Riječki prijevoznik

Autotrolej o drastično smanjenim prihodima od reklama: “Nema osnove za potraživanje izgubljene zarade”

Marinko Glavan

Foto N. BLAGOJEVIĆ

Foto N. BLAGOJEVIĆ

Potvrđuju da su, unatoč isteku ugovora, reklame još uvijek na 24 autobusa, ali zbog malog broja autobusa koji su raspoloživi za oglašavanje razmatraju hoće li i pod kojim uvjetima raspisati novi natječaj



RIJEKA – Nakon što smo proteklog tjedna objavili tekst o poslovanju Autotroleja s tvrtkom Info Media Group, zakupcem oglasnog prostora na pedeset gradskih autobusa, od kojeg je Autotrolej u nešto više od dvije godine ostvario prihode tek nešto veće od 25 tisuća eura, umjesto ugovorenih gotovo 200 tisuća, pri čemu je oglašavanje na autobusima nastavljeno i nakon isteka ugovora, iz riječkog gradskog prijevoznika odgovorili su na naš upit, postavljen prije gotovo dva tjedna.


Prije objave teksta u Novom listu, na naša pitanja o poslovanju Autotroleja s Info Media Groupom, iako smo ih poslali još 3. siječnja, nisu odgovorili niti iz uprave ovog komunalnog društva, niti iz Grada Rijeke, većinskog vlasnika Autotroleja.


Podsjećamo, ugovor s tvrtkom Info Media Group Autotrolej je sklopio u lipnju 2022. godine, a u ugovoru koji je potpisao tadašnji direktor Autotroleja Alberto Kontuš, stoji da »Ugovorne strane suglasno utvrđuju da je Zakupoprimac obvezan plaćati cijenu zakupa oglasnih površina u iznosu od 750.000,00 kuna (bez PDV-a) godišnje u jednakim mjesečnim ratama«, za prvu godinu zakupa, uz mogućnost produženja ugovora za još jednu godinu.




U dvije godine, koliko je ugovor trajao, trebala je, dakle, biti riječ o iznosu od gotovo 200 tisuća eura. Umjesto tog iznosa, prema odgovoru gradonačelnika Marka Filipovića na vijećničko pitanje Maše Magzan, nezavisne vijećnice u Gradskom vijeću Rijeke, Autotrolej je od početka ugovora s tvrtkom Info Media Group, od lipnja 2022. godine, do rujna 2024. godine, ostvario ukupne prihode od svega 25.424,01 euro, pri čemu je dio autobusa i dalje oblijepljen reklamama koje je ugovorio zakupac, iako je ugovor istekao.


Nastavak suradnje


Iz Autotroleja su, na naš upit od 3. siječnja, potvrdili da su autobusi i dalje oblijepljeni reklamama zakupca.


– Ugovor s Info Media group d.o.o. istekao je 30. lipnja 2024. godine, te trenutno nije zaključen ugovor o zakupu niti s jednim zakupnikom, stoji u odgovoru Autotroleja.


Zanimalo nas je i je li suradnja nastavljena, unatoč isteku ugovora.


– Ugovorom o zakupu vanjskih oglasnih površina na autobusima u vlasništvu KD-a Autotrolej d.o.o. predviđeno je da će zakupodavac (KD Autotrolej d.o.o.) i nakon isteka ugovora i/ili u slučaju prijevremenog raskida ugovora o zakupu oglasnih površina ispuniti obvezu zakupa prema krajnjim kupcima/oglašivačima.


U tom slučaju je zakupac za te autobuse i reklame dužan plaćati mjesečnu naknadu zakupodavcu. Takva odredba nalazila se i u ugovoru s prethodnim zakupcem (Urbanim oglašavanjem d.o.o.) jer su neke od prodanih kampanja trajale dulje nego sam ugovor.


Dakle, i prethodnom zakupcu i Info media group d.o.o. omogućeno je da primjerice dva mjeseca prije isteka ugovora o zakupu ugovore reklamnu kampanju s krajnjim kupcem/oglašivačem u trajanju od primjerice četiri mjeseca.


U tom je slučaju obveza KD-a Autotrolej d.o.o. kao zakupodavca da dva mjeseca nakon isteka ugovora o zakupu reklama i dalje bude na autobusu, a zakupac je u obvezi za ta dva mjeseca KD-u Autotrolej d.o.o. platiti naknadu.


Slijedom navedenog, po isteku Ugovora postavljene su tri reklame kao dio kampanja koje su bile ispregovarane i ugovorene između Info Media Group d.o.o. i krajnjih kupaca/oglašivača za vrijeme trajanja ugovorne obveze s KD-om Autotrolej d.o.o, stoji u odgovoru komunalnog društva.


Zabrana EU-a


Na naše pitanje zašto po isteku ugovora nije raspisan natječaj za novog zakupca, objašnjavaju kako oglašavanje, odnosno komercijalno korištenje nije moguće na autobusima čija je nabava financirana sredstvima EU fondova.


– Kako je od 2018. do 2022. nabavljeno ukupno 91 novo vozilo putem EU projekata, broj autobusa na kojima su se mogle prodavati oglasne površine se značajno smanjio. Stoga su prethodnom zakupcu na raspolaganju bila 123 autobusa, 2022. godine na raspolaganju je bilo 50 autobusa, a trenutno je na raspolaganju manje od 40 autobusa.


Radi se o starijim vozilima koja ne prometuju redovito. Stoga se zbog malog broja autobusa koji su trenutno raspoloživi za oglašavanje razmatra hoće li i pod kojim uvjetima raspisati novi natječaj, odgovaraju iz Autotroleja.


Pitali smo i kolike je prihode Autotrolej ostvario od tvrtke Info Media Group, u odnosu na ugovorenih gotovo 100 tisuća eura godišnje, na što je odgovoreno da je od 1. srpnja 2022., za 2022. godinu od Info Media Group ostvareno 1.838,20 eura prihoda, za 2023. godinu 12.549,14 eura prihoda, dok je za 2024. godine do 30. studenoga 2024. godine ostvareno 14.493,16 eura prihoda, uz objašnjenje da je izlicitirana godišnja cijena za 50 autobusa koji su bili predmet natječaja za zakup oglasnih površina iznosila 750.000 kuna, ali se mjesečna zakupnina obračunava prema stvarnom korištenju autobusa.


– Kako zakupac u trenutku zaključenja ugovora nije preuzeo sve autobuse, od kojih je veći dio bio oblijepljen reklamama prethodnog zakupca, mjesečni obračun zakupnine obračunan je prema stvarnom korištenju autobusa koji su bili u najmu. Novi zakupac autobuse je preuzimao sukcesivno, po isteku reklamnih kampanja prethodnog zakupca, stoji u odgovoru Autotroleja.


Reklamne kampanje


Zanimalo nas je i koliko je autobusa trenutno oblijepljeno reklamama zakupca te kolika je mjesečna cijena zakupa oglasnog prostora po autobusu i jesu li prihodi Autotroleja jednaki tom iznosu.


– Trenutno su reklamama zakupca oblijepljena 24 autobusa, dok je Ugovorom bilo definirano 50 autobusa koji mogu biti oblijepljeni reklamom. Radi se o reklamnim kampanjama prodanim za vrijeme trajanja ugovora te će po njihovom isteku reklame biti skinute s vozila, što je obveza zakupca, stoji u odgovoru, bez navođenja traženih iznosa.


Na koncu, upravu smo pitali i je li u ovom slučaju za Autotrolej nastala šteta, u kojemm iznosu i hoće li Autotrolej potraživati izgubljene prihode od zakupca, kao i tko je odgovoran za nastalu štetu.


– Natječaj je proveden da bi se odabrao zakupac s najboljom ponudom te je iz tog razloga provedena licitacija. Sadašnji zakupac kao i prethodni, plaća naknadu s obzirom na stvarno korištenje autobusa pa nema osnove za potraživanje izgubljene zarade.


S obzirom na promijenjene uvjete poslovanja i značajno manji broj raspoloživih autobusa, za očekivati je da će se prihodi od prodaje oglasnih površina i dalje smanjivati, iz prethodno obrazloženih razloga, odgovaraju iz Autotroleja.


Mnoge nejasnoće


Objašnjenja i konkretne podatke o broju autobusa koji su stvarno bili na raspolaganju zakupcu, od 2022. do sada nismo dobili. Osim podatka da su reklame trenutno na 24 od 50 ugovorenih autobusa, što je gotovo 50 posto, dok su prihodi daleko od tog postotka u odnosu na ugovor.


Iako je Autotrolej, kako se navodi u odgovorima, do 2022. nabavio 91 novi autobus sufinanciran sredstvima EU-a, na koje se reklame ne smiju lijepiti, flota ovog komunalnog društva i dalje broji preko 150 autobusa pa ostaje nejasno zašto je ostvareno svega nešto više od 10 posto od ugovorenih prihoda od oglašavanja.


Čak i ako je dostupan broj autobusa za oglašavanje uistinu tek nešto veći od 10 posto od ugovorenog, ostaje pitanje zbog čega je tadašnja uprava ugovarala oglašavanje na čak 50 autobusa, budući da su do 2022. već bili nabavljeni ili ugovoreni svi novi autobusi, za koje se znalo da se ne mogu koristiti za komercijalno oglašavanje.


Prosječni godišnji prihod od bivšeg zakupca 51.925 eura


Upravu Autotroleja pitali smo koliki su bili prosječni godišnji prihodi od bivšeg zakupca, u periodu od 2012. do 2022. godine.


– Prosječni godišnji prihod ostvaren od prethodnog zakupca iznosio je 51.925 eura. Međutim, ono što svakako valja naglasiti jest da smatramo da navedeni podatak o prosječnom prihodu nije relevantan jer je isti tijekom godina značajno varirao.


U prilog tome možemo istaknuti da je primjerice prihod u 2015. godini iznosio 70.000 eura godišnje, dok je u 2022. godini iznosio 33.000 eura godišnje. Ujedno se napominje i da prihodi od prethodnog zakupca uključuju i prihode od displeja koji se nalaze u vozilima i koje još uvijek koristi prethodni zakupac, stoji u odgovoru Autotroleja.