Da je problem stvaran sugerira i činjenica da Facebook u SAD-u ima više otvorenih profila osoba između 18 i 30 godina, negoli tih ljudi ima u općoj populaciji po popisu stanovništva
povezane vijesti
Zahvaljujući bivšoj menadžerici u Facebooku Frances Haugen, kojoj je proradila savjest pa je postala zviždačica, u javnost je došlo mnoštvo internih dokumenata koji sugeriraju da je Faceboooku najvažniji profit. Dakako, najjače je odjeknula činjenica da je Facebook unatoč jasnim naznakama iz vlastitih istraživanja da neki aspekti njihovih platformi loše utječu na mlade, da algoritmi potenciraju društveno neprihvatljive političke stavove, teorije zavjere i dezinformacije o pandemiji i cjepivima, da postoje slabosti u odgovoru na pitanja trgovine ljudima koja im se odvija ispred nosa…, sve to zanemarivao u ime profita.
Ali, u dokumentima koje je Haugen nakon serije članaka u The Wall Street Journalu prezentirala i povjerenstvu u američkom Senatu, krije se još mnoštvo zanimljivih informacija o samom Faceboooku u grčevitoj borbi da zadrži pozicije i prihode.
Jedna o tih priča je i nemogućnost Facebooka da zadrži i privuče nove korisnike mlađe od 30 godina. U tom smislu, genijalan Zuckerbergov potez bio je kupovina Instagrama 2012. godine, društvene mreže više baziranoj na foto i video sadržaju, za tada astronomskih milijardu dolara. I dok je u zadnjem desetljeću broj mladih korisnika na Facebooku padao, na Instagramu je rastao i ta je mreža postala glavno tržište za Facebook.
Prema dokumentima se da zaključiti da su si pohlepom na neki način u Facebooku sami počeli rezati granu na kojoj sjede, jer su, za početak, poticali korisnike da otvaraju više računa i na Facebooku i na Instagramu kako bi napumpali brojke i bolje stajali na marketinškom tržištu.
Danas u Facebooku ne znaju koliko korisnika zapravo imaju. Prema internom istraživanju iz ove godine, po isječku novih korisnika, njih 5000, procijenjeno je da između 40 i 60 posto novih korisnika zapravo već ima Facebook profil.
A kad takva stvar postane javna, to može ozbiljno potkopati vjerodostojnost platforme kod oglašivača koji ne mogu znati obraćaju li se gomili stvarnih osoba ili gomili lažnih profila i duplih identiteta.
Da je problem stvaran sugerira i činjenica da Facebook u SAD-u ima više otvorenih profila osoba između 18 i 30 godina, negoli tih ljudi ima u općoj populaciji po popisu stanovništva.
Prema Facebooku, u ovom je tromjesečju u svijetu bilo 2,9 milijardi mjesečnih korisnika, što je 7% više u odnosu na prethodnu godinu. Tvrtka ne uklanja „duple“ profile iz ovih tromjesečnih brojanja korisnika, ali ih daje u godišnjim regulatornim podnescima. U 2020. godini tvrtka je procijenila da je 11% mjesečno aktivnih korisnika duplicirano.
Prema pisanju Wall Street Journala obmane Facebooka mogle bi utjecati na oglašivače da potraže novi prostor, ili da nakon ovih saznanja potraže vanjskog revizora da provjere koliko Facebook zaista ima korisnika i do koliko njih dopiru reklamne poruke.
Prije istupa Frances Haugen, medijskih napisa i senatskog saslušanja, dionica Faceboka otišla je na povijesno visoku vrijednost od preko 380 dolara, otad je u padu, da bi prošli petak došla na 326 dolara vrijednosti. Po zakonu velikih brojki, krupnim dioničarima posljednji skandali izbijaju velik novac iz ruku, ali teško da bi običan čovjek u njihovoj ulozi čupao kosu s glave zbog toga. Koja milijarda dolara više ili manje, i dalje su milijarde u pitanju.
Slično je i s pričom o reklamnom prostoru na Faceboookovim platformama. Možda će nekog od oglašivača uzdrmati Facebookovo prikrivanje broja korisnika i politike koje namjerno zanemaruju loš utjecaj na mlade, ali brojke, ako i padnu, ostat će zastrašujuće. Podsjetimo se, samo u drugom kvartalu ove godine Facebook je na svojim društvenim mrežama ostvario promet od 29 milijardi dolara. Nije loše za platformu koja je prije 17 godina pokrenuta kao interna mreža za komunikaciju i upoznavanje studenata na Harvardu.