Paljba na Arrivu

Goranin se žali na usluge autoprijevoznika: ‘Karta je skuplja 40 posto, autobusi se stalno kvare, a put predugo traje’

Marinko Krmpotić

Autobusna postaja Delnice otvorena je samo do 16 sati / Foto M. KRMPOTIĆ

Autobusna postaja Delnice otvorena je samo do 16 sati / Foto M. KRMPOTIĆ

Karta je skuplja 40 %, autobusi se često kvare, nisu klimatizirani, povratak starom cestom predugo traje... navodi Butigan, a iz Arrive ukazuju na nerentabilne linije, pandemiju, inflaciju i rekordne cijene energenata te predlažu ugovor o javnoj usluzi



DELNICE – Naš čitatelj Zlatko Butigan koji svakodnevno putuje na posao u Rijeku javio nam se tekstom koji je poslao i službama autoprijevoznika Arriva, kojim se žali na bitno poskupljenje mjesečne karte, kao i upitnu kvalitetu usluga Arrive. Pritom naš čitatelj podsjeća na poslovnu politiku tvrtke Arriva koja je oglašena i na službenim internetskim stranicama gdje, između ostalog, stoji: »Zadovoljstvo korisnika jedan je od ključnih kriterija našeg poslovanja. Pridajemo veliku pozornost mišljenjima putnika, njihovim prijedlozima, preporukama, kao i njihovim napomenama«. Suprotno tome, tvrdi Butigan, na njegov dopis nije reagirao nitko, a osobno je sam u niz navrata bio svjedok ponašanja i zbivanja koja su potpuno suprotna proklamiranim visokim standardima:
»Konkretno, od početka veljače mjesečne radničke karte poskupjele su na iznos od 1.345 kuna. Karta je u 2021. godini iznosila 960 kuna, za siječanj su poskupjeli za 40 kuna, a sada još za 345 kuna, dakle karta je poskupjela 40 posto. Nadalje, usluge su koma, žalosno loše. Neki se dan opet pokvario autobus na obilaznici Rijeke, otkazao je volan, iscurilo ulje i čekali smo 40 minuta na zamjenski bus. Vozač nije obavijestio putnike o kvaru, niti im je rekao koliko će se čekati za nastavak putovanja. Autobusi su u užasnom stanju, uglavnom neispravni i zato nesigurni. U posljednje dvije godine, autobus je stao u kvaru više puta, nekoliko puta na Orehovici (jednom kod Galenskog, drugi put kod INA-ine benzinske), ispod Kamenjaka i na Kamenjaku itd. Autobusi su zimi neugrijani, smrzavamo se do Rijeke, a ljeti nisu rashlađeni jer vozači ne smiju paliti autobus prije kretanja radi štednje goriva. Dio vozača uopće ne nosi maske, niti vodi računa da svi putnici nose maske. Internet je u funkciji samo u boljim, zamjenskim autobusima.


Poslije 16 sati za nuždu iza zgrade


»Radnim danom poslije 16 sati, kao i vikendom, autobusna stanica Delnice je zatvorena. Nema mogućnosti kupnje vozne karte, korištenja sanitarija ili sklanjanja od nevremena. Žalosno je što putnici iz prolaznih linija, nuždu vrše iza zgrade autobusne stanice«, piše Butigan, a u odgovoru Arrive stoji: »Kada je riječ o Autobusnom kolodvoru Delnice, napominjemo kako isti udovoljava svim propisanim standardima, a to se odnosi i na čekaonicu u sklopu istoga, dok je njegovo radno vrijeme prilagođeno trenutnom opsegu poslovanja. Kupnju karata, osim na lokaciji, putnici mogu izvršiti i online, putem webshopa ili Arriva Croatia mobilne aplikacije, baš kao i kod voznog osoblja u autobusu«.

 


»Slijepi« putnici




Autobusom se bez karte, dakle besplatno voze (a time se ne obračunava i ne plaća PDV) sadašnji i umirovljeni radnici Autotransa (sestrinske firme). Zanima me kako se to, sukladno važećim zakonskim propisima, obračunava naknada putnog troška? Osim toga, besplatno putuju policajci (bez službene odore, ali sa značkom), vjerojatno radi neke međuagencijske suradnje. Također, autobus u povratku iz Rijeke ne vozi autocestom, već starom cestom. Za putnike to znači dulje putovanje, za Arrivu jeftinije. Po voznom redu iz prošlog stoljeća, putovanje Rijeka – Delnice treba trajati sat vremena? Uza sve to, Arriva je od početka pandemije ukinula radničku liniju za Rijeku od 5.40 sati, kao i linije od utorka do četvrtka s polaskom u 8 sati. Uzaludni su bili svi pregovori lokalne samouprave s uvaženim prijevoznikom za ovu lokalnu liniju Delnice – Rijeka – Delnice, ali zato je Arriva pritisnuta konkurencijom (Flexbus i Brioni) uvela izuzetno povoljne linije Rijeka – Zagreb. I na kraju pitam se kome se zapravo podnosi prigovor putnika? Arrivi ili Autotransu, jer zbunjujuće je da se prigovori preko e-maila šalju na adresu Arrive, a putem pošte na Autotrans, piše u svom dopisu Zlatko Butigan.
Zamolili smo predstavnike Arrive za komentar ovih tvrdnji, a u dopisu koji su nam poslali stoji: »Zadovoljstvo korisnika zaista je jedan od ključnih kriterija našeg poslovanja. Sve komentare korisnika shvaćamo ozbiljno i na iste odgovaramo u najkraćem mogućem roku. Točno je da je u dva navrata Arriva na liniji kojom putuje g. Butigan korigirala cijenu radničkih karata, a na navedeno nas je prisilila situacija u kojoj se nalazi naša tvrtka i općenito autobusni prijevoz putnika. Naime, osim sufinanciranja pojedinih kategorija putnika, većinu županijskih linija Autotrans d.d. obavlja na vlastiti trošak, pošto su iste nerentabilne. Unutar zadnjih desetak godina, uslijed konstantnog smanjenja broja putnika, većina županijskih linija postala je neprofitabilna. Pridodamo li ovome pandemiju, inflaciju i rekordne cijene energenata, vjerujemo da je jasno kako kao tvrtka ulažemo maksimalne napore u pružanju usluge prijevoza koja bi zadovoljila većinu potreba lokalne zajednice, a nerijetko linije održavamo doslovno za nekolicinu putnika generirajući ogromne gubitke.


Ugovor o javnoj usluzi


Kao što već svi znamo, jedino kvalitetno rješenje održivosti lokalnog, odnosno županijskog prijevoza jest uvođenje ugovora o javnoj usluzi, što je s 1.1.2022. godine prva učinila Zagrebačka županija.
No, i u ovako teškoj situaciji ne prestajemo brinuti o sigurnosti putnika. Sva naša vozila, osim obveznih zakonskih pregleda, prolaze kroz stroge interne tehničke kontrole. Unatoč svim naporima koje poduzimamo u pogledu kvalitete i sigurnosti vozila, kvarovi se ponekad događaju i u takvim slučajevima uvijek nastojimo promptno reagirati te šaljemo zamjenski autobus kako bi putnici sa što manjim kašnjenjem stigli na svoja odredišta. Provođenju epidemioloških mjera u autobusu pridajemo puno pažnje te je u više navrata, tijekom redovnih inspekcijskih nadzora, utvrđeno kako se sve važeće mjere poštuju i provode, no svakako ćemo voznom osoblju napomenuti da skrenu dodatnu pozornost na navedeno. Putovanje u Arrivinim autobusima moguće je samo s važećom voznom kartom te s tim u vezi nemamo saznanja da određene kategorije putnika poput spomenutih umirovljenika Autotransa ili policijskih službenika putuju besplatno, no nema sumnje da ćemo spomenuto istražiti.
Nadalje, potvrđujemo navod g. Butigana da linije iz Rijeke za Delnice prometuju starom cestom, što je sukladno važećoj dozvoli i pripadajućem itineraru. Istovremeno moramo korigirati navod kako smo ukinuli liniju Delnice – Rijeka u 5.40 sati budući da je ista, upravo zahvaljujući pregovorima s predstavnicima lokalne samouprave, nakon kraćeg prekida ponovo uspostavljena 7. rujna 2020. te i dalje prometuje. Nažalost, zbog slabog interesa za polazak iz Delnica za Rijeku u 8 sati, reducirali smo isti i on trenutno prometuje samo ponedjeljkom i petkom, no nismo ga u potpunosti ukinuli imajući u vidu potrebe stanovništva Gorskog kotara, posebice stanovnika Vrbovskog, od kuda ova linija polazi. U slučaju većih potreba nego što trenutno postoje svakako ćemo nastojati pojačati prijevoz, no moramo biti svjesni situacije u kojoj se u ovom trenutku nalazi javnolinijski prijevoz putnika te da je jedino kvalitetno i održivo rješenje uvođenje ugovora o javnoj usluzi, koje je u domeni županija«, piše u odgovoru Arrive.