Telekomi će, kao primarni distributivni kanali, biti onaj »jezičac na vagi« koji će presuditi o tome koji brendovi imaju svjetlu budućnost, a kojima se, s druge strane, ne piše baš dobro
povezane vijesti
Kada bi se radilo istraživanje koje je najpersonaliziraniji tehnički uređaj u dosadašnjoj ljudskoj povijesti, uz ručni sat to bi sigurno bio mobitel.
S tom razlikom da mnogi više zbog mobitela i ne nose ručni sat. Mobitel je uređaj zbog koga se obavezno vraća kući, ako ga se zaboravi, a ispražnjeni mobitel mnogima predstavlja najveći stres dana.
Nekada je mobitel služio samo za razgovor i slanje poruka, a danas zamjenjuje zapravo sve tehničke uređaje, od fotoaparata, kamere, diktafona, uređaja za navigaciju, e-novčanika, on je radio i tv prijemnik, budilica, e-rokovnik, foto album i zbirka važnih dokumenata, e-ključ, svjetiljka, odnosno uređaj bez koja je jednostavno nemoguće zamisliti dan.
I dok se unazad nekoliko godina još moglo birati između brojnih proizvođača koji su njegovali i poseban dizajn, danas su svi mobiteli, ako ne jednaki, a onda bar slični – »kao jaje jajetu«. Razlika je jedino u tehničkim karakteristikama.
Tehnološki trendovi
Dragan Petric, diplomirani inženjer iz Zagreba koji je cijeli svoj radni vijek proveo radeći kao tehnološki novinar, danas je jedan od najvećih svjetskih stručnjaka kada su u pitanju mobilni telefoni.
Predvodi skupinu vrhunskih svjetskih stručnjaka za mobilne uređaje unutar EISA-e, najcjenjenije svjetske udruge tehničkih urednika s 40-godišnjom tradicijom u dodjeljivanju nagrada najboljim proizvodima potrošačke elektronike.
Trenutačno se nalazi u SAD-u gdje dogovara aktivnosti za sljedeći tehnološki skup CES u Las Vegasu, a upravo se vratio iz Berlina gdje je sudjelovao u radu IFA-e najstarijeg svjetskog skupa potrošačke elektronike.
Njegova predavanja o trendovima u elektronici izazivaju veliku pažnju posjetitelja na brojnim svjetskim tehnološkim skupovima i za razliku od ostalih predavača, koja često završavaju bez komentara, njegova predavanja organizatori moraju prekinuti jer pitanja publike ne prestaju, a aktivna diskusija se nastavlja na marginama skupa.
– Današnji mobilni uređaji doista se međusobno sve manje i manje razlikuju, donoseći u sve niže cjenovne razrede tehnologije koje smo donedavno viđali samo među skupljim i inovativnijim modelima.
Dinamika razvoja i tržišta i tehnologija mobilnih uređaja toliko je intenzivna da je kvaliteta uređaja – generalno – iz mjeseca u mjesece sve veća i veća.
Utoliko, prilikom odabira novog mobitela najčešće presuđuju nijanse, no krajnjem korisniku takve nijanse nije uvijek baš lako uočiti.
Čak i ono iskusniji, koji profesionalno testiraju mobitele, katkada trebaju duži period kako bi detektirali najveće prednosti i nedostatke pojedinog modela, kaže Dragan Petric.
Uloga EISA-e
Kolika je tu uloga EISA-e koja je sinonim za preporuku u šumi ponude brojnih proizvoda, koja je svojevrsni tehnološki Oscar i putokaz za odabir proizvoda u megatehnolotški trgovačkim centrima diljem svijeta.
– Utoliko je dobro kada nam se i prije kupnje – iz neovisnog izvora – nudi potvrda kvalitete konkretnog modela, a to je upravo uloga EISE, kao najvećeg svjetskog udruženja profesionalaca koji testiraju mobitele.
Ako neki uređaj dolazi s EISA-inom nagradom za izvrsnost, onda kupac i prije nabavke može pouzdano znati da se radi o mobitelu koji je – makar u nijansama – bolji od konkurencije. S druge strane, pouzdan pokazatelj kvalitete je potpis velikog telekoma na nekom uređaju, kao što je slučaj s upravo predstavljenim TPhoneom iza kojeg stoji Hrvatski Telekom.
Kompanija koja povjerenje korisnika gradi, između ostalog, i kroz kvalitetu uređaja dostupnih u svojim prodajnim kanalima, itekako je pažljiva oko odabir mobitela kojeg će »potpisati« i ponuditi svojim postojećim i budućim kupcima, napominje Petric.
Može li danas prosječan korisnik razlikovati mobitele ili kupuje pojedine modele isključivo zbog socijalnog i društvenog statusa, a ne zbog tehnoloških karakteristika, pitanje je koji zapravo ulazi u kulturološko-psihološki okvir, a ne u racionalni pogled na svakodnevni život. Petric na to odgovara zanimljivom analizom mogućih budućih trendova.
– Vjerujem da će velika dinamika tržišta mobitela, kao i sve veća sličnost među modelima dovesti do toga da će biti sve manje premium brendova, te da će manje poznati proizvođači doživjeti svojevrsnu konsolidaciju i/ili će naprosto posjedovati sve manji tržišni udio.
Povijest je, međutim, pokazala da na tržištu mobitela katkada i najveći posrnu i bivaju nadomješteni novim izazivačima i mislim da smo upravo u fazi jednog takvog ciklusa kada neki brendovi koji su bili među vodećima polako nestaju, a dolaze novi, u nas još ne toliko poznati brendovi, koji malo po malo osvajaju svijet.
Telekomi će, kao primarni distributivni kanali, biti onaj »jezičac na vagi« koji će presuditi o tome koji brendovi imaju svjetlu budućnost, a kojima se, s druge strane, ne piše baš dobro, zaključuje Petric.
Tehnološki hit o kome se malo priča
Nedavno je na jednom predavanju Dragan Petric predstavio i najveći trenutačni tehnološki hit o kome se malo priča, e-dildo, koji se može povezati s mobitelom i koji izaziva puno kontraverzi. Najzanimljivije je što su se u diskusiju uglavnom uključile IT stručnjakinje, a cijela atmosfera je bila tehnološko-akademska, što je izazivalo salvu ovacija.