'Nema živih ljudi'

Dostavljači koji rade za aplikacije ogorčeni: ‘Skidaju nam od plaće, a kad pitamo zašto javi se algoritam’

T.I.

iStock

iStock

"Nikako ne možemo shvatiti algoritam. To je apsolutna noćna mora"



Dostavljači Ubera, Eatsa i drugih platformi za dostavu u Velikoj Britaniji pokrenuli su kampanju kojom traže veću otvorenost aplikacija za koje rade i objašnjenje misterioznih algoritama koji upravljaju njihovim radnim danom.


Zašto netko tko se tek prijavio dobiva posao, a drugi čekaju dugo i bivaju zanemareni? Zašto u trenucima kad je neki restoran prebukiran i vapi za dostavljačima, aplikacija kaže da ih nema? Kako se određuje koji ćemo posao obaviti i koliko ćemo biti plaćeni? Ovo su samo neka od pitanja koje postavljaju dostavljači.


“Nikako ne možemo shvatiti algoritam. To je apsolutna noćna mora”, rekao je za The Guardian jedan od vozača koji je želio ostati anoniman. Navodi kako ne smije pustiti niti bradu, jer to zbunjuje softver za prepoznavanje lica, pa gubi kontakt s aplikacijom.




Velik je problem, dodaje, i to što nema s kim razgovarati u trenucima kad stigne plaća niža od očekivane.


“Nema nikoga za razgovor. Sve je automatizirano”, dodaje.


Tvrtke koje stoje iza aplikacija odgovaraju da imaju osoblje za podršku vozačima i da su neke informacije o algoritmima dostupne na njihovim web stranicama.


Lucax Myron priča kako je jedne večeri u Lincolnu dostavljao hamburgere, pečenu piletinu i namirnice iz trgovine. Jedna od dvije aplikacije za koje je radio odjednom je prestala funkcionirati, a on je izgubio novac koji je trebao dobiti.


“Nisam mogao vjerovati. Ljudski šef bi pokušao razgovarati s vama i reći vam što se dogodilo. No na ovoj aplikaciji se ne možete stvarno povezati ni s kim. Tek nakon par dana sam primio e-mail s objašnjenjem da je tvrtka za aplikacije donijela odluku o opozivu pristupa mojem računu jer sam navodno produljivao svoje putovanje do mjesta preuzimanja”, dodao je.


Tjednima kasnije kad je iskoristio zakonsko pravo da zatraži podatke o sebi, rečeno mu je nešto sasvim drugačije – aplikacija vjeruje da je pokušao manipulirati sustavom kako bi nezasluženo zaradio dodatne naknade za čekanje u restoranima.


U platnim evidencijama nije se, pak, moglo vidjeti ništa od naknada za koje optužen.


“To je bilo uznemirujuće ali nisam jedini. Mnogi ljudi izgube svoje račune bez razloga”, dodao je.


Kaže da je na kraju jedini mogući zaključak bio taj da mu je račun deaktiviran jer je paralelno radio i za konkurentsku aplikaciju. Sad radi samo za jedno, boreći se da zaradi jedva 10 funti na sat, što je manje od zakonske minimalne plaće u zemlji.


“Svaki bi radnik trebao razumjeti osnovu na kojoj je plaćen. No ti biraš hoćeš li prihvatiti posao ili ne. To je poput kockanja i vrlo je uznemirujuće”, komentirao James Farrar, koji ima dugogodišnje iskustvo u radu na platformama vođenim algoritmima.


On je zajedno s kolegom vozačem Yaseenom Aslamom podigao tužbu protiv Ubera. Završilo je presudom Vrhovnog suda Ujedinjenog Kraljevstva da vozačima Ubera trebaju biti odobrena veća radna prava – uključujući minimalnu plaću i regres.