
Svrha Centra je dvojaka. Prva je znanstveno promišljanje i unaprjeđivanje istraživanja s ciljem promicanja holističkog razvoja djece i mladih, te obrazovanja i profesionalnog razvoja odgojitelja i učitelja i praksi u odgojno-obrazovnim institucijama, a u kontekstu cjeloživotnog učenja za održivi razvoj. Druga svrha je kreiranje centra kao mjesta »održivosti« usmjerenog na konstrukciju, umrežavanje, refleksiju te promoviranje znanstvenih, stručnih i odgojno-obrazovnih spoznaja, edukacija i praksi u području cjeloživotnog učenja za održivi razvoj
Na Učiteljskom fakultetu u Rijeci 12. ožujka održan je znanstveno-stručni simpozij pod nazivom »Održivi razvoj, dobrobit i cjeloživotno učenje iz perspektive interdisciplinarnih istraživanja«.
U kontekstu globalnih izazova povezanih s područjem održivog razvoja, osobne vrijednosti, stavovi, ponašanje, mentalno zdravlje i dobrobit pojedinca od izuzetne su važnosti u odgoju i obrazovanju.
Aktualne teme
Cilj simpozija je bio putem prikazanih predavanja promišljati i aktualizirati teme koje zadiru u pitanja održivog razvoja, dobrobiti i cjeloživotnog učenja, a u kontekstu prikaza različitih interdisciplinarnih istraživanja i primjera dobre prakse.
Pozvani predavači na simpoziju bili su prof. dr. sc. Dunja Anđić, prof. dr. sc. Sanja Tatalović Vorkapić, prof. dr. sc. Renata Čepić, izv. prof. dr. sc. Maja Verdonik, doc. dr. sc. Maja Opašić, dr. sc. Sanja Ljubičić, viša asistentica. Program je vodila asistentica mag. prim. educ. Tena Pejčić. Predavači su pokušali odgovoriti na neka pitanja: Što je i kakav je ekološki identitet studenata? Što je dobrobit i koliko je važno mentalno zdravlje? Što su to profesionalne zajednice učenja i kako podržati razvoj kompetentnih sustava? Koja je poveznica između slikovnica i lutkarskog kazališta te načina na koje se u lutkarskim predstavama očituju transformirani verbalno-vizualni elementi slikovnica prema kojima su izvedene? Koje su to dobrobiti društveno-korisnog učenja i volontiranja za studente? Zašto su važne tjelesne aktivnosti i koje su dobrobiti tjelesnih aktivnosti u prirodnom okruženju?
Ukupno je bilo oko 150 sudionika, uz goste iz dječjih vrtića i osnovnih škola, prisustvovali su redoviti studenti učiteljskih studija i studija ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, te studenti u izvanrednom statusu preko Ms Teams platforme.
Na kraju simpozija, prof. dr. sc. Dunja Anđić kratko je predstavila novoosnovani znanstveno-razvojni Centar za održivi razvoj i cjeloživotno učenje Učiteljskog fakulteta u Rijeci.
Znanstveno-razvojni centar
Centar je osnovan 28. veljače kao znanstveno-razvojni centar i ustrojstvena jedinica Učiteljskog fakulteta u Rijeci. Razlozi za osnivanje Centra za održivi razvoj i cjeloživotno učenje temelje se na suvremenim potrebama o znanstvenom, ali i stručnom promišljanju problematike implementacije održivog razvoja u procese odgoja i obrazovanja na svim razinama formalnog i neformalnog sustava obrazovanja: djece, mladih, ali i svih sudionika tih procesa, posebno odgojitelja i učitelja. Svrha Centra je dvojaka. Prva je znanstveno promišljanje i unaprjeđivanje istraživanja s ciljem promicanja holističkog razvoja djece i mladih, te obrazovanja i profesionalnog razvoja odgpjitelja i učitelja i praksi u odgojno-obrazovnim institucijama, a u kontekstu cjeloživotnog učenja za održivi razvoj. Druga svrha je kreiranje centra kao mjesta »održivosti« usmjerenog na konstrukciju, umrežavanje, refleksiju te promoviranje znanstvenih, stručnih i odgojno-obrazovnih spoznaja, edukacija i praksi u području cjeloživotnog učenja za održivi razvoj.
U ostvarivanju misije Centar za održivi razvoj i cjeloživotno učenje će, temeljeno na suvremenim znanstvenim spoznajama te praktičnim refleksijama i primjerima rada u ustanovama odgoja i obrazovanja, djelovati kao ustrojbena jedinica Učiteljskog fakulteta u Rijeci.
Tri temeljne djelatnosti
Uz viziju Centra, predstavljene su i njegove tri temeljne djelatnosti. Znanstvena djelatnost podrazumijeva iniciranje, generiranje, organizaciju i realizaciju znanstvenih istraživanja, znanstveno promišljanje i strukturiranje znanstvenih aktivnosti u razvoju ekološke pismenosti, ekološkog identiteta i održivog ponašanja djece, mladih i odgojno-obrazovnih djelatnika, uključivanje svih sudionika odgojno-obrazovnih procesa (pojedinaca, grupa i zajednica), nastavnih i stručnih baza i lokalnih zajednica, udruga civilnog društva te posebice studenata Fakulteta, u znanstvena istraživanja i aktivnosti Centra.
Profesionalna, stručna i odgojno-obrazovna djelatnost uključuje razvijanje, planiranje i realizaciju aktivnosti cjeloživotnog učenja za održivi razvoj putem formalnih i neformalnih i informalnih oblika obrazovanja, uz uključivanje svih odgojno-obrazovnih područja, unaprjeđivanje kompetencija odgojitelja i učitelja u implementaciji elemenata održivosti i samog održivog razvoja u odgojno-obrazovne prakse.
Znanstvene spoznaje, kao i stručno i odgojno-obrazovno djelovanje Centra popularizirat će se uključivanjem aktivnosti na razini zajednice, sastavnice i sveučilišta, medijima, društvenim mrežama, kontinuiranim informiranjem i ažuriranjem bitnih informacija povezanih s radom Centra i njegovim aktivnostima na službenoj stranici Centra i Facebooku, putem mail adrese [email protected], te umrežavanjem i suradnjom s drugim i sličnim centrima na sastavnici i izvan nje, sa sveučilišnim i fakultetskim tijelima, nastavnim i stručnim bazama, studentima i lokalnim zajednicama te raznim udrugama civilnog društva. Za voditeljicu Centra je imenovana prof. dr. sc. Dunja Anđić, koja je i napisala Elaborat te realizirala ideju osnivanja Centra.
Ovaj simpozij prva je u nizu brojnih i različitih aktivnosti u organizaciji Centra za održivi razvoj i cjeloživotno učenje. Ideja osnivanja Centra i cijeli simpozij ostvareni su uz financijsku potporu Uniri sveučilišnog projekta iskusnih znanstvenika 2023. »Ekološki idenitet i dobrobit studenata« (uniri-iskusni-drustv-23-196), Više o projektu Ecowell može se naći na stranici https://ecowell.ufri.uniri.hr/hr/