Foto: iStock
Bit će zanimljivo vidjeti kako će ovaj rat kanadske vlade i Mete završiti jer će naredni mjeseci pokazati tko će ovakvim ishodom u Kanadi više biti „ranjen“
povezane vijesti
Nakon što je Kanada krenula stopama Australije i nekih europskih država da Meta (Facebook, Instagram) i ostali internetski giganti više ne mogu besplatno na svojim platformama koristiti vijesti medijskih kuća u bilo kojem obliku, u Meti su procijenili da im se ne isplati kompenzirati novinskim izdavačima za sadržaj koji se pojavljuje ne njihovim stranicama i da će kanadskim korisnicima jednostavno uskratiti pristup vijestima preko Facebooka i Instagrama.
To je zaokret u odnosu na stav koji su zauzeli u Australiji gdje su pristali na dogovor o kompenzaciji s medijskim kućama. Kanadski zakon Online News Act koji je nedavno odobrio Gornji dom Senata Kanade po mišljenju iz Mete je stroži nego onaj australijski, a to potvrđuje i negodovanje iz Googlea. Po njima, neprihvatljivo je da plaćaju pojavljivanje linkova s vijestima prilikom „guglanja“ kako to zakon predviđa, već bi bilo racionalnije da plaćaju samo sadržaj vijesti koje korisnik otvara. To bi po njima i bolje opravdavalo svrhu zakona odnosno poantu da naknadu za objavljivanja dobivaju isključivo medijske kuće gdje je sadržaj i nastao.
No, Google, za razliku od Mete nije zalupio kanadskim vlastima vrata pred nosom, već su rekli da moraju sjesti za stol i naći neko kompromisno rješenje.
I dok Meta možda na Kanadi pokazuje mišiće bojeći se da kanadski zakon nakon australskog i europskih pokrenu domino efekt i za njim se povedu sve ostale vlade, a posebno susjedna američka koja još stoji po strani u pitanjima zaštite online sadržaja novinskih izdavača i medijskih kuća, čini se da ni Kanada ne popušta ni malo.
Naime, kao protumjeru Metinom inzistiranju da im se ne isplati isplaćivati kompenzacije medijskim kućama, kanadske su vlasti, odnosno premijer Justin Trudeau, odlučili da vladin sektor više neće oglašavati na Facebooku i Instagramu.
Federalna kanadska vlada troši oko 10 milijuna dolara godišnje novca poreznih obveznika za oglašavanje na tim platformama, a sad će svoje promotivne kampanje usmjeriti negdje drugdje.
Možda to i nije neki novac, no odluka vlade izaziva lančanu reakciju u kanadskim javnim službama. Tako je premijer Quebeca objavio (znakovito – na Twitteru), da prestaju s reklamiranjem na Metinim platformama i za očekivati je da isto postupi i ostalih 12 kanadskih provincija, kako se nazivaju federalne jedinice ove velike zemlje. Oglasio se i gradonačelnik drugog najvećeg kanadskog grada Montreala i najavio da će postupiti kao i federalna vlada…
Bit će zanimljivo vidjeti kako će ovaj rat kanadske vlade i Mete završiti jer će naredni mjeseci pokazati tko će ovakvim ishodom u Kanadi više biti „ranjen“, vlast koja će preusmjeriti svoje kampanje s Facebooka i Instagrama na druge forme oglašavanja, ili Meta koja će se sigurno suočiti s odljevom korisnika i reklamnog novca s njihovih platformi.
Ovaj sukob bi mogao biti i ogledni primjer za nastavak ili prekid prakse donošenja strogih zakona u drugim državama po kojima bi internetske platforme morale obeštetiti medijske izdavače jer se na njihovim stranicama medijski sadržaj vijesti koristi besplatno.