Kreativci

Od učeničke pravopisne patrole do reciklirane poezije: Mjesec u OŠ Brod Moravice u znaku hrvatskog jezika

Marinko Krmpotić

Osmaši su na terenu istražili pravopisnu i gramatičku točnost objavljenih plakata, obavijesti i ostalih javno izloženih sadržaja, šestaši su bilježili riječi mjesnog govora



BROD MORAVICE – Nizom raznovrsnih i vrlo kreativnih aktivnosti učenici OŠ Brod Moravice obilježili su tijekom ovog, djelomično i prošlog mjeseca, Mjesec hrvatskoga jezika. Time su i sami dali pažnje vrijedan doprinos ideji koju je 2014. godine pokrenuo Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje predlažući da se svake godine od 21. veljače (Međunarodni dan materinskog jezika) do 17. ožujka (dan objave Deklaracije o nazivu i položaju hrvatskoga književnog jezika) učenike i okolinu u kojoj žive motivira na razmišljanje o povijesti, značaju i vrijednosti hrvatskog književnog jezika. U OŠ Brod Moravice ove godine aktivnosti je osmislila Jasna Šepac, prof. koja nam je rekla:


»Svrha nastavnog predmeta hrvatski jezik je, između ostalog, osposobljavanje učenika za točno i prikladno sporazumijevanje hrvatskim standardnim jezikom, stoga su učenici osmog razreda postali jednodnevna pravopisna patrola i na terenu istražili pravopisnu i gramatičku točnost objavljenih plakata, pozivnica, informacija, obavijesti i ostalih sadržaja javno izloženih na oglasnim pločama, vratima i izlozima u centru Brod Moravica.


Interni rječnik


Zadatak su shvatili vrlo ozbiljno i odgovorno, a obavili ga temeljito i stručno, uz fotografije i bilješke pojašnjenja. Zadovoljni smo malim brojem pogrešaka. Budući da su neki učenici šestog razreda autohtoni govornici brodmoravičke kajkavštine, zajedno smo zabilježili pedesetak riječi mjesnog govora. Priključila nam se i knjižničarka Sanja Despot Abramović jer je to i njen govor, ali i učiteljica Veronika Crnić-Zagorščak, koja je goranska štokavka pa nam je prenijela kako se te riječi pišu i izgovaraju na njenom, štokavskom dijalektu. Potom smo sve te riječi preveli i na čakavski jer je Gorski kotar područje govora sva tri narječja; dominantno kajkavskog, ali i štokavskog i čakavskog.


Pjesnički kutić




S obzirom da su naši šestaši jako kreativni, započelo je pravo malo natjecanje tko će se sjetiti više »domačih reči«. Naš mali rječnik ostaje u razredu trajno, a učenici će ga nadopunjavati kontinuirano.


Nadalje, naše smo učenike usmjerili na grupno pisanje poezije, podijeljeni u tri grupe prema tri tematske cjeline; »Ča – kaj – što«, »Gorski kotar« i »Lidji« (Ljudi).


Jedni su drugima bili nadahnuće i začas su nastali lijepi dječji stihovi na zavičajnom idiomu koje nećemo zadržati samo za sebe, već ih ponosno odaslati u svijet sudjelovanjem na dječjim literarnim natječajima«, rekla nam je prof. Šepac dodavši kako je i jučerašnji, prvi dan proljeća, prošao u posebnom ozračju.


»Prvi dan proljeća ujedno je i Svjetski dan poezije i eto prilike za iskušati nešto novo. Nakon slušaonice Kutić poezije, u kojoj smo slušali stihove A. G. Matoša i Dobriše Cesarića, upoznali smo osmaše s pojmom blackout poezije (poezija zatamnjenja). Za one koji još nisu čuli, to je oblik »reciklirane poezije«, postupak nastajanja nove pjesme iz vezanog teksta tako da učenici letimično pogledaju odabrani tekst i zaokruže riječi koje se tematski slažu dok sve ostalo zacrne flomasterom na način koji izaberu. Tako iz postojećeg umjetničkog rada nastaje posve nov pjesničko-likovni izričaj, što su naši osmaši vrlo uspješno realizirali«, rekla je prof. Šepac naglasivši kako obilježavanjem Svjetskog dana poezije u OŠ Brod Moravice završavaju nakratko povijesno-jezičnu preokupaciju ožujka i najavljuju travanj, mjesec u znaku knjige, spremni za nove ideje, projekte i promišljanja u duhu nam »drevnog i lijepog jezika Hrvata«.