Financijske dubioze

Northvolt, najveći EU proizvođač baterija za automobile, podnio zahtjev za reorganizacijski bankrot u SAD-u

T.I.

Foto: Northvolt

Foto: Northvolt

U slučaju Chapter 11 bankrota, poduzeće dobiva novu šansu da se spasi, da čak i posuđuje novac, ali se reorganizacija imovine i obveza tvrtke obavlja pod nadzorom suda



“Northvolt AB i neke njihove podružnice dobrovoljno su podnijeli zahtjev za reorganizaciju prema Poglavlju 11 u Sjedinjenim Državama. Omogućujući tvrtki da restrukturira svoj dug, prikladno prilagodi poslovanje trenutnim potrebama kupaca i osigura održivu osnovu za kontinuirani rad, ovi podnesci iz Poglavlja 11 pomoći će Northvoltu da provede odluke donesene kao dio svoje strateške revizije kako bi preinačio poslovanje i odredio prioritete obveze prema kupcima.“


Ovim  riječima danas je švedska tvrtka za proizvodnju baterija za električne automobile – odnosno propala europska nada da se može osloniti na vlastite baterijske resurse – objasnila nešto čemu pribjegavaju tvrtke u financijskom tjesnacu. Riječ je zapravo u vrsti bankrota, onom reorganizacijskom, jer tvrtke zadržavaju posjed svojeg poslovanja iako poduzeće nije u mogućnosti servisirati svoj dug ili platiti svojim vjerovnicima. U slučaju takvog bankrota, poduzeće dobiva novu šansu da se spasi, da čak i posuđuje novac, ali se reorganizacija imovine i obveza tvrtke obavlja pod nadzorom suda.


Laičkim rječnikom, Northvolt je na rubu provalije, no to zapravo nije nova vijest. Nakon početnog entuzijazma, velikih najava i još većih ulaganja europskih auto-tvrtki u poduzeće koje su 2015. u Švedskoj osnovala dva bivša izvršna direktora Tesle, već je dugo poznato da Northvolt ima problema u ispunjavanju planova i poštivanju rokova isporuke, bez obzira na obilna ulaganja s mnogih strana. Europska investicijska banka dala je 350 milijuna zajma sredinom 2019. godine, pa su joj se pridružili BMW, VW, švedska osiguravateljska kuća Folksam, i investicijska banka Goldman Sachs. Sveukupno su uložili čak milijardu dolara za nešto što je trebao biti odgovor na kinesku dominaciju u izradi baterija, odnosno pokušaj Europe da postane neovisna o problematičnim svjetskim lancima opskrbe. Krajem 2021. novoizgrađena tvornica u švedskoj Skellefteåi  počela je isporučivati prve baterije, no brzo je sve krenulo po zlu. Ugovor vrijedan 2 milijarde eura s BMW-om iz 2020. raskinut je sredinom ove godine jer Northvolt nije bio u stanju isporučiti dogovorenu robu na vrijeme.




Početkom jeseni objavili su da otpuštaju 1600 radnika u Švedskoj i da obustavljaju daljnje širenje tvrtke , kao i da svoj razvojni laboratorij stavljaju u mirovanje.


Financijski problemi kulminirali su jučerašnjom slamkom spasa u vidu otvaranja Chaptera 11 kako bi mogli „restrukturirati svoj dug, prikladno prilagoditi poslovanje trenutnim potrebama kupaca i osigurati održivu osnovu za nastavak poslovanja.” Ovaj potez ipak ne znači zatvaranje cijele tvrtke, u priopćenju tvrtke stoji da se planirani pogoni u Njemačkoj i Kanadi financiraju neovisno o ovom programiranom stečaju, a i  švedski matični pogon nastavlja s radom u reduciranom opsegu.  Koliko je i Europskoj uniji kao cjelini bitno da ovaj projekt opstane sugerira i činjenica da je početkom godine EU odobrila zajam tvrtki od gotovo 5 milijardi eura.


S druge strane, koliko je poslovanje Northvolta klimavo, i pokušaj da se uključe u konkurenciju kineskim proizvođačima neuspješan sugeriraju brojke iz prošli godina. Prošlogodišnji gubitak iznosio je čak 1,2 milijardu dolara, a u 2022. 285 milijuna dolara. S obzirom da potražnja za električnim vozilima u ovoj godini stagnira, loše vijesti za najvećeg i svakako najsubvencioniranijeg europskog proizvođača baterija mogle bi se nastaviti redati.