MATURALNA PUTOVANJA

Cijena maturalca oko 1.000 eura, najčešća destinacija Španjolska. U iduća dva tjedna maturanti kreću na put

Ingrid Šestan Kučić

Foto PIXABAY

Foto PIXABAY

Maturalci su nešto skuplji nego lani



RIJEKA – Španjolska, Prag, Budimpešta, München – samo su neke od destinacija put kojih će već ovog tjedna krenuti tisuće hrvatskih maturanata, a među njima i oni iz riječkih škola. Prvi polasci riječkih maturanata zakazani su već za kraj tjedna, a većina maturalnih putovanja realizirat će se u iduća dva tjedna. Ono što je specifično za ovogodišnju sezonu maturalaca je da su putovanja nešto skuplja nego lani, a predsjednik Udruženja putničkih agencija pri HGK-u i član Upravnog odbora Europskog udruženja turističkih agencija, Boris Žgomba, objašnjava da veće cijene aranžmana s obzirom na inflaciju ne čude, ali i napominje da su zapravo škole te koje diktiraju cijenu učeničkih putovanja.


– Za školska putovanja raspisuju se javni natječaji u kojem je u detalje propisana destinacija, kao i sve što učenici žele posjetiti. Stoga, cijena putovanja često ovisi o željama roditelja i učenika. Utječe i duljina putovanja, način prijevoza, a sada naravno i inflacija, jer kada poskupljuju usluge, kao što su hotel i prijevoz, tada poskupljuje i aranžman. Prosječno jednodnevno učeničko putovanje košta 50 eura, a tu je riječ o bližim destinacijama, dok višednevna putovanja koštaju u prosjeku 100 eura dnevno. Naravno, cijena opet ovisi ide li se autobusom ili avionom, kao i o tome što će sve to putovanje podrazumijevati, objašnjava Žgomba.


Odgoda škole dobrodošla


Ravnatelji riječkih srednjih škola kažu da su se maturanti u prosjeku odlučili za višednevna putovanja čija je cijena oko tisuću eura. Tako svih šest razrednih odjela Prve sušačke hrvatske gimnazije ovog tjedna kreće u Španjolsku, i to za cijenu oko 900 eura po učeniku, a kako ističe ravnateljica Dina Linić Učur, nisu svi aranžmani isti.




– Dio učenika putuje avionom, dio ide autobusom i brodom. Ima raznih kombinacija, pa su i cijene aranžmana različite, a idu do tisuću eura. Odluku o odabiru aranžmana donosili su roditelji, kaže Linić Učur.


I u Prirodoslovnoj i grafičkoj školi roditelji su zajedno s učenicima odlučivali o destinaciji maturalca pa je tako odluka pala na München, Češku, Slovačku i Poljsku. U toj školi, kaže ravnatelj Radenko Bradić, Španjolska kao moguća destinacija maturalca nije dolazila u obzir.


– U trenutku kada se donosila odluka o maturalnom putovanju Španjolska je zajedno s Francuskom, Belgijom i još nekim državama bila na popisu visoke opasnosti od terorističkih napada. Zbog toga o toj destinaciji roditelji i učenici nisu raspravljali. Odabir destinacija je šarolik, a cijene se kreću od tisuću do maksimalno 1.200 eura po aranžmanu, ovisno što je koji razredni odjel odabrao. Naši učenici na putovanje kreću već u nedjelju. Ove godine je to nešto ranije u odnosu na početak školske godine, jer smo računali da će nastava početi 2. rujna. U međuvremenu je početak nastave odgođen za 9. rujna, a to je ispalo odlično, jer često se događa da se nastavnici i učenici vrate dan prije nastave. Svi budu premoreni i onda je teško započeti školsku godinu. Ove godine imaju odmak i vremena za odmor, ističe Bradić.


Hrvatska i dalje nije atraktivna


Upravo je termin realizacije maturalaca, kaže Žgomba, još jedan od razloga visokih cijena učeničkih putovanja, pogotovo za eventualna putovanja unutar hrvatskih granica.


– Nije Hrvatska ništa skuplja od ostalih destinacija kada su u pitanju učeničke ekskurzije. Međutim, već godinama upozoravamo na termin realizacije tih putovanja. Riječ je o kratkom terminu, unutar rujna. To je period kada su koncentrirana sva putovanja zbog čega je veliki pritisak na prijevoznike i hotelijere zbog čega rastu cijene. Istovremeno, to je period kada je u Hrvatskoj još uvijek sezona, a u Pragu, primjerice, nije. Kada bi se period realizacije putovanja produljio, primjerice do studenog, tada bi i Hrvatska mogla konkurirati u tom segmentu, što u sadašnjoj situaciji nije moguće. Postoje inicijative da se cijene učeničkih putovanja reguliraju, poput besplatnih ulaznica za muzeje ili nacionalne parkove ili pak ulaznica s popustima. Međutim, to su još uvijek samo inicijative, kaže Žgomba.


Hrvatski maturanti, kaže Žgomba, najčešće za destinaciju maturalnog putovanja biraju Italiju, Češku i Mađarsku, a dio njih i Grčku kao destinaciju veće kategorije zabave. Međutim, riječkim maturantima u samom vrhu interesa je Španjolska, što potvrđuje i ravnateljica Prve riječke hrvatske gimnazije, Jane Sclaunich.


– Imamo pet razrednih odjela maturanata i svi osim jednoga putuju u Španjolsku, dok jedan razred ide u Prag. Španjolska je i dalje učenicima najzanimljivija, a sam postupak realizacije maturalnog putovanja traje jako dugo i počeo je još u veljači. Aranžmani za Španjolsku su različiti. Neki idu i tamo i natrag avionom, neki sve autobusom, a neki idu u jednom smjeru avionom te u drugom autobusom. Najskuplji je aranžman učenika koji u oba smjera putuju avionom, oni plaćaju 1.100 eura. Najjefitinije je učenicima koji putuju isključivo autobusom. Njihovo maturalno putovanje košta sedamstotinjak eura, objašnjava Sclaunich.


I svi maturanti Elektroindustrijske i obrtničke škole, kaže ravnatelj Boris Caput, putuju u Španjolsku.


– Do Španjolske idu avionom, a vraćaju se autobusom i cijena aranžmana je 920 eura. To je cijena sa svim fakultativnim izletima, a treba računati da učenicima treba i džeparac, što je najmanje od 300 do 400 eura, zaključuje Caput.


Izlete organiziraju slovenske agencije


Najveći problem kod ugovaranja učeničkih putovanja je izostanak konkurentnosti, jer kako pojašnjava ravnateljica Prve riječke hrvatske gimnazije, Jane Sclaunich, zbog manjka turističkih agencija i prijevoznika roditelji prilikom odabira putovanja zapravo nemaju što birati, a to posebno dolazi do izražaja kod kraćih učeničkih putovanja.


– Prvi put ove smo godine za jednodnevne i trodnevne izlete učenika angažirali slovensku agenciju i bili smo jako zadovoljni. Cijena prijevoza je i 30 posto niža nego u Hrvatskoj. Nakon pandemije, na tržištu hrvatskih turističkih agencija dogodile su se turbulencije i cijene, posebno jednodnevnih izleta, postale su previsoke za ono što se dobije. Nema prijevoznika, manje je agencija i nema konkurencije, a roditelji nemaju što birati. Zbog toga smo se okrenuli slovenskom tržištu i dobili daleko povoljniju ponudu. Moguće je da će se i buduća maturalna putovanja realizirati sa slovenskim agencijama, kaže ravnateljica.