Foto V. MRVOŠ
Već prvog dana bila je gužva jer na početku sniženja je najveći izbor robe, a ima i svih brojeva, pa to znaju iskusni kupci koji dolaze po točno planirane odjevne predmete, kaže Sandra Brandić, voditeljica jedne od mnogobrojnih trgovina odjeće u Tower centru Rijeka. No, traženi su i ostali artikli
povezane vijesti
RIJEKA – Početkom srpnja počela su ljetna sezonska sniženja. Već prvog dana velik dio trgovina bio je označen ponudama s oznakama Sale 50%, iako je bilo malo proizvoda u ponudi s takvim popustom. No, neke trgovine tek su se spremale za popuste.
– Radit ćemo cijelu noć na mijenjanju cijena na artiklima, kažu nam prodavačice iz jedne trgovine odjećom u Tower centru, za koje je kraj radnog vremena u 21 sat bio tek početak velikog posla snižavanja cijena.
Kupci i »šetači«
U trgovini odjeće Core, također u Tower centru, artikli su već bili označeni sa sniženim cijenama, a osoblje raspoloženo za razgovor. Voditeljica poslovnice Sandra Brandić nam je detaljno objasnila navike kupaca.
– Već prvog dana bila je gužva jer na početku sniženja je najveći izbor robe, a ima i svih brojeva, pa to znaju iskusni kupci koji dolaze po točno planirane odjevne predmete, kaže Brandić.
U gotovo svim trgovinama Towera, najvećeg trgovačkog centra u ovom dijelu Hrvatske, izlozi su izlijepljeni popustima, a u trgovinama ne nedostaje ni kupaca.
– Ni slučajno me ne snimajte kako kupujem na popustima, kaže mlađa ženska osoba u društvu svog dečka koji se zagonetno smije i nosi nekoliko vrećica. On bi rado prokomentirao sniženja, ali ga cura sprečava u izjavi i odvlači u drugu trgovinu u strahu da se ne zatvori.
Sezonski popusti su mnogima jedina prilika da, nakon uvođenja eura i zaokruživanja cijena, naravno u pravilu naviše, te zbog galopirajuće inflacije, povoljnije kupe odjeću i obuću, ali i neke druge stvari koje inače samo mogu gledati u izlogu ili na policama trgovina.
– Upravo sam kupio neke vitaminske tablete na akciji u sportskoj trgovini, kaže nam jedan poznati Riječanin.
Nakon popodnevne šoping patrole prvog dana popusta, kada su mnogi nakon radnog vremena krenuli u kupnju onog što su točno namjeravali, drugi dan ujutro doveo je u Tower uglavnom »šetače«, kupce koji se u pravilu žale na razne nepravilnosti u prodaji robe, pa i na razne trgovačke trikove.
Roštilj u pola cijene – Jadranka Babić
Jedan stariji gospodin u društvu svoje supruge, očigledno neraspoložen zbog toga što mu se supruga odlučila na dodatni trošak, iako, kako kaže, ima pun ormar robe, održao nam je predavanje o raznim mogućnostima »varanja kupaca«.
– Nema tu nikakvih popusta, kaže on, te naglašava da se prvo podignu cijene, a zatim spuste…
On bi se možda i fotografirao i dao ime, ali supruga je odrješita i napominje da je samo sramoti, a sada bi to činio i javno.
Pravilnik i zakon
Upravo za sprečavanje takvih propusta ili zavaravajućih praksi postoji Pravilnik o uvjetima i načinu provođenja sezonskog sniženja, usklađen s europskim direktivama o boljoj zaštiti potrošača, koje je donijelo Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja u ljeto 2022. godine, nakon što je prethodno donesen novi Zakon o zaštiti potrošača.
Tim pravilnikom je propisano da se sezonsko sniženje odvija dvaput godišnje. Zimsko sezonsko sniženje započinje 27. prosinca, ljetno sniženje 1. srpnja, a oba mogu trajati najdulje 60 dana, odnosno ljetno do kraja kolovoza ili do isteka zaliha. Tijekom razdoblja sezonskog sniženja trgovac je dužan istaknuti dvije cijene na artiklu, sniženu cijenu i najnižu cijenu istog proizvoda tijekom 30 dana prije početka sezonskog sniženja. Obje cijene moraju biti istaknute vidljivo i čitljivo kako bi kupcu bilo jasno o kolikom sniženju se radi u odnosu na redovnu cijenu.
Prema Pravilniku, to se ne odnosi jedino na oglašavanje usluga i ugovore o pružanju usluga sklopljene izvan poslovnih prostorija i na daljinu, odnosno online, što je u zadnje vrijeme postao i veliki trend u Hrvatskoj, kao i u svijetu. Naime, iako se smatra da su stvari na popustu jeftinije putem interneta, to u mnogim slučajevima i nije tako.
Sandra Bandrić zna prepoznati iskusne kupce
Pravilnik kaže da ako u 60 dana trajanja sezonskog sniženja trgovac ne proda svu robu koja je na popustu, može nastaviti s prodajom robe po najnižoj sniženoj cijeni sve do isteka zaliha, ističući isključivo tu cijenu. Treba napomenuti da za razliku od akcijskih prodaja i rasprodaja, sezonsko sniženje podrazumijeva prodaju proizvoda po istoj sniženoj cijeni i nakon isteka sezone, a do isteka zaliha. S tim da se nakon isteka 60 dana takva prodaja više ne smije reklamirati kao sezonsko sniženje.
Reklamacije
Što se tiče reklamacija, ako je roba kupljena na sezonskom sniženju, a ima neki materijalni nedostatak, za nju vrijede odredbe Zakona o obveznim odnosima. To znači da trgovci odgovaraju za sve takve nedostatke u roku od dvije godine od dana kupnje, osim za proizvode s greškom gdje je to taksativno navedeno pri prezentaciji takve robe.
I na kraju naše šoping patrole u trgovini Lonci i poklopci nailazimo na Vjekoslava i Petru koji razgledavaju posuđe. Na upit kupuju li baš zbog popusta i sezonske rasprodaje, odgovaraju:
– Ne kupujemo zbog sezonskih sniženja, već zato jer nam nešto treba i jer nam se sviđa, a ako je još i popust, onda je to još bolje, kaže ovaj simpatičan par.
Petra i Vjekoslav razgledavaju kuhinjsko posuđe
U toj trgovini traženi su veliki roštilji, bez kojih se ne može zamisliti ljeto. Za sve one koji uživaju u pripremi hrane na taj način, a žele izgledati puput pravog kuhinjskog grill majstora, na popustu od 50% je i veliki, možemo reći i »profesionalni« roštilj po cijeni od 334,50 eura. Voditeljica poslovnice Jadranka Babić kaže da je osim roštilja na popustu dosta artikala, kao i sve popularnije wok posuđe.
Oprezno s kupnjom putem interneta
Marko Paripović, predsjednik Udruge Potrošački centar, napominje da posebno oprezan treba biti kod sezonskih popusta kada se kupuje putem interneta.
– Treba provjeriti o kakvim se online trgovinama radi i kakve su kvalitete proizvodi temeljem iskustava kupaca koji su koristili te usluge, ako se prvi put kupuje kod nekih internetskih trgovaca. Ako se prvi put kupuje online, treba koristiti iskustva stalnih online kupaca, a opreza nikad dosta, kaže Paripović.
Majice za 2,99, hlače za 5,99 eura
U potrazi za najjeftinijom ponudom obišli smo većinu trgovina i nailazili na razne popuste od 20 pa do čak 70 posto za kožne sandale – japanke (ženske su 9,99 eura, a muške 7,99), s kvalitetnom gumom na oplatima. Pamučna majica može se naći već za 2,99, a pamučne duge hlače za 5,99 eura.
Dvije radne nedjelje
Iz Tower centra poručuju da se odjeća, obuća, sportski asortiman, sunčane naočale i modni dodaci, kozmetika, tehnika i kućanski aparati i još mnogo toga može pronaći po nevjerojatnim cijenama. Poznati brendovi nude popuste od 20 do čak 60 posto. Korisna informacija je i da je Tower Centar Rijeka ovog mjeseca otvoren prve dvije nedjelje, 7. i 14. srpnja.