NA ČEKANJU

Čvor Šmrika i iduće godine usko grlo kvarnerskih otoka: “Govorili su da je to urgentni projekt”

Marinko Glavan

SNIMIO SERGEJ DRECHSLER

SNIMIO SERGEJ DRECHSLER

Točan termin početka radova u ovom trenutku je teško odrediti, kažu u Hrvatskim cestama, uz napomenu da je procijenjeni rok izgradnje novog raskrižja 12 mjeseci od datuma uvođenja odabranog izvođača radova



Kružni tok na čvoru Šmrika koji povezuje riječku obilaznicu (A7) s jadranskom magistralom (DC8) i dalje s krčkim mostom i glavnom prometnicom na tom otoku (D102), od same izgradnje predstavlja usko grlo na kojemu se, osobito u ljetnim mjesecima, ali nerijetko i za vrijeme blagdana i »produženih vikenda«, često stvaraju dugačke kolone vozila, a njihov kakav-takav protok kružnim raskrižjem uglavnom moraju osiguravati djelatnici prometne policije koji po cijele dane na visokim temperaturama upravljaju prolaskom vozila iz pojedinih smjerova.


Vitalno raskrižje


Da rotor nije adekvatan stvarnim prometnim potrebama svjesni su i u Hrvatskim cestama (HC) iz kojih su rekonstrukciju ovog, posebno za otočane vitalnog raskrižja, željeli riješiti omogućavanjem direktnog prolaska s A7 prema krčkom mostu i obrnuto, dok bi se spojevi ostala dva pravca na Jadranskoj magistrali riješili izgradnjom dodatna dva kružna toka, sjeverno i južno od postojećeg, odnosno po jednim u smjeru Kraljevice i Crikvenice. Ovaj projekt je još prije tri godine iz HC-a bio najavljivan kao jedan od prioriteta čijoj će se realizaciji pristupiti u najkraćem mogućem roku, no ni ove turističke sezone ništa se nije promijenilo. Prema odgovoru HC-a na naš upit o tome u kojoj je fazi ovaj projekt, čini se da promjena neće biti ni iduće turističke sezone.


 




Iz Hrvatskih cesta su nam, naime, odgovorili kako očekuju da će tek koncem ove godine, u listopadu, predati zahtjev za izdavanjem građevinske dozvole, dok o roku za raspisivanje natječaja za gradnju nisu dali konkretan odgovor, a sama izgradnja, kada jednom započne, trajat će godinu dana.


– Hrvatske ceste d.o.o. ugovorile su izradu svih vrsta idejnih i glavnih projekata, provedbu geodetskih i geotehničkih istražnih radova, ishođenje lokacijske i građevinskih dozvola za rekonstrukciju državne ceste DC8 i dogradnju čvorišta Šmrika. Na traženje predstavnika Grada Kraljevice zahvat je proširen za 250 metara te je u rekonstrukciju uključeno dodatno četverokrako raskrižje (poslovna zona i dio naselja). Prikupljeni su svi posebni uvjeti i uvjeti priključenja, te je ishođena lokacijska dozvola. U tijeku je izrada glavnih projekata i parcelacijskih elaborata. Do kraja listopada planirana je predaja zahtjeva za ishođenje građevinske dozvole koja je preduvjet za početak radova, odgovaraju na naš upit iz HC-a.


U nastavku navode da je projektom planirano uređenje države ceste DC8 u duljini od oko 900 metara, što uključuje rekonstrukciju postojećeg čvora Šmrika te njegovu dogradnju, kao i izgradnju novog raskrižja u naselju Šmrika na DC8. Dogradnja čvora Šmrika, dodaju, uključuje i rekonstrukciju dijela autoceste A7 u duljini od oko 180 metara i dijela državne ceste DC 102 u duljini od 223 metra koje se spajaju u samom čvoru.


Izgradnja obilaznice


– Glavni dominantni prometni tok je na DC102 i A7 te je i sam čvor Šmrika tako građevinski i prometno organiziran. Predviđena je rekonstrukcija postojećeg kružnog toka, u nesmetani prolaz ispod vijadukta, te zadržavanje postojećeg vijadukta Šmrika, kako bi se u što većoj mjeri iskoristila postojeća infrastruktura. Također je predviđeno novo raskrižje na DC 8 u smjeru Crikvenice kod naselja Šmrika. Na samoj DC 8 predviđa se dogradnja dva kružna toka promjera 25 metara, s kojih se promet preusmjerava prema A7 i DC 102 silazno-uzlaznim rampama. Iz smjera Crikvenice, radi rasterećenja južnog kružnog toka predviđa se izgradnja obilaznice kružnog toka kao direktnog spoja s autocestom A7 po postojećoj prometnici, ističu iz HC-a, uz objašnjenje kako je izrada projektne dokumentacije i ishođenje građevinske dozvole glavni preduvjet za početak radova.


– U skladu sa zahtjevom za ishođenje građevinske dozvole pripremiti će se i natječajna dokumentacija za predmetne radove. Budući da je potrebno provesti navedene upravne postupke i aktivnosti, u kojima sudjeluje i više vanjskih tijela, teško je odrediti točan termin početka radova. Nadalje, u ovom trenutku procjena roka izgradnje bit će 12 mjeseci od datuma uvođenja odabranog izvođača radova u posao, zaključuju odgovor iz HC-a.


Prezagušena cesta


Čvor Šmrika, umjesto da je olakšao promet na spoju cesta što vode prema unutrašnjosti, otoku Krku i dalje prema jugu, vozačima je donio samo frustracije i nezadovoljstvo, osobito stanovnicima otoka Krka i okolnih otoka koji ionako muku muče s prezagušenom otočnom državnom cestom D102, a rotor na »magistrali« postao je još jedna u nizu prepreka koju moraju savladati da bi otišli s otoka ili se vratili kućama, pa tako putovanje između gradova Krka i Rijeke ljeti zna trajati i po više od dva sata. Potvrdio nam je to i gradonačelnik Krka Darijo Vasilić, kazavši da mu je prošle nedjelje za taj put, dug niti 50 kilometara, trebalo dva sata i 15 minuta.


Vasilić ističe kako čvor Šmrika nipošto nije jedini uzrok stvaranju gužvi i kolona na otoku Krku, kao i na prilaznim cestama prema njemu, ali i dodaje kako ni on ni drugi otočani nikako ne mogu biti zadovoljni sporošću HC-a u realizaciji ovog projetka koji bi barem donekle ublažio njihove prometne nevolje.


Vasilić: Govorili su da je to urgentni projekt


– Svi vidimo kakvo je stanje u prometu na Krku i na cestama prema njemu, tijekom ljeta. Dnevno cestom DC102 prođe više od dvadeset tisuća vozila. Problem je što ta prometnica ima previše bočnih pristupa, u odnosu na glavni smjer kretanja vozila, a poseban su problem rotori. Rješenje bi bilo da ih se rekonstruira u dva nivoa, s time da se glavnim smjerovima kretanja prolazi ravno, ispod nivoa samog kružnog toka, kao što je sada slučaj s rekonstruiranim rotorom u Zagrebu. Takvo rješenje planirano je i na čvoru Šmrika, i ono će biti dobro, ali jako smo nezadovoljni brzinom kojom HC priprema projektnu dokumentaciju. Prije tri godine govorili su da je to urgentni projekt, a sada još nemaju ni građevinsku dozvolu. Na sastanku s predstavnicima HC-a, održanom u srpnju, najavili su kako bi rekonstrukcija mogla biti gotova do ljeta 2025. godine, no to je prekratak rok da bi se realno mogao ostvariti, ne vjerujem da je to moguće. Što je razlog otezanju i dugotrajnim pripremama, ne znam, ali sve skupa predugo traje, kaže Vasilić.