Znanost potvrdila

Dvije minute čitanja negativnih vijesti na društvenim mrežama ostavlja trag na ljudskoj psihi

T.I.

Foto: iStock

Foto: iStock

Nekoliko znanstvenih studija je otkrilo da su se razine anksioznosti i depresije povećale tijekom pandemije - osobito kad se svakodnevno čitaju negativne vijesti povezane s covidom



Provođenje povećeg broja sati dnevno na internetu postala je normalna za većinu ljudi i ne mora nužno biti loša stvar, no prema novim istraživanjima, kad se netko uhvati u ciklus negativnih vijesti na društvenim mrežama poznat kao “doomscrolling”, to može negativno utjecati na ljudsko raspoloženje, čak i ako se radi o samo dvije minute.


Znanstvenici sa Sveučilišta u Essexu i kanadskog Sveučilišta “Simon Fraser”, ispitali su kako ljudi reagiraju nakon kratkog izlaganja vijestima o COVID-19 putem Twittera ili video zapisa na YouTubeu, a pokazalo se da je negativne vijesti dovoljno pratiti samo dvije do četiri minute kako bi to ostavilo traga na psihičkom stanju. Istodobno, konzumiranje priča o humanim djelima povezanim s Covidom nije imalo iste negativne posljedice što ukazuje na to da nije sva izloženost društvenim medijima štetna.


” Ljudi često traže informacije kao način suočavanja s izazovnim situacijama, a naši nalazi ukazuju na važnost svijesti o vlastitoj konzumaciji vijesti, posebno na društvenim medijima. Ljudi provode vrijeme na društvenim medijima iz mnogo drugih razloga osim konzumacije vijesti i možda neće shvatiti da minimalna izloženost negativnim vijestima na ovim platformama može imati takve negativne posljedice.” – napisali su autori studija objavljenih u utorak u žurnalu PLOS One.




Nalazi ovog paralelnog istraživanja ukazuju na važnost svijesti o konzumiranju vijesti, posebno na društvenim mrežama. U nekim je zemljama konzumacija vijesti putem društvenih mreža u porastu, iako ljudi priznaju da vijesti na ovim platformama imaju nižu kvalitetu, točnost, pouzdanost i nepristranost; polovica odraslih osoba u Velikoj Britaniji sada koristi društvene mreže kako bi bila u tijeku s vijestima, uključujući 16 posto onih koji koriste Twitter i 35 posto onih koji koriste Facebook.


Doomscrolling može pojačati zabrinutost neke osobe i potkopati njezino mentalno blagostanje, smatraju autori. No, izlaganje vijestima o COVID-19 također je potrebno kako bi bili u tijeku s mjerama javnog zdravlja koje se brzo razvijaju pa se postavlja se pitanje što se može učiniti ako čak i nekoliko minuta izloženosti mogu imati negativne emocionalne posljedice.


“Vladine agencije mogle bi imati na umu da ljudska potreba za informacijama u vrijeme stresa ima negativne posljedice, te su mogle proaktivno ponuditi ključne informacije i smjernice na kratak i probavljiv način. Kritično kratka ažuriranja mogu minimizirati negativne psihološke utjecaje koji su povezani s velikom konzumacijom i odvratiti ljude od traženja informacija na drugom mjestu.” – smatraju autori.


Na individualnoj razini, korisnici društvenih medija mogli bi pokušati namjerno uravnotežiti negativne emocije tražeći pozitivne informacije. Osim toga, platforme društvenih medija također mogu igrati ulogu u pomaganju korisnicima da pronađu pozitivnije priče, navodi se u studiji.


“Algoritmi koji odabiru poruke kojima smo izloženi na društvenim medijima mogli bi se izmijeniti kako bi se uzela u obzir valentnost i prioritet postavila izloženost za dobrobit korisnika umjesto beskonačnog angažmana.”


Autori sugeriraju da bi influenceri također mogli koristiti svoju platformu za dobrobit svojih sljedbenika stvaranjem pozitivnog sadržaja za konzumaciju. Korisnici također mogu uzeti stvari u svoje ruke i aktivno se uključiti u pozitivne aktivnosti, uključujući pomaganje drugima i učiniti ono što je potrebno za podmirivanje vlastitih potreba mentalnog zdravlja. Širom svijeta sve više ljudi prijavljuje simptome anksioznosti i depresije, uključujući i mlade, među kojima su se simptomi anksioznosti i depresije udvostručili.


Ljudima su jednostavno potrebne dobre vijesti. Kao odgovor na pandemiju, glumac John Krasinski pokrenuo je YouTube kanal “Some Good News” koji sada ima 2,5 milijuna pretplatnika. Takvi primjeri, kažu istraživači, ključni su u vremenima kriza, kad je gotovo nemoguće izbjeći negativne vijesti.