Creski proizvod

Novost na policama: Znate li što znači oznaka “0 km” na proizvodima

Walter Salković

Foto: Walter Salković

Foto: Walter Salković

Gosti danas traže susret s lokalnim stanovnicima i kulturom, traže zanimljive krajolike, autentične zvukove, mirise, okuse, izvornu gastronomiju i lokalne proizvode. Proizvodi s ovom oznakom pružaju im sve to – objašnjava dr. Ugo Toić, ravnatelj Otočne razvojne agencije (OTRA)



CRES – Na policama prodavaonica voća i povrća, kao i na štandovima domaćih poljoprivrednih proizvođača ovih je dana osvanula nova oznaka »0 km – creski proizvod«.


– Oznakom »0 km« jasno se ukazuje na otočno podrijetlo proizvoda, a prvenstveno je namijenjena stranim gostima koji, za razliku od domaćih stanovnika, ne poznaju lokalne proizvođače. Ovom oznakom sigurno obogaćujemo našu turističku destinaciju jer gostima danas nije dovoljno ponuditi sunce i more.


Oni traže doživljaje, emocije – traže susret s lokalnim stanovnicima i kulturom, traže zanimljive krajolike, autentične zvukove, mirise, okuse, izvornu gastronomiju i lokalne proizvode. Proizvodi s ovom oznakom pružaju im sve to – objašnjava dr. Ugo Toić, ravnatelj Otočne razvojne agencije (OTRA) koja je osmislila oznaku »0 km« u suradnji s Ulikom, lokalnom udrugom za razvitak poljoprivrede i agroturizma.




OTRA je koordinator provedbe Strategije razvoja poljoprivrede Grada Cresa koju je Gradsko vijeće usvojilo 2017. godine. Uz niz drugih mjera, tom je strategijom predviđen razvoj kratkog lanca prodaje poljoprivrednih proizvoda, što znači da oni trebaju proći što kraći put od proizvođača do kupca.


Temeljem te strategije, Ulika je donijela Pravilnik o dodjeli i uporabi oznake »0 km – creski proizvod« kojim se propisuju uvjeti koje mora zadovoljiti korisnik oznake, ali i nadzor nad uporabom oznake i sankcije za kršenje odredbi Pravilnika.


Pravilnikom je definirano da se oznakom »0 km – creski proizvod« označava voće i povrće standardne kvalitete proizvedeno na području otoka Cresa koje ovlašteni proizvođač prodaje potrošaču izravnom prodajom ili putem ovlaštenih trgovaca. Korisnicima koji ispunjavaju zadane uvjete Ulika dodjeljuje oznaku na razdoblje od godine dana.


Tek ubrani plodovi


– Korištenjem oznake potiče se razvoj izravne prodaje voća i povrća, podizanje konkurentnosti poljoprivrednih gospodarstva s otoka Cresa, uspostavljanje bolje komunikacija potrošača, proizvođača i lokalnih trgovaca te promocija creskih poljoprivrednih proizvoda – kaže Franko Fučić, predsjednik udruge Ulika.


– Kada govorimo o svježem voću i povrću, vjerujem da naši gosti i inače preferiraju kupovinu lokalnih proizvoda jer se radi o tek ubranim plodovima koji su sazreli na polju, a ne u skladištu ili tijekom transporta te imaju »prave« mirise i okuse. Kupovinom takvih proizvoda oni pridonose opstanku malih lokanih proizvođača, što je nekim osviještenim potrošačima vrlo važno – smatra dr. Toić.


OPG-ovi koji svoje proizvode nude kupcima ispod lože izvjesili su ispred štandova natpise »0 km – creski proizvod« sa sloganom »Uživajte u svježem i lokalnom«, a za označavanje u voćarnicama pripremljene su pločice A3 i A4 formata koje se stavljaju samo na kašete s voćem i povrćem koje dolazi s otoka Cresa. Prva trgovina s istaknutom oznakom je voćarna Žižula tvrtke Racica.


Jedan od prvih otočnih poljoprivrednika koji je na svom štandu ponosno istaknuo natpis »0 km – creski proizvod« je Silvio Velčić koji sa sinom Deanom proizvodi »sve što na otoku raste«, kako kaže. Uz veliki izbor voća i povrća koje se može naći na tržnicama u Cresu, Nerezinama i Malom Lošinju, kao i u najboljim hotelima lošinjske tvrtke Jadranka, proizvodi i ekstradjevičansko maslinovo ulje.


Ponosno isticanje


– Treća sam generacija poljoprivrednika u mojoj obitelji, nakon nona i tate i ja sam se odlučio baviti poljoprivredom. Škrta zemlja našeg otoka, uz puno truda, daje nam vrlo kvalitetno voće i povrće pa smo s ponosom istaknuli oznaku »0 km« kako bi svi vidjeli da sve što prodajemo sami proizvodimo na otoku – zaključio je Dean Velčić koji je svoj životni put, potaknut primjerom djeda i oca, odabrao vrlo rano, završivši srednju poljoprivrednu školu.


Prilikom isticanja nove oznake najvažnije je da se kupac ne dovede u zabludu, tj. da prodavači jasno označe one proizvode koji su s otoka Cresa. Time je učinjen prvi korak u promociji oznake »0 km – creski proizvod« i zasad je njome obuhvaćeno samo voće i povrće, no planira se proširenje i na druge otočne proizvode.