Hidroavioni rješenje za hrvatske otoke

S Raba do Splita hidroavionom za 45 minuta

Ivor Balen

Konačni je cilj povezati hrvatske otoke, prvo međusobno i s gradovima na obali, a potom sa Zagrebom i inozemstvom. Prvi let 21. kolovoza između Splita i Jelse, a letovi za Rab kada završi izgradnja pontona



RAB Rab će uskoro postati drugi otok u Hrvatskoj i treći grad u zemlji koji će imati hidroavionsku liniju i »aerodrom na moru«, atraktivno pristanište na pontonu s kojeg će kretati letovi. Do kraja ljeta, naime, krenut će projekt avioprijevoznika European Coastline Airlines (ECA), kojem je cilj povezati hrvatske otoke, prvo međusobno i s gradovima na obali, a potom sa Zagrebom i na koncu inozemstvom. 


Centar tvrtke je u Splitu, gdje se u akvatoriju kod zračne luke Resnik upravo dovršava prvi ponton i od kuda bi, ako sve bude prema planu, 21. kolovoza trebao krenuti prvi let za Jelsu na Hvaru. Malo iza toga krenut će linija Split-Rab, a kako se projekt bude razvijao, Rab bi trebao biti povezan avionom i s Pulom, Zadrom, Zagrebom, Anconom…


Rab drugi


– Sve je spremno. Sustav rezervacije ulaznica kreće za oko tjedan dana na našim internetskim stranicama, prvo za liniju Split-Jelsa a potom i za ostale. Rab će biti druga destinacija, voljeli bismo da možemo odmah sve povezati, ali ostali će dolaziti na red kako budemo dobivali sve potrebne dozvole u pojedinim gradovima. U Rabu se trenutačno gradi ponton i kada bude aktivan, kreću prvi letovi, kaže Marija Vuletić iz marketinga i prodaje European Coastline Airlinesa.





Direktor Turističke zajednice Grada Raba Nedo Mikelić zadovoljan je dolaskom hidroaviona iz nekoliko razloga.


– Još uvijek ne znamo točno koje će sve linije Rab imati, ali naravno da će dolasci hidroaviona značiti dosta za Rab jer su hidroavioni nešto kao mali kruzeri. Dolazit će nekoliko desetaka putnika svaki dan koji ovdje mogu ostati pet sati ili dan i pol. To su »putnici s koferom« od kojih se očekuje dosta, a da ne govorim o poslovnom svijetu koji će avione sigurno koristiti. Uz sve to, svaka povezanost Raba s okolinom je dobrodošla, kako za domaće ljude, tako i za goste. Evo recimo, netko će moći odletjeti do Splita pa onda od tamo nastaviti avionom recimo do Njemačke, rekao je Mikelić.  



Najbolja vijest za Rabljane i pogotovo njihove goste jest da će, prema najavama, karte imati pristupačne cijene. Put hidroavionom od Splita do Jelse u jednom smjeru koštat će 199 kuna, odnosno 99 u promotivnom razdoblju nakon otvaranja linije. Cijena leta Split-Rab još nije poznata, no trebala bi se kretati oko 50 eura u jednom smjeru, što praktički znači da će jednoj osobi biti jeftinije od Raba do Splita ići avionom, nego automobilom. 


Naravno, bit će i mnogo brže, do Jelse će se putovati desetak, a do Raba oko 45 minuta. Ako se uzme u obzir da je Zagreb zračnom linijom udaljen od Raba podjednako kao i Split, kada krenu letovi prema Zagrebu, Rabljani će moći biti u metropoli za manje od sat vremena po cijeni od nekoliko stotina kuna.  


Za Jelsu će u početku kretati četiri leta dnevno, a za Rab jedan, ali će se s vremenom, najavljuju, taj broj povećavati. Za linijske letove (a predviđeni su i panoramski) koristit će se hidroavion Twin Otter, koji je jučer stigao na Resnik nakon održavanja u Švicarskoj. Taj avion ima 19 sjedala za putnike i, kako se ističe u promotivnom materijalu, motor pogodan za rad u svim uvjetima i klimama. Otočanima je zanimljiva tvrdnja iz European Coastline Airlinesa da ti ovioni mogu letjeti i po lošem vremenu, čak i u uvjetima kada trajekti nisu u mogućnosti ploviti.


Radna mjesta 


– Za Rabljane i sve druge gradove gdje dođu naše linije značajan je i podatak da ćemo otvoriti desetak novih radnih mjesta. Tu spadaju djelatnici u prodaji karata, konobari i djelatnici koji će raditi na prihvatu zrakoplova. Trenutačno naša kompanija zapošljava 45 ljudi i 95 posto su Hrvati, jedino su piloti stranci i to iz razloga što nitko od ovdašnjih pilota nema dovoljan broj sati leta na toj vrsti zrakoplova. Mi smo privatna tvrtka i nemamo poticaje od države, ali ćemo svejedno nastojati, kada se projekt razvije, uvesti popuste za lokalno stanovništvo, dodaje Marija Vuletić. 



– Cijena pontona u Splitu je oko 200.000 eura, a ovoga na Rabu, koji je nešto manji, oko 170.000 eura. Posebno moramo naglasiti da ih grade Hrvati, odnosno jedna tvrtka iz Šibenika, zaključila je Vuletić. Uključivanje Rijeke u raspored letova hidroaviona nije predviđeno u prvoj fazi, ali jest u kasnijima. Od gradova na Sjevernom Jadranu prva će se nakon Raba uključiti Pula, a spominje se i Mali Lošinj.  



Ako se netko pita čemu konobari u tvrtki avioprijevozniku, odgovor može pronaći u pontonskim pristaništima koja će se graditi za svaku destinaciju. Ideja je da putnici let čekaju u kafiću ili lounge baru uz specijalitete sredozemne kuhinje, kavu ili koktel. Na let će se moći ponijeti 15 kilograma prtljage bez dodatnog plaćanja, sve usluge bit će prilagođene osobama s invaliditetom, a kako tvrde iz ECA-a, hidroavioni su pogodni i za ljude kojima smeta buka jer su tiši od brodova ili trajekata. Predviđeno je da se pristaništa, ako netko želi, koriste i za vjenčanja, rođendane i druge proslave. Rapski ponton gradi se u luci, s vanjske strane lukobrana u smjeru hotela Padova.