NL arhiva
Brojne tvrtke danas u SAD-u prikupljaju podatke o registarskim pločicama i sustavom naprednijeg nadzora koji pokreće umjetna inteligencija, imaju pregled navika brojnih građana. Zagovornici privatnosti dižu uzbunu zbog tehnologije koja se širi s malo zakonske zaštite za prosječnog Amerikanca
povezane vijesti
Nove mobilne tehnologije povezane s umjetnom inteligencijom sve više ulaze u sve sfere života. Tako je i automatsko prepoznavanje registarskih pločica (ANPR – Automatic number-plate recognition), (r)evolucioniralo promet u svim područjima. Pomaže u smanjenju broja prometnih prekršaja odnosno ukradenih ili neosiguranih vozila.
Ta tehnologija pronalazi svoj put i u naše svakodnevne živote, od upravljanja parkingom do naplate cestarine. Koristeći optičko prepoznavanje znakova (OCR) i videokamere, ANPR snima slike registarskih pločica, pretvara ih u alfanumeričke znakove, u manje od sekunde. Korisnici ih potom mogu usporediti s bazom podataka registriranih vozila kako bi pokrenuli odgovarajuće radnje poput podizanja barijere ili generiranja alarma.
Brza provjera
Na našim prometnicama u nadzoru cestovnog prometa koristi se uređaj pod nazivom »ANPR sustav«, koji pomoću postavljenih kamera prati promet vozila, odnosno nakon što učita podatke s registarske pločice, provjerava ih u operativnim evidencijama MUP-a, pribavlja određene podatke, za vozilo i vlasnika vozila. Sustav se sastoji od dvije kamere, koje su postavljene na policijskom vozilu, te opremom unutar vozila s računalom koje vrlo brzo, gotovo u par sekundi, očitava i prikazuje određene podatke za najviše deset registarskih pločica koje su snimljene kamerom, provjerava ih u informacijskom sustavu MUP-a, a potom prikazuje zadane parametre koji su promjenjivi, najčešće podatke o vozilima na temelju registarske pločice i pripadaju li pločice tom vozilu. Također sustav kontrolira važenje registarskih pločica, je li vlasniku vozila izrečena mjera zabrane upravljanja motornim vozilom ili mu je oduzeta vozačka dozvola. Ovaj se uređaj može koristiti i stacionarno na određenoj lokaciji, snimajući vozila koja se kreću prometnicom ili se može koristiti u pokretu snimajući sva vozila koja se nalaze u neposrednom vozilu s kamerama, dakle ispred, iza vozila ili se nalaze bočno zaustavljena ili parkirana.
Ovakvi sustavi postoje u većini zemalja, a u zadnje vrijeme postavljaju se brojna pitanja zaštite privatnosti, odnosno tko sve može kontrolirati kretanje vozila i tko može koristiti te podatke. Tako je američka policija koristeći ovaj sustav, koji je povezan s umjetnom inteligencijom, otvorila zanimljiv pravni slučaj.
»Sumnjivi« chevrolet
Sivi chevrolet koji je bio posve neupadljiv, kao i njegova brzina, policiji je ipak bio sumnjiv. To je potvrdila i umjetna inteligencija otkrivši da je »ponašanje vozila« sumnjivo. Pretražujući bazu podataka od 1,6 milijardi registarskih tablica prikupljenih tijekom posljednje dvije godine s lokacija diljem države New York, umjetna inteligencija je utvrdila da je baš taj sivi automobil na putovanju tipičnom za trgovca drogom. Sustav je utvrdio devet putovanja iz Massachusettsa u različite dijelove New Yorka u određenom vremenskom periodu slijedeći rute za koje se zna da ih koriste dileri narkotika za izrazito kratke boravke. Policija je zaustavila i pretražila auto. U automobilu je pronađen kokain, poluautomatski pištolj i 34.000 dolara u gotovini. Nakon pokretanja sudskog postupka vozač je pritisnut dokazima priznao krivnju za trgovinu drogom. Ovo je samo jedan od slučaja koji unosi (r)evoluciju rada policije koristeći sustav prepoznavanja tablica i umjetnu inteligenciju, ali je i najavio brojna pravna pitanja koja će neizbježno pratiti takve događaje.
Tehnologija automatskog prepoznavanja registarskih pločica koristi za traženje tablica povezanih s određenim zločinima. Ipak u ovom slučaju umjetna inteligencija korištena je za ispitivanje obrazaca vožnje svakoga tko je prošao kraj jedne od 480 kamera na određenom području tijekom dvogodišnjeg razdoblja. Odvjetnik optuženog dilera pokušao je osporiti dokaze prikupljene umjetnom inteligencijom protiv svog klijenta, osuđujući ih kao »nedozvoljen nadzor«. Istražio je da je ANPR sustav tjedno skenirao više od 16 milijuna registarskih tablica, s više od 480 ANPR kamera.
Snimaju vozila koja jure do 320 km/h
Kvalitetne kamere imaju čak 98 posto točnosti prepoznavanja s naprednim algoritmima dubokog učenja, a sve kvalitetniji uređaji mogu snimiti registarske tablice vozila koja se kreću brzinom do 320 kilometara na sat i pokrivaju više prometnih traka. Registarske pločice mogu biti očitane i u različitim vremenskim uvjetima i pri slabom osvjetljenju. Kamere »skeniraju« i ostale značajke vozila kao što su boja, tip i proizvođač, ali i smjer putovanja. Ovi podaci, zajedno s brojevima tablica, omogućuju opsežne, fleksibilne primjene. |
(Ne)dozvoljen nadzor
Od tih sustava 434 su bila stacionarna, pričvršćena na stupove i znakove, dok je preostalih 46 bilo mobilnih, pričvršćenih na policijska vozila. Umjetna inteligencija nije gledala samo registarske pločice, već marku, model i boju vozila. Za tog odvjetnika, sistemska analiza svakog automobila koji je uhvatila kamera predstavljala je »pretragu bez presedana«. »Ovo je bauk modernog nadzora od kojeg se četvrti amandman mora zaštititi«, napisao je u svom zahtjevu za prikrivanjem dokaza te dodao da je to sustavni razvoj i implementacija goleme nadzorne mreže koja zadire u razumna očekivanja društva o privatnosti. Bez sudskog nadzora, ova vrsta sustava funkcionira prema želji svakog službenika koji mu ima pristup i to po razmišljanju tog odvjetnika nije dopustivo. Centralizirana baza podataka s razmjenom podataka između država u SAD-u zabrinjava i aktiviste za građanska prava, posebno u svjetlu otkrića da je Ured šerifa jednog okruga dijelio podatke čitača registarskih pločica s državama koje su zabranile pobačaj. Opseg ove vrste nadzora je ogroman, smatraju brojni odvjetnici za ljudska prava u SAD-u navodeći da kompanije koje nadziru nadzornu mrežu čitača registarskih tablica, mogu masovno pratiti građana bez naloga, a to je »prilično zastrašujuće«. Zanimljivo je da su upravo brojni politički licemjeri i »borci za građanska prava« u SAD-u prigovarali Kini da previše kontrolira svoje građane, a zapravo veliki problem imaju u vlastitoj kući.
Komercijalne kompanije koje imaju svoje privatne ANPR sustave u sklopu svoje redovite djelatnosti »nadziru« parkirališta, kockarnice i lance restorana brze prehrane. Brojne tvrtke danas u SAD-u prikupljaju podatke o registarskim pločicama i sustavom naprednijeg nadzora koji pokreće umjetna inteligencija, imaju pregled navika brojnih građana. Zagovornici privatnosti dižu uzbunu zbog tehnologije koja se širi s malo zakonske zaštite za prosječnog Amerikanca. »Vidjeli ste kako sustavi potpuno metastaziraju do te mjere da bi sposobnosti lokalne policijske uprave zaista šokirale većinu ljudi«, primjećuju zagovornici privatnosti i napominju da je ovo tek početak primjene ove tehnologije.
Identifikacija kupaca
ALPR tržište raste zahvaljujući i zbog sve većeg broja ANPR kompanija koje imaju ugovore u saveznim i državnim vladama u SAD-u. Svaki od njih pokušava zgrabiti dio tržišta koje se procjenjuje na najmanje 2,5 milijarde dolara. U potrazi za profitom, ALRP kompanije, mimo zakona o privatnosti, šire se i na područje maloprodaje i brze hrane. Korporacijski divovi poigravali su se idejom povezivanja registarskih pločica s identitetom kupaca. Tako su već neke kompanije iz područja brze hrane, odnosno imaju takve restorane uz ceste, počeli koristiti ANPR za otkrivanje kupaca koji se vraćaju i korištenje prošlih narudžbi kako bi ih vodili kroz proces naručivanja ili ponudili individualizirane promotivne ponude. Jedan lanac restorana koristi ANPR tehnologiju za to putem partnerstva s jednom kreditnom karticom.
Širenje tog sustava postaje sve teže izbjeći, kao i sve veći monopol i ugroženu privatnost, koju ugrožava ne samo državni već i korporativni nadzor. U SAD-u, kako je primijetio jedan od specijaliziranih odvjetnika za to područje, vlasti jedne od država nisu zakonski obvezne dati informacije o tome gdje se nalaze kamere. »S obzirom na ogromnu raširenost ANPR mreže i potrebu da se putuje javnim autocestama kako bi se uključilo u suvremeni život, izbjegavanje ANPR nadzora je neizvedivo, ako i nemoguće«, primijetio je taj odvjetnik i dao razmisliti državljanima SAD-a, žive li doista u državi koja se postavlja kao uzor po pitanju ljudskih prava u svijetu i želi biti izvoznik demokracije i »svjetski policajac«.