iStock
povezane vijesti
- Elon Musk troši milijune za objavu protrumpovskih oglasa na konkurentskim društvenim mrežama Facebooku i Instagramu
- Meta izdala novi AI model čiji je zadatak provjeravati točnost rada – drugih AI alata
- Povjerovala lažnom djelatniku UN-a, kirurgu iz Turske i djelatniku FBI. Prevarena za ukupno 28 tisuća eura
Kako algoritmi Facebooka i Instagrama kreiraju ono što vidite na svojem newsfeedu?
Novinari Guardiana napravili su u svojem istraživanju zanimljiv eksperiment, tako da su instalirali ove društvene mreže na potpuno nove pametne telefone, na kojima su kreirali račune s dotad nekorištenim adresama e-pošte. Tri mjeseca kasnije, feedovi su, unatoč tome što nisu postojale nikakve informacije o korisnicima, bili potpuno zatrpani seksističkim i mizoginim sadržajima.
Generičke profile nepostojećih 24-godišnjih muškaraca postavili su u travnju. Bili su isključeni iz sustava praćenja oglasa, pa se nije moglo otkriti što profili rade izvan aplikacije. Meta je mogla prikupiti samo neke druge informacije, poput vrste telefona ili lokacije u Melbourneu.
Nije bilo lajkova, komentara ili računa prijatelja. Baš nikakvih inputa koji bi omogući kreiranje sadržaja, za koje Meta navodi da ih rangira prema onome što ljude zanima.
U početku je Facebook servirao šale iz “The Officea” i druge memeove povezane sa sitcomima. Dan kasnije su počeli stizati memeovi “Ratova zvijezda” i sadržaje povezane s teretanama.
Treći dan počele su stizati objave tradicionalno katoličkog tipa, a tri mjeseca kasnije feed je bio zakrcan izrazito seksističkim i mizoginim objavama.
Meta je odbila odgovoriti na zamolbu za komentar. Ranije su na tu temu, međutim, dali tumačenje na upit saveznog parlamenta, navodeći kako koriste “niz različitih algoritama za pomoć pri rangiranju sadržaja u feedovima na Facebooku i Instagramu”.
Tvrde da je ono što korisnici vide “uvelike pod utjecajem njihovih vlastitih izbora i postupaka“, te da je “svaki feed vrlo personaliziran i specifičan”.
“”Naš sustav rangiranja personalizira sadržaj za više od milijardu ljudi i ima za cilj pokazati svakom od njih sadržaj za koji se nadamo da im je najvrjedniji i najsmisleniji”, rečeno je.
Meta je priopćila i kako kod rangiranja koristi procjene je li neka objava problematična i predstavlja li “clickbait”, neoriginalne ili lažne vijesti.
Dr. Stephanie Wescott, predavačica humanističkih i društvenih znanosti na Sveučilištu Monash, bavila se sličnim istraživanjima.
“Na temelju istraživanja koje provodim, to je ono što znamo da će algoritam pružiti mladićima jer pretpostavlja da će to zaokupiti njihov interes. To je prilično ponižavajuće i za same muškarce”, rekla je za The Guardian.
Naglašava i da platforme moraju javno objaviti kako rade njihovi algoritmi, jer su trenutno potpuno neodgovorne.
“Ljudi su sada na Facebooku uronjeni u ovu rijeku potpunog smeća. Znači li to da Facebook potkopava vlastiti proizvod ili ćemo svi i dalje samo nastaviti listati ovo sr**je”, zaključila je Wescott.