Foto M. TRINAJSTIĆ
Dobio sam za svoj lokal račun za otpad koji za travanj, dakle mjesec u kojem nisam smio raditi, iznosi gotovo 2.000 kuna i u kojem mi je omogućeno umanjenje za 93 kune, kaže Edis Kirinčić
KRK – Hvala na ničemu! Tako bi otprilike glasio u tri riječi sažet stav otočnih obrtnika i gospodarstvenika, posebice ugostitelja koji se ovih dana najviše ističu u glasnom prosvjedovanju protiv upravo njima namijenjenog dijela mjera pomoći kojima su im, posredstvom svog zajedničkog komunalnog društva Ponikve eko otok Krk, »ususret izašle« otočne lokalne jedinice kroz mjere umanjenja računa za zbrinjavanje otpada.
Nakon što su ugostiteljima čiji su lokali, znamo, proteklih tjedana morali biti zatvoreni, ovih dana pristigli Ponikvini računa za »neradni« travanj, mnogi su se Boduli uzbunili ogorčeni spoznajom o zapravo minimalnom udjelu takvih komunalnih olakšica.
U djelo sad pretočena odluka da se onima kojima je u vrijeme koronavirusom uzrokavane zatvorenosti rad bio onemogućen od ukupne komunalne naknade naplati samo fiksni dio, uz oslobađanje od obveze plaćanja varijabilnog djela istog obračuna, upozorili su nas brojni otočani, mogla bi zvučati kao »nešto« kad, kao u slučaju otočnog komunalca, taj fiksni dio (koji obuhvaća troškove koje je nužno podmirivati da bi sustav sakupljanja komunalnog otpada uopće mogao funkcionirati) ne bi činio 85, pa i do čak 90 posto ukupne cijene koje otočno gospodarstvo plaća.
Šok i nevjerica
Spoznaja da se, unatoč činjenici da u proteklim tjednima nisu smjeli raditi (pa tako niti mogli proizvoditi otpad) sad od njih očekuje da podmire tek simbolično umanjene račune za odvoz otpada, podigla je prašinu među dobrim djelom bodulske poslovne javnosti. Stav da od Ponikava implementirane »mjere pomoći« na koljenima bačenim ugostiteljima to nisu, prenio nam je jučer i Edis Kirinčić, predsjednik Udruženja obrtnika otoka Krka koji je ukazao na situaciju u kojoj se našao on i sve njegove obrtničke kolege.
– Dobio sam za svoj lokal račun za otpad koji za travanj, dakle mjesec u kojem nisam smio raditi, iznosi gotovo 2.000 kuna i u kojem mi je, temeljem mogućnosti oslobađanja od obveze plaćanja varijabilnog djela obračuna, omogućeno umanjenje za 93 kune, kaže Kiriničić napominjući da je istim rješenjem omogućena i tromjesečna odgoda podmirenja obveze fiksnog djela (koju mora platiti op.a.), uz obvezu upućenja takvog zahtjeva otočnoj komunalnoj tvrtki.
– Šokiran sam i jedino što mogu reći jest da je ovakva pomoć – sprdnja. Sramotno je ovakvo »olkašavanje« našeg rada, ocjenjuje Kiriničić ističući i da će, ako je tih 90-ak kuna jedino na što se u ovakvoj situaciji od Ponikava može računati, platiti i taj dio.
– Ovo nije ono na što su moji kolege računali niti je, objektivno gledano, ikakav smislen način pomaganja ugostiteljima i svim ostalim obrtnicima dio kojih ovih dana uistinu nema od kud platiti račune, posebice u okolnostima u kojima u periodu za koji nas Ponikve terete, nisu niti smjeli raditi, završio je čelnik UOK-a.
Napomenuo je i da će, slijedom opravdanog revolta svojih kolega, asocijacija kojom predsjeda vodstvu otočnog komunalca, ali i čelnicima lokalnih samouprava otoka Krka (koje su suvlasnici Ponikava i koji čine Skupštinu tog društva), žurno uputiti dopis kojim će tražiti da se nešto učini. Ovog puta »zapravo«.
Druga strana
Slično smo čuli i od Josipa Brusića, predsjednika Ceha ugostitelja otoka Krka, ali i čelnika takve županijske cehovske organizacije koji je u ime ugostitelja koje predstavlja također najavio žurnu pisanu (re)akciju prema Ponikvama, ali i lokalnim samoupravama.
– Činjenica je da mjere, na način kako su provedene, ne pogađaju cilj, odnosno ne ispunjavaju svrhu, ocjenjuje Brusić predstavljajući nam da, upravo u trenutku našeg razgovora, kao predsjednik ceha ugostitelja priprema prijedlog kojim će od Ponikava, a posredno i čelništava svih krčkih općina i Grada Krka, tražiti omogućavanje privremenog oslobađanja ugostitelja i obveza plaćanja fiksnog, a ne samo varijabilnog djela računa za njihove lokale.
– Imamo informacije iz prve ruke da su iskazi nezadovoljstva i opravdanog ogorčenja dijela javnosti došli do onih koji o tome odlučuju te da i s njihove strane ima volje da se nađe bolji, pravedniji, a na koncu i učinkovitiji model pomaganja poslovanja svih koje su okolnosti u kojima smo proteklih mjeseci živjeli pogodile, a u red kojih se zasigurno ubrajaju i ugostitelji.
Što će, hoće li, kako i kada od Ponikava sad biti učinjeno, pokušali smo doznati i od predstavnika »prozvanih«, konkretno od pomoćnika direktora Ivana Jurešića koji je ujedno i operativni rukovoditelj poslovnog segmenta zaduženog za gospodarenje otpadom.
– Struktura cijene je takva kakva jest i regulirana je Uredbom o gospodarenju komunalnim otpadom kojom je definirano što ulazi u fiksni,a što u varijabilni dio obračuna, kaže Jurešić naglašavajući da se u onaj fiksni, koji jednostavnim rječnikom rečeno, služi podmirenju troškova sustava u djelu koji postoji bez obzira na intenzitet rada samih smetlara, ubrajaju troškovi gospodarenja, odnosno zbrinjavanja svih vrsta otpada, izuzev miješanog koji se jedini podmiruje varijabilnim djelom cijene.
Traži se novo rješenje
– Mi smo se, znajući što nas čeka, već u startu krize obratili ministarstvima zaštite okoliša i financija, želeći doznati mogućnosti koje nam u nastojanju olakšavanja tereta otočnom gospodarstvu stoje na raspolaganju. Odgovor koji smo dobili bio je da se donesenim mjerama Vlade, za ovu situaciju, ne obuhvaćaju komunalne usluge. Istom nam je prilikom objašnjeno i da smo dužni obračunavati fiksni dio cijene, uz upozorenje da bi njihovo nefakturiranje predstavljalo svojevrsni financijski prekršaj, kaže Jurešić.
Vasilić želi razgovaratiKrčki gradonačelnik Darijo Vasilić, član skupštine i predstavnik najvećeg suvlasnika otočnog komunalca, jučer nam je u telefonskom razgovoru potvrdio da zna za nezadovoljstvo ugostitelja te da je ono i do njega stiglo. |
– Temeljem takvih spoznaja Skupština je odlučila odobriti ovakav model, a je li on najbolji moguć ili nije, ostaje za raspraviti, nastavlja naš sugovornik ističući da se dio članava Skupštine, svjesnih ograničenosti učinaka takvog poteza, izjasnio da su spremni u narednom periodu tražiti i iznaći dodatne mogućnosti većeg i učinkovitijeg olakšavanja tereta kojem krizom pogođenom otočnom gospodarstvu čine komunalne usluge.
Na naše pitanje je li tako velik udio fiksnih troškova u ukupnim računima za otpad normalan, potreban te u konačnici i destimulativan u nastojanjima povećavanja udjela odvajanja otpada, Jurešić nam je odgovorio da mu je na to teško odgovoriti »paušalno«.
– Činjenica jest da smo tijekom čitavog proteklog razdoblja mi svejedno morali odvoziti otpad i vozilima obilaziti sva mjesta našeg otoka, neovisno o tome što je dio lokala bio zatvoren. Troškovi su tu, oni se uglavnom odnose na plaće i gorivo i ne može se reći da ih Ponkive nisu imale. Neki su troškovi uistinu bili manji, ali neki su, činjenica, zbog potrebe provedbe zaštitnih mjera istovremeno i porasli tako da ne stoji baš ocjena da ukoliko lokali ne rade niti komunalno društvo nema nikakvog troška.
U svakom slučaju, problema i nezadovoljstva smo svjesni, a svjesni su ga i članovi naše Skupštine te sam uvjeren da ćemo u narednom periodu naći neko novo, bolje rješenje, zaključio je naš sugovornik. Napomenuo je i da komunalno društvo u ovoj godini sasvim sigurno neće nastupati »represivno« prema onima koji račune ne plate na vrijeme, niti u smislu naplate kamata, ni pokretanja ovrha.
– Ponikve su napravile plan ušteda koji se provodi, a može li se i gdje naći dodatne mogućnosti rasterećenja korisnika naših usluga, posebno u okolnostima rasta naših troškova uzrokovanih obvezama odvoza djela otpada na Marišćinu, pokazati će iduće razdoblje i stavovi naših osnivača i suvlasnika, završio je Jurešić.