Kraj duge ere

Nakon više od pola stoljeća proizvodnje, Boeing jučer završio posljednji jumbo jet 747

T.I.

Foto: iStock

Foto: iStock

Prvi primjerak proizveden je 1969. godine i u vrijeme pojavljivanja bio je najveći komercijalni avion na tržištu, sa svojim 71 metrom dužine i težinom od impozantne 183 tone



Boeing 747, jedan od najpoznatijih i najpouzdanijih velikih putničkih aviona već je preko pola stoljeća u zraku. No, tom je dugom razdoblju došao kraj, jer je jučer tvrtka iz Seattlea s proizvodne trake skinula posljednji primjerak.


Boeing 747 nije bio samo jumbo-jet koji je bio u stanju primiti i do 500 putnika odjednom, koristi se i kao teretni avion, ali i kao Air Force One, zrakoplov kojim se služi predsjednik SAD-a.


Prvi primjerak proizveden je 1969. godine i u vrijeme pojavljivanja bio je najveći komercijalni avion na tržištu, sa svojim 71 metrom dužine i težinom od impozantne 183 tone.  Koliki je poslovni poduhvat izgraditi takav avion govori i činjenica da je na prvom primjerku radilo čak 50 tisuća radnika gotovo 16 mjeseci. Od tog vremena pa do ovog posljednjeg jučer koji je sišao s proizvodne trake moćne kompanije za proizvodnju letjelica, napravljeno je još 1.573 komada.




Nosio je nadimak „Whale“, ili po hrvatski „kit“ po prepoznatljivom zadebljanju u prvom dijelu trupa koji je izveden da bi primio putnike na drugom katu.


Malo velikih avio kompanija danas još koristi Boeing 747 u svojoj floti za prijevoz putnika, među njima je i njemačka Lufthansa, jer više nisu profitabilni i efikasni kao nekad. Naime, Boeing je u posljednjih pola stoljeća razvio druge modele velikih aviona koji nemaju četiri, već dva motora, što ih čini učinkovitijima i ekonomičnijima.


U SAD-u u putničkom prometu Boeing 747 se ne koristi već pet godina, posljednja koja ga je imala u floti bila je avio kompanija Delta.


Ipak, ovaj posljednji primjerak naručila je tvrtka sa sjedištem u New Yorku, Atlas Air, najveća avio kompanija za teretni promet, koja se još bavi i čarter letovima i iznajmljivanjem zrakoplova, pa u njihovim djelatnostima treba tražiti namjenu posljednjih proizvedenih 747 aviona. Atlas Air ih je prošle godine naručio čak četiri.