Foto: iStock
Problem je što takve igračke često dolaze s kamerama i mikrofonima, mogu povezati djecu s internetom i kreirati personalizirane online račune za djecu. Sve te funkcije zahtijevaju pažljiv roditeljski nadzor jer djeca ne mogu razumjeti koje informacije nije poželjno dijeliti s igračkom
povezane vijesti
Zahvaljujući sve većoj potražnji za igračkama povezanim s internetom i sve većem broju kupaca upoznatih s tehnologijom, očekuje se značajan rast globalnog tržišta pametnih igračaka. Naime, Transparency Market Research predviđa da će globalno tržište pametnih igračaka do 2026. godine dostići vrijednost od približno 70 milijardi dolara, prenosi Yahoo.com.
Pametne igračke su na vrhu liste prioriteta kompanija kao što su Sony, KNex, Konami, Hasbro, Lego i Jakks Pacific. Njihov je raspon iznimno širok, od mehaničkih igračaka s odgovarajućim aplikacijama i igračaka za prepoznavanje glasa ili slika, preko igračaka bez ekrana do zagonetki i igara za građenje.
Primjerice, KidKraft i Amazon su udružili snage kako bi na tržište izbacili kuhinjske i trgovinske setove koji su povezivi s Alexom. PlayShifu prodaje pametni globus koji dolazi s aplikacijom i djeci govori različite činjenice o svijetu kad dodiruju različita mjesta na njemu, a Huge! Play je proizveo figuricu GameBud Talking Tom koja može govoriti, ali i komunicirati s djecom u mobilnim igrama na njihovim uređajima.
Riječ je o igračkama koje se povezuju s pametnim telefonima, tabletima, konzolama i aplikacijama, pomoću wi-fija i bluetootha, a favoriziraju se jer djeci pomažu u usvajanju STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) vještina, no istodobno su sve češća i glasnija upozorenja kako industrija pametnih igračaka zadire u sigurnost osobnih podataka, a često su nejasni i uvjeti koji se moraju prihvatiti kako bi se pristupilo svim funkcijama neke igre.
Akcijske figure koje uzvraćaju pozdrave, roboti koji prate djecu i kućice za lutke koje podsjećaju na pametne kuće sve su češće na popisima željenih blagdanskih i rođendanskih darova. U brojnim robnim kućama širom svijeta dječji su odjeli pretvoreni u labirinte ispunjene pametnim igračkama.
„Takvi proizvodi nerijetko imaju napredne tehnološke mogućnosti dostojne pametnih telefona, a neke od takvih igračaka namijenjene su i djeci predškolskog uzrasta“ – rekao je James Zahn, viši urednik trgovačke publikacije The Toy Insider.
Potražnju potiču roditelji, naročito oni mlađi. Djeca uz ekrane provode vremena više nego ikad i to je izgubljena bitka, baš kao što zdrava hrana nema šanse uz sveprisutni fast food. Pa kad ih već ne mogu maknuti od ekrana, roditelji djecu žele angažirati uzbudljivim tehnološkim igračkama koje u sebi imaju i neku obrazovnu vrijednost.
Problem je što takve igračke često dolaze s kamerama i mikrofonima, mogu povezati djecu s internetom ili drugim korisnicima i kreirati personalizirane online račune za djecu. A sve te funkcije zahtijevaju pažljiv roditeljski nadzor jer djeca ne mogu razumjeti koje informacije nije poželjno dijeliti s igračkom, upozoravaju stručnjaci za sigurnost.
Najugroženiji su podaci poput adresa ili datuma rođenja. Usprkos tome što su igračke više regulirane u SAD-u nego gotovo bilo gdje drugdje u svijetu, incidenata je već bilo; proizvođaču pametnih igračaka VTechu netko je tako 2015. provalio u server i domogao se podataka o milijunima djece.
Pametne igračke mogu oduševiti djecu i naučiti ih raznim stvarima, no kako su sve više povezane bit će imperativ da proizvođači igračaka budu odgovorni za privatnost podataka i sigurnosne mjere, posebno kada one usmjerene na djecu koji se još ne mogu zaštititi.