Foto Mladen Trinajstić
Je li ovo nova Mrtvaška, pitaju iz Unije Kvarnera i Akcije mladih.
povezane vijesti
Predstavnici Unije Kvarnera – vijećnik u Skupštini PGŽ Nedjeljko Pinezić te Đanino Sučić, vijećnik Gradskog vijeća Grada Cresa u društvu s tajnikom Akcije mladih, Bojanom Kurelićem održali su tiskovnu konferenciju u trajektnoj luci Valbiska, a sve kako bi ukazali na netransparentnost plana građevinskih zahvata koje nadležna županijska tijela razvijaju i pripremaju za realizaciju u tom otočanima izuzetno važnom prometnom sjecištu.
– Na moje više puta upućeno vijećničko pitanje o planovima zahvata u luci Valbiska dobivali smo općenite i nedorečeno odgovore iz kojih, unatoč našim htijenjima, nismo uspjeli razaznati što se, kada, niti s kojim ciljem ondje planira raditi i graditi, unatoč tome što je u županijskom magazinu “Zeleno i plavo” prethodno bila objavljena skica zahvata s kratkim opisom namjeravanih intervencija u prostoru, ustvrdio je na početku presice Pinezić.
Saznali gotovo slučajno
“Neprotočnost” službenih komunikacijskih kanala koji bi, ako ičemu, trebali služiti otvorenom i transparentnom dijalogu političkih struktura ali i njihovoj komunikaciji s građanima dodatno je dokazala naša spoznaja, do koje smo došli gotovo slučajno, prateći mrežne objave Zavoda za prostorno uređenje PGŽ, da je planerski već poprilično dovršeno Programsko-prostorno rješenje zahvata planiranih u luci Valbiska, a koje je po nama sve samo ne dobro, smisleno i otočanima potrebno, ustvrdio je Pinezić.
Prema tim planovima, kaže Pinezić, na Valbiski se planiraju ukloniti svi postojeći gospodarski objekti – benzinska pumpa, trgovina te dva ugostiteljska objekta, a zasipanjem mora nestala bi i postojeća komunalna lučica.
Umjesto već uhodanih gospodarskih objekata u kojima je zaposleno dvadeset ljudi s područja Grada Krka i mjesnih odbora Šotoventa, planira se izgradnja velebnog putničkog terminala po uzoru na putnički terminal u riječkoj luci, isti onakav kakav je godinama služio kao teretana i koji se sad pretvara u urede velike projektantske kompanije, nastavio je Pinezić ne skrivajući svoje nezadovojstvo praksom planiranja i projektiranja koje ne osluškuje stvarne potrebe ljudi koji na otocima žive te se ondje koriste prometnom infrastrukturom.
Ovakvim se potezom dovodi u pitanju egzistencija sada zaposlenih ljudi i poduzetnika koji djeluju u luci Valbiska te se pripremaju velika, skupa i nepotrebna ulaganja koja, zbog nekog razloga, uopće nisu iskomunicirana s javnošću.
“Projektno unazađenje”
– Prema planovima koje smo “pronašli” i koje su se nadležni, zbog nekog razloga očito potrudili ne pokazati javnosti, zaključujemo da gradnja putničkog terminala, njegova funkcionalnost i sadržaji nisu primjereni potrebama putnika koji prolaze kroz luku Valbiska, posebice ne u režimu vršnog opterećenja ali ni ljetno-zimskim oscilacijama frekvencije prometa, napomenuo je pak Sučić.
Konačno, osnovi uvjet veće protočnosti vozila su trajekti većeg kapaciteta prihvata vozila ili veći broj linija. Linija Valbiska-Lopar još uvijek prometuje samo s jednim trajektom pa je za veću protočnost vozila potrebno uvesti još jedan trajekt, kao što je to slučaj na liniji Valbiska-Merag.
Ovim je projektom zamišljeno veće parkiralište za automobile, koji će očito satima čekati na ukrcaj jer će, zaključujem, trajekti rjeđe prometovati, a to nije niti može biti rješenje koje će poboljšati uslugu prometa u odnosu na sadašnju situaciju, zaključio je creski gradski vijećnik primjetivši da se “projektno unazađenje” iščitava i u novim planom na Valbiski predviđenom izgradnjom terminala za prekrcaj pacijenata na Krk sa susjednih otoka dopremljenih vozilima hitne pomoći.
Umjesto da tražimo način organizacije te usluge bez potrebe prekrcavanja pacijenata, mi sad ondje planiramo izgraditi upravo njihovom “pretovaru” namijenji objekt, što je apsurd, rezolutan je Sučić.
“Mrvi vez”
Bojan Kurelić ukazao je pak da se prema dostupnim mu informacijama na Valbiski planira zatrpati postojeću lučicu s 50 komunalnih vezova, i to radi izgradnje pomoćnog veza za trajekt u raspremi odnosno “mrtvi vez”.
Time će stanovnici mjesnih odbora Skrbčići-Pinezići, Vrh, Poljica i Milohnići, većinom ribari, izgubiti sigurne vezove a luka Valbiska i svoj jedini preostali ekološki bazen važan za protok bujičnih voda i za apsorpciju udarnog vala u pristanišni zid luke.
Također, poremetiti će se i dobri maritimni uvjeti pristajanja trajekata na rampe najbliže parkiranim automobilima, ocjenio je Kurelić zaključivši da su svi ti loše, nepotrebno i besmisleno planirani “razvojni iskoraci” luke Valbiska rezultat činjenice da županijskim lučkim upravama, u funkciji čelnika njihovih Upravnih vijeća, dirigiraju “političke figure” koje nemaju veze s otocima, njihovim lukama niti problemima njihovih korisnika.
Nova Mrtvaška?
Pinezić, Sučić i Kurelić ocjenili su i da bi se, nastavi li se netranspretno planirati i projektirati, luka Valbiska mogla prometnuti u slučaj sličan onome kojemu svjedočimo u uvali Mrtvaška, a koja uzroke vuče iz iste prakse na koju oni, drže još uvijek pravovremeno, nastoje ukazati u ovom “slučaju”.
Treba napomenuti da se većina prometa iz luke Valbiska odvija prema Mergu na otoku Cresu i obratno. Luka Merag je sastavni dio prometne infrastrukture ove trajektne linije, a uvjeti prometa u toj creskoj luci drastično su lošiji od onih u Valbiski.
Ondje nedostaje treća traka, trgovina i ugostiteljski objekti a vidljiv je i manjak sanitarija, napomenuo je Sučić. Nažalost, zabilježena su i dva smrtna stradanja motorista kod iskrcaja s trajekta upravo zbog nepreglednosti ceste, odrona kamenja, suženog kolnika i nepostojanja nogostupa, manjkavosti koje bi trebalo riješavati prije no što se na Valbiski krene graditi nova “terminalska teretana”.
Sve to daje još teži pečat neodgovornosti u upravljanju lukom Merag i paniranju unapređenja stanja u prometu u luci i njoj pripadajućoj infrastrukturi, ustvrdio je spomenuti, budućnošću Valbiske i luka s kojima je ona povezana zabrinuti trojac.