Foto: Pixabay
Facebook, Twitter i TikTok mogli bi platiti i do deset posto ukupnog godišnjeg prometa na svjetskoj razini ako ne uspiju ukloniti i ograničiti širenje nezakonitog sadržaja. Ova zakonska odredba izuzima područje internetskog novinarstva i komentare čitatelja ispod tekstova radi zaštite slobode izražavanja
povezane vijesti
Nakon što je Europska unija najavila da će zakonski obavezati velike internetske igrače, vlasnike društvenih mreža i sličnih online platformi da će morati uklanjati štetni i nezakonit sadržaj, Velika Britanija ide istim putem.
Britanci će zakonom koji je danas pušten u proceduru donošenja propisati i vrlo rigorozne kazne za eventualno nepridržavanje zakonskih odredbi. Facebook, Twitter i TikTok mogli bi platiti i do deset posto ukupnog godišnjeg prometa na svjetskoj razini ako ne uspiju ukloniti i ograničiti širenje nezakonitog sadržaja. Doduše, ta je odredba prilično maglovita s obzirom da je objavljeno da će Britanski medijski regulator Ofcom dobiti po slovu zakona moć kažnjavanja tvrtki “do 18 milijuna funti ili 10% globalnog prometa, ovisno o tome što je veće”, zbog kršenja pravila.
Ova zakonska odredba izuzima područje internetskog novinarstva i komentare čitatelja ispod tekstova radi zaštite slobode izražavanja.
U zakonu stoji da će online platforme morati poduzeti više kako bi smanjili izloženost maloljetnika pokušajima pedofila da online dođu do njih, bullyingu i pornografiji.
„Ulazimo u novo doba odgovornosti za internetske tvrtke u cilju zaštite djece i drugih ranjivih skupina korisnika, da vratimo povjerenje u ovu industriju i s druge strane, da zakonskim odredbama zaštitimo slobodu govora“ – rekao je za Reuters britanski ministar Oliver Dowden zadužen – između ostalog – i za „digitalna“ pitanja.
S ovim zakonom koji će u primjenu vjerojatno naredne godine stvari bi se mogle u bitnome zakomplicirati za tehnološke tvrtke, jer novčane kazne nisu jedina kazna za nepridržavanje pravila. Zakon predviđa i blokiranje stranica koja krše zakonske odredbe u velikoj Britaniji, a predviđena je i odgovornost za više menadžere tvrtki, što bi u radikalnom raspletu situacije značilo da bi se mogli naći na optuženičkoj klupi ako se sustavno na platformama tolerira štetni i nezakoniti sadržaj. Ovo „štetni“ konkretno znači da zakonskim odredbama podliježe i širenje dezinformacija koje nisu u suprotnosti sa zakonom, ali mogu na poguban način utjecati na javno mnijenje. Primjerice, dezinformacije o cjepivu za COVID-19 se uklapaju u taj okvir.
Velike internetske tvrtke nemaju izbora. I Facebook i Google izjavili su početkom ove godine da će surađivati i da su i bez zakona promijenili svoj odnos prema granicama slobode izražavanja te postrožili pravila na svojim platformama.