Foto M. Gracin
Zbog sve većeg broja gostiju, neke destinacije nisu više u mogućnosti kvalitetno opslužiti gosta i gostu više platežne moći pruštiti onakvu uslugu kakvu je dosad imao i dobio
OPATIJA Da je turistička sezona bolja, i da je gostiju više nego lani, tvrdi većina turističkih djelatnika diljem Kvarnera, a u prilog tome govore i statistički podaci. Međutim, ono što se iz statističkih podataka ne može iščitati, a što svakako primjećuju turistički radnici je da struktura gostiju ne odgovara turističkoj ponudi te da zbog masovnosti na obali pati kvaliteta. Naši sugovornici smatraju da postoje velika odstupanja između ponude i potražnje, kažu kako se njihove destinacije nastoje razvijati u pravcu turizma više kategorije, a kako većina gostiju koja dolazi takav turizam ne može pratiti. Rezultat toga su puni marketi gostiju, cjenkanja za izlete, poluprazne terase vrhunskih restorana… S druge strane, zbog sve većeg broja gostiju, neke destinacije nisu više u mogućnosti kvalitetno opslužiti gosta i gostu više platežne moći pruštiti onakvu uslugu kakvu je dosad imao i dobio, pa neminovno kvaliteta pada. Jedan od razloga takve situacije neki vide u spuštanju cijena smještaja u ljetnoj sezoni.
Nered na plažama
– Sezona je svima jako dobra, u Crikvenici imamo sigurno 10-15 posto više gostiju u odnosu na lani. Međutim, problem Crikvenice je niska platežna moć gostiju. Takvi gosti stižu jer destinacija u svim segmentima ne uspijeva pratiti turističko gospodarstvo. Plaže su nam pretrpane, nisu uređene, nema standarda na plaži koji bi doveo kvalitetnog gosta. Privatni smještaj se popravio, većina privatnih iznajmljivača ulaže u svoje kapacitete. Već 35 godina bavim se iznajmljivanjem, a moja obitelj i više od 60 godina, i svake godine kontinuirano ulažemo, investiramo u podizanje razine naše usluge. Mora se reći da u destinaciji ima pomaka i po pitanju ulaganja u hotele – imamo nekoliko predivnih, novih i obnovljenih hotela kategoriziranih sa četiri i pet zvjezdica. Međutim, kvalitetnom gostu koji u takav hotel stiže treba prostor na plaži, a na našim plažama vlada nered. Sve to dovodi do velikog nezadovoljstva gostiju, a vjerujte da su takve kritike u posljednje vrijeme vrlo česte. Koncesionari plaža nisu postavili niti kante za smeće, na ogromnu »kvadraturu« dolazi jedna kanta za smeće, na plaži je svakodnevno preveliki broj kupača u odnosu na kupališni prostor… Masovnost je jednostavno pojela kvalitetu – govori Vesna Parat, privatna iznajmljivačica iz Crikvenice, destinacije u kojoj broj turističkih kapaciteta iz godine u godinu raste, a trenutačno je na tom području registrirano oko 1.800 privatnih iznajmljivača.
Dampinške cijene
Parat tvrdi kako trenutačna ponuda Crikvenice nije u skladu sa strukturom gostiju. Smatra kako treba izaći i u susret ugostiteljima i navesti goste da jedu u restoranima, a ne u marketima. Kaže kako se to može postići gradskom politikom i odlukama o skraćivanju radnog vremena trgovcima, a po uzoru na brojne europske turističke destinacije.
– Događa se da cijena apartmana jedan dan iznosi 100 eura, a drugi dan 50 eura. Takvom politikom, kada znamo da nam sezona traje 60 do 90 dana, jako puno gubimo – govori iznajmljivačica koja je lani zabilježila dosad najdužu sezonu u posljednjih 35 godina koliko se bavim ovim poslom i bila popunjena 90 dana.
Nužno pozicioniranje
Stalna cjenkanja
Margarita Šepić, dugogodišnja opatijska turistička djelatnica iz agencije Magi tours koja na opatijskoj Slatini prodaje jednodnevne i višednevne izlete brodom, tvrdi kako je statistički, po broju gostiju, sezona i u Opatiji bolja od lanjske.
– Gostiju brojčano definitivno ima više nego lani, ali su i dalje slabi potrošači. Baš kao i posljednjih godina, to su uglavnom gosti iz istočnog bloka, iz Mađarske, Poljske, Češke, a ponovno na ljetni odmor u Opatiju nisu stigli Nijemci i Austrijanci. Gosti vrlo često traže da im spustimo cijenu izleta i teško se uopće na njega odlučuju otići. To čine čak i Talijani, među kojima je svega nekih 10 posto dobrih potrošača, a ostatak njih, uglavnom s juga Italije, također traži jeftinije cijene izleta – rekla je Šepić.
Izuzetno dobru sezonu ima i vlasnica firme Beli Fun koja nudi adrenalinski sadržaj u Belom na otoku Cresu. Prošlu sezonu, uoči sezone kupanja, postavljen je zip line preko predivne prirodne plaže i postao je razlog dolaska u Beli. Mladi ljudi pristižu sa svih strana svijeta isprobati taj jedinstveni doživljaj »letenja« nad morem i dijelom obale.
– Ovo je naša druga sezona i pokazalo se da je ideja koju smo uspješno proveli u djelo, izuzetno dobro prihvaćena. Gosti nam stižu iz cijelog svijeta, iz Južne Afrike, Amerike, bilo je i Kineza, Filipinaca, stanovnika Kajmanskog otočja, ali naravno i mladih ljudi iz čitave regije i okolnih nam država. Beli zaista sada ima jednu cjelokupnu turističku ponudu što ovo mjesto čini sve interesantnijim – rekla je Tijana Ban Vrsalović, vlasnica tvrtke Beli fun.