Foto Marinko Krmpotić
Zakonski okvir koji imaju članice EU-a postoji i u Hrvatskoj, ali se ne provodi. Izuzetak je bilo plaćanje troškova prijevoza srednjoškolaca, no s pojavom korone to je stalo i sad su poteškoće još veće, posebno u Gorskom kotaru gdje i inače nema isplativosti, poručuju iz Arrive
povezane vijesti
Kakve će biti posljedice koje je na autoprijevozništvo na području Gorskog kotara ostavila pandemija koronavirusa, još nije potpuno jasno, ali da će biti ozbiljne i teške te promijeniti nagore mnogo toga, više je no očigledno nakon susreta čelnika goranskih lokalnih samouprava s predstavnicima Arrive, najznačajnijeg autobusnog prijevoznika na primorsko-goranskom području.
Do susreta je došlo na inicijativu Josipa Brozovića, načelnika Općine Mrkopalj koji je, ponukan činjenicom da se bliži početak nove školske godine, a mrkopaljski srednjoškolci još ne znaju kako će do Delnica, predložio razgovor s Arrivom, a na samom je sastanku njegovim pitanjima svoja dodao i načelnik Općine Fužine David Bregovac, rekavši kako gubitak nekih dosadašnjih linija koje su vezale Fužine s Rijekom za određen dio ljudi koji s područja ove općine rade u Rijeci, najvjerojatnije znači traženje stana u Rijeci, odnosno preseljenje, čime se produbljuje demografska kriza.
Neisplativo
U Arrivi su svjesni svih trenutačnih poteškoća, ističe Marino Hlača, koordinator sektora prometa u toj firmi, dodajući kako se prijevoz na lokalnoj razini u cijeloj Europskoj uniji realizira kroz sufinanciranje i subvencije od strane lokalnih samouprava ili države, jer je posvuda stanje takvo da autoprijevoznici bez te pomoći ne mogu pozitivno poslovati s premalim brojem putnika: »Taj zakonski okvir koji imaju članice EU-a, ustanovljen je i u Hrvatskoj, ali se ne provodi.
Izuzetak je bio dio vezan uz plaćanje troškova prijevoza srednjoškolaca što je država činila prije pojave korone, i to je dobro funkcioniralo i pomagalo nam u smanjenju troškova. No, s pojavom korone sve je to stalo i sad su poteškoće još izraženije, posebno na području Gorskog kotara gdje su i inače troškovi veliki, a isplativost ne postoji, što se vidi i iz činjenice da na tom području ne postoji interes autoprijevoznika za rad na lokalnim linijama.
Dakle, jedino rješenje je sufinanciranje tih lokalnih linija, za što čak postoje i zakonske obveze, ali se u Hrvatskoj, za sada, ne poštuju pa bi i lokalne samouprave trebale od države tražiti njihovo poštovanje.
Smjene – problem
Kad je riječ o prijevozu srednjoškolca, tu još čekamo konkretan dogovor s osnivačem srednjih škola, u ovom slučaju Primorsko-goranskom županijom. Ono što možemo obećati, je da će 7. rujna, prvog dana nastave, sve naše linije koje su postojale prije početka pandemije biti pokrenute, ali kako će se stvari dalje odvijati, teško nam je reći jer će to ovisiti i o organizaciji nastave, pri čemu već sada možemo reći da nećemo moći imati dovoljno linija ukoliko se, na primjer, neka od škola koje su radile u jednoj smjeni, odluči za rad u dvije smjene«, rekao je Hlača.
Financijskih poteškoća s kojima se susreće jedini autoprijevoznik na goranskom području svjesni su i čelnici goranskih lokalnih samouprava koje su, kao i do sada, spremne i same izdvojiti dio sredstava za plaćanje autobusnog prijevoza, ali jedino rješenje, ističe delnički gradonačelnik Ivica Knežević, trebali bi ponuditi zakonski okviri: »Autoprijevoz mora ući u niz mjera kojima će se potpomagati opstanak ljudi u Gorskom kotaru i tu očekujemo pomoć i od Županije i od države, ukoliko zaista iskreno žele zadržati stanovništvo na ovom području«, rekao je Knežević, a David Bregovac još je jednom izrazio žal bog činjenice što i dalje ne postoji akcijski plan za program mjera Zakona o brdsko-planinskom području te dodao da je o svemu tražio iznošenje stava i župana Komadine i ministra Butkovića, ali odgovora zasad nema.
Dobar vrbovščanski recept
Iz ove neizvjesnosti oko prijevoza srednjoškolaca izuzeti treba područje Vrbovskog gdje je stanje, kako se to kaže, pod kontrolom. Naime, tamo je prije tri-četiri godine Grad Vrbovsko problem prijevoza srednjoškolaca u ŽTŠ Moravice, odnosno srednje škole u Ogulinu ili Karlovcu, odlučio riješiti – vlastitim prijevozom!
Tako su kupljena dva mini busa, zaposleni šoferi i – problema s prijevozom nema. Istina, te linije nisu rentabilne jer, s obzirom na mali broj putnika, i ne mogu biti. No, u to se svjesno išlo, jer u koga ćeš ulagati, ako ne u djecu.
Možda bi trebalo vidjeti bi li se »vrbovščanski recept« primjeniti mogao i u nekim drugim goranskim sredinama.