autobusa do sad, a situacija bi se, smatra, mogla dodatno pogoršati.
– Problemi su eskalirali krajem travnja nakon inspekcijskog nadzora i utvrđenih brojnih nepravilnosti. Osim toga, veliki broj vozača nije iskoristio godišnji odmor za 2023. godinu, što ukazuje na lošu organizaciju poslovanja unutar Društva i zanemarivanje prava radnika. Poslodavac je usvojio praksu da određenom broju vozača neće omogućiti korištenje godišnjeg odmora, već će im ponuditi isplatu po isteku zakonskog roka, 30. lipnja tekuće godine. Skandalozno je da se gradsko komunalno društvo tako poigrava s radnicima. Podsjetit ću da je pravo na godišnji odmor neotuđiva ustavna kategorija, zajamčena člankom 56. Ustava. Ako se pitate jesu li odgovorni za raspoređivanje vozača i određivanje njihovih godišnjih odmora sankcionirani, odgovor je nisu te vjerojatno neće biti ni ubuduće. Svi oni koji marljivo rade svoj posao i preko čijih leđa jedva opstaje ovo komunalno društvo, sada moraju podnijeti gnjev građana. Gnjev koji je opravdan, jer naši sugrađani zaslužuju kvalitetan i pristupačan javni prijevoz. Do onih odgovornih za ovakvu situaciju, građani ne mogu doći. Stoga, ovim putem pozivam građane da pokažu razumijevanje prema radnicima Autotroleja, ističe Palčić.
Palčić smatra da bi zahtjev njenog sindikata za povećanjem plaća u ukupnom iznosu od 3,3 milijuna eura, odnosno oko 500 eura u neto iznosu, riješio problem odljeva vozača.
– Trenutno je najavljenim povećanjem pad usporen, ali ne i zaustavljen. Povećanje koje mi zahtijevamo riješit će problem nedovoljnog broja vozača, ali dok se to ne ostvari, potrebno je hitno i odlučno djelovati kako ne bi došlo do potpunog kolapsa javnog prijevoza, kaže Palčić.
Smatra i da dovođenje stranih radnika neće riješiti problem.
– Pokušaj rješavanja problema dovođenjem radnika iz trećih zemalja putem agencije za ustupanje radnika pogrešan je pristup. Unatoč tome što je odabrana agencija probila sve ugovorene rokove na natječaju, Uprava se još uvijek ne odlučuje na raskid ugovora s tom agencijom. Sve dok se Uprava i osnivači oslanjaju na agenciju koja ne poštuje rokove, neće ni posezati za drugim rješenjima. Stoga je nužno momentalno raskinuti ugovor s agencijom za ustupanje radnika, ističe Palčić.
Opravdani bijes
Mateo Mavrić, predsjednik Sindikata vozača i prometnih radnika kaže kako je trenutna situacija posljedica inspekcijskog nadzora koji je utvrdio ono na što sindikat već godinama upozorava.
– Ne možemo više raditi protuzakonito. Nedostaje nam barem dvadeset do 30 vozača da bi održavali ovakav, reducirani vozni red. Upitno je i kako će vozači iskoristiti stare godišnje odmore, do 30. lipnja. Ono na što moram upozoriti je i da su reducirani jedino polasci na gradskim linijama, dok prigradske voze po normalnom voznom redu. Jesu li građani Rijeke manje važni od onih iz okolnih gradova i općina. Pri tom imamo konstantni odljev vozača. Prošle godine otišlo ih je 36, što u mirovinu, što je dalo otkaz, a ove godine već njih 17, kaže Mavrić.
Mavrić apelira na Riječane da svoj opravdani bijes zbog izostanaka polazaka autobusa ne iskaljuju na vozačima.
– Oni nisu krivi za to, ljudi samo rade svoj posao. Ne određuju vozači koji će autobusi krenuti, a koji ne. Taj pritisak putnika, s pravom ogorčenih, mogao bi rezultirati samo još većim brojem bolovanja i još manjim brojem polazaka autobusa, kaže Mavrić.
Bartulac: Sad sve dolazi na naplatu
Među onima koji su dali otkaz u Autotroleju je i Alen Bartulac, predsjednik Sindikata primorsko-goranskih komunalaca koji je 27 godina radio kao vozač gradskih autobusa.
– Nemam riječi kojima bih opisao ovu situaciju. Odavno smo upozoravali sve uprave Autotroleja da moraju zadržati vozače, ali nitko nije imao sluha za to i sad sve dolazi na naplatu. Ja sam dao otkaz u Autotroleju, nakon 27 godina rada, a da me nitko od rukovoditelja nije pitao zašto odlazim i mogu li učiniti nešto da ostanem. Nitko ništa. To je odnos prema vozačima, dok, s druge strane, govore kako vozača nedostaje i kako poduzimaju sve da ih zaposle. Njima je Autotrolej igračka i ne shvaćaju da ljudi odlaze ne samo zbog niskih plaća nego i nemogućnosti korištenja godišnjih odmora, dvokratnih smjena i drugih problema. A tko će za ovakvu situaciju odgovarati – nitko. Hoće li se ikad potegnuti pitanje oko utvrđivanja odgovornosti za uništavanje nekad ugledne tvrtke, pita se Alen Bartulac.